Mikael Meklin on Burstin toimitusjohtaja ja perustaja.
Metaversumimaailmoja rakentava suomalainen kasvuyritys Burst ja yhdysvaltalaisagentuuri Endeavor Group tekivät yhteistyösopimuksen, joka lupaa Burstille valtavaa kasvua. Maailman huippuartistien keikat ja suurimmat urheilutapahtumat markkinoidaan ja koetaan pian virtuaalimaailmoissa.
Metaversumimaailmoja rakentava suomalainen kasvuyritys Burst on solminut yhteistyösopimuksen yhdysvaltalaisagentuuri Endeavor Groupin kanssa. Yhteistyö saattaa moninkertaistaa Burstin kasvun, sillä Endeavor Group on maailman johtava agentuuri viihteen, urheilun ja muodin saralla.
Agentuuri edustaa maailman tunnetuimpia artisteja Pharrell Williamsista Rihannaan. Lisäksi yhtiö omistaa oikeudet maailman suurimpiin tapahtumiin ja brändeihin mukaan lukien Super Bowl, NHL, NFL ja Stanley Cup.
Endeavor Group on yksi niistä monista yrityksistä ympäri maailman, jotka haluavat hyödyntää ensimmäisten joukossa virtuaalimaailmoja. Metaversumimarkkinan on ennustettu kasvavan tuhansiin miljardeihin dollareihin vuoteen 2030 mennessä.
Burst on toteuttanut metaversumielämyksiä useille huippuartisteille, kuten Rita Oralle, Nightwishille, Martin Garrixille sekä viimeisimpänä edesmenneen The Notorious B.I.G.:in perikunnalle.
Burst on tähän mennessä kerännyt sijoituksia yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa. Yhtiön Advisory Boardiin kuuluvat F1-legenda Mika Häkkinen, Warner Music Nordicsin varapuheenjohtaja Mark Fry sekä teknologia-alan pioneeri, Verge Motorcyclesin teknologiajohtaja Marko Lehtimäki.
Kysyimme Burstin toimitusjohtajalta Mikael Mekliniltä, miten tähän päästiin ja mitä juuri nyt on meneillään.
Burst pääsee Endeavor Groupin yhteistyön kautta kehittämään metaversumielämyksiä maailman suurimmille artisteille ja tapahtumille. Miten etenitte näin isoihin kuvioihin?
”Emoyhtiömme Zoan on ollut uranuurtaja metaverse-kentällä. Heillä on isoja kansainvälisiä asiakkuuksia kuten Nike ja Meta. Kansainvälisyys on myös Burstissa syntyperäisesti. Endeavor Groupin kanssa aloitimme yhteistyön ensin rap-artisti The Notorious B.I.G.:in perikunnan kanssa, kun teimme heille metaversumielämyksen.
Ajatuksena oli, että tämän kautta pääsisimme mahdollisimman nopeasti laajentamaan yhteistyötä muihinkin talentteihin, joita Endeavor Group edustaa. Siellä on maailman suurimpia musiikin, urheilun, komiikan ja estradiviihteen tähtiä. Sitten keskustelut jatkuivat, ja Endeavor Group ilmoitti, että he olisivat kiinnostuneita kumppanuudesta. Se neuvoteltiin valmiiksi keväällä 2023.”
Miten ensimmäinen yhteistyö eli The Notorious B.I.G. -virtuaalikokemusprojekti saatiin alulle? Mikä on toimiva käyntikortti, kun lähestytään isoja kumppaneita?
“Olimme lähestyneet eri artistiagentuureja Nightwishille tekemällämme virtuaalikokemus-referenssillä. Saimme siinä kotimaisella yhtyeellä noin 1,5 miljoonan dollarin lipunmyynnin virtuaalikokemukseen, ja se kiinnosti myös Endeavoria. Meillä oli tietysti myös selkeitä ehdotuksia siitä, mitä muuta voisimme tehdä heidän kanssaan.
Meidän oli reissattava 5-6 viikon välein henkilökohtaisesti USA:ssa palaveeraamassa yhteistyösopimuksesta. Neuvottelujaksoon mahtui monenlaisia vaiheita.”
Mitä kilpailuetuja suomalaisella metaversumiyrityksellä on?
“Kyllähän meillä Suomessa on ollut tekemisen laatu niin hyvä, että sitä arvostetaan maailmalla. Suomalaiset pelit ja teknologia tunnetaan.
Olemme tähän asti tehneet sisältöjä selaimella ja kännykällä käytettäväksi, nyt tähtäin on Applen virtuaalilaseille kehitettävässä omassa alustassa. Se on todella hyvä mahdollisuus meille. Tavoitteemme on olla metaverse-alustana ihan maailman kärkikahinoissa.”
Miltä metaversumiteknologioiden ja xr-alan lähitulevaisuus näyttää?
“Nyt eletään virtuaalikokemusten ja xr:n kasvun kulta-aikaa, ja sen tuovat muun muassa Applen Vision Pro -lasit. Samaan aikaan tekoäly tuo lisämahdollisuuksia. Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi että saamme lempiartistimme esiintymään reaaliaikaisena avatarina olohuoneeseemme.”
Applen yli 3000 euron hintaisilla virtuaalilaseilla yleisö rajautuu ainakin aluksi melko pieneksi. Mikä olisi näiden virtuaalikokemusten ansaintalogiikka? Ostetaanko kertapääsylippu tai kuukausijäsenyys vai tuleeko tuloja metaversumissa tehtävistä ostoista?
”Kaikki nämä ovat mahdollisia, se riippuu aivan kokemuksen luonteesta ja kontekstista. Jotkin kokemukset voivat esimerkiksi olla puhtaasti sponsoroituja.”
Mitä jokaisen olisi hyvä tietää metaversumista, xr-kokemuksista ja niiden tulevaisuudesta?
“Viestini yrityksille on, että ne alkaisivat valmistautua ja miettiä omaa presenssiään metaversumialustoilla samaan tapaan kuin sosiaalisessa mediassa. Metaverse-markkinan on ennustettu kasvavan massiiviseksi. Se on kansainvälistymisen mahdollisuus monenlaisille toimijoille. Esimerkiksi jokin paikallinen musiikkifestivaali voisi siirtyä virtuaalifestivaaliksi ja moninkertaistaa yleisönsä.”
Minkälaisia kokonaan uusia markkinoita metaversumi voi avata?
“Esimerkiksi rentoutus- ja hyvinvointikokemukset. Kuinka pian esimerkiksi Finnairilla on koneessa kaikille matkustajille headsetit pikku selkänojanäyttöjen sijasta? Voit istua rentouttavan luontoelämyksen keskellä. Tällaiselle alustalle voi lähtökohtaisesti konvertoida melkein mitä tahansa. Uusia asioita yhdistelemällä saadaan uudenlaisia mielenkiintoisia kokemuksia. Tekoäly tuo ennen pitkää xr-kokemuksiin mukaan hahmot, jotka pystyvät keskustelemaan reaaliaikaisesti. Ne voivat olla vaikka hahmoja historiasta, ja ne vastaavat kysymyksiisi.
Vielä enemmän kun päästään vr-maailmaan ja multiplayeriin, eli yhdessä kokemiseen, niin se tulee mullistamaan tilanteen. Se ei ole ihan vielä mahdollista teknisten haasteiden kuten latenssin (viiveen) takia, mutta siihen suuntaan kehitys on menossa. Metaversumissa voi kokea yhteisiä hetkiä perheen kanssa, vaikka asuttaisiin eri puolilla maailmaa. Kaikkien realistisen näköiset avatarit ovat samassa virtuaaliympäristössä ja reagoivat toisiinsa reaaliaikaisesti.”