Heini Kaihu KUVA: TAPIO AUVINEN / ROVIO
Rovio kehitti vapaasti ladattavan työkalun, Playbook for Inclusive Game Development and Marketing, jonka oppeja voi hyödyntää kuka tahansa. ”On tärkeää, että pelaajat kansallisuudesta, uskonnosta, sukupuoli-identiteetistä tai muusta ominaisuudesta riippumatta voivat kokea tulevansa nähdyksi pelien kautta”, Rovion vastuullisuusjohtaja Heini Kaihu sanoo.
Mitä tehtiin?
”Vuosien saatossa olemme oppineet paljon monimuotoisuudesta. Haluamme jakaa tietotaitoa koko alan hyödynnettäväksi, joten kehitimme työkalun inklusiivisemman pelisuunnittelun ja markkinoinnin tueksi. Se on saatavilla maksutta kaikille maailmassa. Kun Playbook for Inclusive Game Development and Marketing -työkalu lanseerattiin, sitä ladattiin muutamassa päivässä satoja kertoja. Uskomme, että kiinnostus kertoo tarpeesta tämän kaltaisille työkaluille.
Otamme inklusiivisuuden huomioon esimerkiksi siten, että peleissämme on sesongeittain vaihtuvia kampanjoita, jotka eivät noudata pelkästään länsimaalaisia sesonkeja, vaan huomioimme esimerkiksi kuukalenterin mukaisen uudenvuoden juhlallisuuksia kampanjoissamme. Olemme luoneet myös ei-binäärisen hahmon, joka ei toisinna perinteisiä sukupuoleen liitettyjä stereotypioita.”
Miksi se on hyvää bisnestä?
”Mobiilipelit tavoittavat miljardeja ihmisiä maailmassa, siten peliala on yksi viihdeteollisuuden vaikutusvaltaisimpia voimia. Ihmiset kaipaavat luontaisesti kaltaisiaan roolimalleja ja representaatiota. On tärkeää, että pelaajat kansallisuudesta, uskonnosta, sukupuoli-identiteetistä tai muusta ominaisuudesta riippumatta voivat kokea tulevansa nähdyksi pelien kautta.
Tällaiset valinnat ovat paitsi arvojemme mukaisia, ne ovat järkeviä myös liiketaloudellisesti. Mitä useampi pelaaja voi samastua peleihimme, niiden maailmaan ja hahmoihin, sitä parempi se on liiketoiminnalle. Sisäisesti meille on tärkeää, että tiimimme ovat moninaisia ja rekrytoimme ihmisiä kaikista taustoista. Monimuotoiset tiimit tekevät tutkitusti parempaa työtä.”
Mikä sen merkitys on maailmalle?
”Koska Rovion pelejä pelataan ympäri maailmaa ei ole yhdentekevää, millaisen maailman rakennamme peleihimme tai millaisia hahmoja luomme, sillä jopa kasuaalisti, eli rentona ajanvietteenä pelattavilla peleillä voi olla valtava vaikutus siihen, miten pelaajat muodostavat käsityksiä ympäröivästä maailmasta.
Uskomme läpinäkyvyyteen ja monimuotoisuuteen. Inklusiivisten pelien luomiseen ei ole olemassa oikoreittejä, se vaatii jatkuvaa kehittämistä ja myös itsetutkistelua pelialalta. Kaikki alkaa monimuotoisempien ja inklusiivisempien peliyhtiöiden ja työyhteisöjen rakentamisesta.”
Miten yhteystyötä voi hyödyntää?
”Rovio tekee paljon yhteistyötä esimerkiksi brändikollaboraatioiden kautta, lisensoimalla omaa brändiä sekä skaalaamalla tekemistä kumppaneiden kanssa. Joskus tarvitaan väliaikaisesti enemmän jotain ammattiosaamista tai sellaista erikoisosaamista, jota ei itseltä löydy. Kumppanuudet löytyvät useimmiten omien verkostojen kautta, mutta myös aktiivisesti osaamista välittävien yritysten kautta.
Rovio, Metacore, NextGames ja Supercell ovat muodostaneet yhteisen Better Games Together -yhteenliittymän, jonka tavoitteena on huolehtia jokaisen alalla työskentelevän mahdollisuudesta tulla nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään. Better GamesTogether on luotu tukemaan erityisesti pelialalla työskenteleviä LGBTQIA+-yhteisön jäseniä. Lisäksi teemme yhteistyötä kansalaisjärjestöjen, kuten Helsinki Priden kanssa. Yrityskumppanina meillä on esimerkiksi DEI-osaamiseen erikoistunut konsulttiyhtiö deidei.”
Miltä tulevaisuus näyttää?
”Monialainen yhteistyö mahdollistaa tietotaidon ja osaamisen jakamisen eri alojen asiantuntijoiden kesken, mikä voi johtaa innovatiivisempiin ratkaisuihin ja parempiin tuotteisiin tai palveluihin. Se avaa ovet uusille markkinoille ja asiakasryhmille. Lisäksi se auttaa yrityksiä sopeutumaan nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön.
Haitalliset stereotypiat on tärkeää tunnistaa, eikä niitä tule pelien kautta vahvistaa. Siksi panostamme erityisesti tutkimukseen siitä, millaisia pelaajamme ovat. Monipuoliset tutkimusmenetelmät ja analysointi ehkäisee haitallisten stereotyyppien tiedostamatontakin vahvistamista. Työ monimuotoisuuden hyväksi ei ole koskaan valmis.”
Creative Finland toimii strategisessa yhteistyössä Business Finlandin sekä työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.