Business Finlandin missioilla halutaan vahvistaa suomalaisyritysten mahdollisuuksia hyötyä aiempaa paremmin merkittävistä tulevaisuuden markkinamahdollisuuksista. Missioissa yhdistyvät pitkän aikajänteen strateginen ennakointityö ja yritysten auttaminen tässä ja nyt. Business Finlandin ohjelmatoiminta tulee jatkossa kiinnittymään vahvasti missioihin – jo käynnistyneisiin kuin tulevaisuudessa käynnistettäviin missioihin.
Business Finlandin missioiden aiheet valikoituvat alueille, jotka ovat maailmanlaajuisesti muutoksessa ja tarjoavat tätä kautta myös merkittäviä tulevaisuuden markkinamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Business Finlandissa on käynnissä viisi missiota: Diginatiivi Suomi, Zero Carbon Future, Circular Transition for Zero Waste, Healthcare reimagined 2035 ja Immersive Digital Life.
Missioiden tavoitteet
Diginatiivi Suomi -mission tavoitteena on vauhdittaa digitaalista murrosta ja rakentaa suomalaisyrityksille globaalia kilpailuetua.
Zero Carbon Future -mission tavoitteena on kasvattaa merkittävästi Suomen hiilikädenjälkeä maailmassa.
Circular Transition for Zero Waste -mission tavoitteena on tukea suomalaisia yrityksiä siirtymässä kiertotalouteen ja kohti jätteettömyyttä, mikä lisää niiden kilpailukykyä ja kestävää kasvua.
Healthcare reimagined 2035 -mission tavoitteena on auttaa ratkaisemaan globaaleja terveyteen liittyviä haasteita, kuten terveydenhuollon kustannusten jatkuvaa nousua ja terveydenhuollon työvoimapulan pahenemista.
Immersive Digital Life -mission tavoitteena on tehdä Suomesta vuoteen 2035 mennessä johtava arkkitehti ja mahdollistaja immersiiviselle digitaaliselle elämälle. Yhdessä kumppaneiden kanssa Suomella on vahva rooli aihealueen ekosysteemeissä ja alustoissa, mikä mahdollistaa inklusiiviset, saavutettavat ja osallistavat kokemukset kaikille.
Kullakin missiolla on oma taustaryhmänsä
Kullekin Business Finlandissa käynnissä olevalle viidelle missiolle on nimetty oma asiantuntijoista koostuva taustaryhmä. Taustaryhmän tehtävänä on tuoda omaa toimialansa asiantuntemusta ja yhteiskunnallista näkemystä missioihin.
Advisory boardit tuovat myös tukea strategiseen suunnitteluun tulevaisuusnäkökulmalla. Heiltä saatava lisänäkemys kansainvälisen liiketoiminnan haasteista, mahdollisuuksista, tulevaisuuden murroksista ja näkymistä on missioiden onnistumisen kannalta erittäin arvokasta. Immersive Digital Life -mission taustaryhmään kuuluvat mm. Arilynista Emmi Jouslehto, Music X Mediasta Jani Jalonen ja UKI Arkkitehdeilta Mikko Heikkinen. Circular Transition for Zero Waste -missionin yhtenä taustaryhmäläisenä on Emmy Clothing Companyn Timo Huhtamäki.
Lue lisää Business Finlandin missioiden tavoitteista
Lue lisää missioiden asiantuntijoista koostuvista taustaryhmistä