Sisu-elokuvan maailmanlaajuinen elokuvateatterilevitys ylitti 14 miljoonaa dollaria. KUVA: Antti Rastivo ©️ Freezing Point Oy
Kotimaiset sisällöt ovat nähneet poikkeuksellista menestystä maailmalla tänäkin vuonna. Tässä artikkelissa Media Minds -yhtiön perustaja Hanna Vuorinen tarkastelee, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia toimiala kohtaa maailmantalouden myllertäessä ja teknologian uudistuessa ennennäkemätöntä vauhtia.
Suomalainen tv- ja elokuva-ala eli audiovisuaalinen ala (av-ala) on kansainvälistynyt kovaa vauhtia, ja VTT:n 2023 julkaiseman raportin mukaan työllistää jo lähes kymmenentuhatta ihmistä. Suomalaisten tarinoiden ja sisältöjen tuottaminen kansainväliseen markkinaan on tärkeää paitsi vientituloille, myös Suomen maakuvalle ja tunnettuudelle. Av-ala on maailman suurin tunnebisnes, jolla vaikutetaan ihmisten arvoihin.
Suomalaiset tuotannot huimassa nousussa
Vuosi 2023 toi yleisön nähtäville ennennäkemättömän laadukkaita ja menestyviä suomalaisia sisältöjä. Aki Kaurismäki nähtiin jälleen Cannesin punaisella matolla ja Kuolleet lehdet sai kaksi Golden Globe -ehdokkuutta. Menestystä povataan myös Oscareissa. Lisäksi Sisu-elokuvan maailmanlaajuinen elokuvateatterilevitys ylitti 14 miljoonaa dollaria. Saadessaan ensi-illan Amerikassa Sisu oli katsotuimman kymmenen elokuvan joukossa kolme viikkoa. Pian elokuva saa maailmanlaajuisen levityksen kotisohville. “Tällainen levityksen laajuus on kyllä harvinaista suomalaiselle elokuvalle,” kommentoi tuottaja Petri Jokiranta.
“Meille elokuvan menestys on pitkäjänteisen työn tulos, jossa edelliset elokuvat ovat rakentaneet laajaa kansainvälisten levittäjien kontaktiverkostoa, mitä nyt voitiin hyödyntää onnistuneesti Sisun lanseerauksessa," kertoo Jokiranta. Lisäksi tänä vuonna Codename: Annika yhdisti pohjoismaisia yleisöjä Sky Showtime -palvelussa ja Dance Brothers avasi kotimaisten Netflix-ensi-iltojen ajan.
Julkinen tuki takaa pitkäjänteisen kehityksen
Vuonna 2022 Business Finland investoi av-tuotantokannustimella toimialan kasvuun enemmän kuin koskaan, ja 20 miljoonan tuki toi Suomeen yli tuplasti kansainvälistä pääomaa. Cannesissa, Berliinissä ja Los Angelesissa puhuttiin Suomi-ilmiöstä, Nato siivitti kasvua ison lahden takana ja Variety kirjoitti: “Finnish Creative Sector is Blooming”. Suomi oli uusi musta.
Toimialan kasvupotentiaali oli huomattu valtionhallinnossakin. Av-ala pääsi ensimmäisenä Suomessa pilotoimaan uudenlaista Kasvusopimus-prosessia. Kasvusopimus on moderni, jatkuva tapa käydä vuoropuhelua julkisen sektorin ja elinkeinoelämän välillä. Prosessissa julkiset toimijat ja yritykset yhdessä määrittelevät tulevaisuudelle suunnan ja kasvutavoitteet. Lisäksi tunnistetaan kestävän kasvun pullonkaulat ja priorisoidaan toimenpiteet. Av-alan jälkeen kasvusopimustyötä on laajennetty muihin skaalautuviin sisältöihin sekä tekstiili- ja muotialalle.
Av-alalla kesä 2023 kääntyi syksyksi epävarmuudessa; hetken näytti, että uusi hallitus leikkaisi kannustimen pois kokonaan. Monen yhtiön vuosien työ, useiden miljoonien hankkeet olivat hetkellisesti vaakalaudalla. Tuolloin tuotantoyhtiöt, työntekijät, edunvalvojat ja tv-yhtiöt yhdessä rintamassa käärivät hihansa, eivätkä levänneet ennen kuin asian tärkeys oli poliittisten päättäjien tiedossa. Ja päättäjät tekivät hyviä valintoja. Kannustin sai jatkoaikaa.
Vuosi kerrallaan varmistuvan kannustinrahoituksen pätkittäisyys on kuitenkin riski kansainvälisessä markkinassa. Film in Finlandin parissa työskennellyt Laura Sutinen on erikoistunut rakentamaan kansainvälisiä suhteita: “AV-kannustimen rooli on kaikkein merkittävin, kun ulkomaiset tuotantoyhtiöt alkavat tutkia vaihtoehtoja, missä kuvata. Kiinnostus Suomea kohtaan on erityisesti Yhdysvalloissa tällä hetkellä todella korkealla, mutta vakaus ja jatkuvuus vaikuttavat siihen, uskalletaanko esimerkiksi usean tuotantokauden sarjoja lähteä kuvaamaan täysin uuteen paikkaan,” Sutinen kertoo.
“Suuret tuotantoyhtiöt ja studiot etsivät jatkuvasti kuvauspaikkoja, joita suuri yleisö ei ole ennen nähnyt. Monipuolisen luonnon lisäksi esimerkiksi ainutlaatuinen suomalainen arkkitehtuuri kiinnostaa. Merkittävässä roolissa ovat myös lyhyet etäisyydet kaupunki- ja maalaismaisemien välillä, jotka helpottavat tuotantojen logistiikkaa. Kaikki nämä elementit tekevät Suomesta juuri nyt kiinnostavan vaihtoehdon, mutta rahalla on silti isoin merkitys. Investointi on aina hyvin suuri ja studiot haluavat olla varmoja, että alueen kannustin on vakaa ja jatkuva,” Sutinen painottaa.
Taantuma kurittaa erityisesti kotimaisia tuotantoja
Tänä vuonna av-vuoristoradan korkeat kohdat olivat korkeampia kuin koskaan, mutta alamäkiä nähtiin myös. Lapissa kuvanneen Applen Constellation-sarjan maksuvaikeudet johtivat suomalaisen Film Service Finlandin konkurssiin, samoin saksalainen Beta Films lopetti omistamansa Fisher King -yhtiön tarinan. Joulukuussa 2023 kotimainen tv- ja elokuvatoimiala ei juhli parrasvaloissa, vaan lamppuja sammutellaan säästötoimena useammassa paikassa. Taantuma kurittaa kotimaisia kaupallisia kanavia aivan kuten se on jähmettänyt kansainvälisiä investoreita ja streaming-palveluita.
“Muissa Pohjoismaissa mm. Viaplayn romahdus ja HBO Maxin ja Amazonin vetäytyminen toistaiseksi tilaamasta pohjoismaista sisältöä ovat vaikuttaneet isosti, mutta Suomessa suurin vaikutus on kotimaisten tilaajien tilanteella. Historiallista on se, että haasteita on yhtä aikaa kaikilla rintamilla: Yleisradio varautuu hallituksen kaavailemiin leikkauksiin ja on jarruttanut tilauksiaan jo keväästä saakka, MTV on haastavassa tilanteessa ja vähentää myös sisältöostojaan, ja käytännössä myös Nelosen ja Elisa Viihteen yhteistyö vähentää kokonaisvolyymia, lisäksi Warner Bros. Discoverynkin tilanne on epävarma,” avaa markkinatilannetta tuottajien järjestön toiminnanjohtaja Laura Kuulasmaa.
“Suomella on nyt kuitenkin kansainvälisesti hyvä tilaisuus, kun olemme esimerkiksi muihin Pohjoismaihin verrattuna pystyneet tuottamaan hyvää laatua kustannustehokkaasti,” Kuulasmaa kuitenkin kannustaa.
Suomea arvostetaan tuotantomaana
Julkisrahoitteiset toimijat voivat tukea alaa talouden notkahtaessa, mutta taantumassa myös yritysten on keksittävä keinoja selviytyä. Siinä missä kansainväliset jätit ovat varovaisia rahoittamaan pienten kielialueiden sisältöä, on kuitenkin tuotantoja, joita tulevina vuosina kuvataan. Hollywoodissa tehdään töitä tällä hetkellä päivin ja öin; toimialaa historiallisen pitkään koetelleet lakot ovat ohi ja isot mainstream-tuotannot käynnistyvät.
Realistinen selviytymisstrategia suomalaiselle av-alalle on panostaa tulevina vuosina systemaattisesti tuotantopalveluihin. Suomi on luotettava ja tehokas kumppani, jolla on loistava tekninen ja tuotannollinen substanssi. Tuotantopalvelut lisäävät osaamista ja vahvistavat kansainvälisiä verkostoja. Suomen ei pidä missään nimessä jäädä arvoverkossa pysyvästi alihankkijan paikalle, mutta kasvustrategioista julmin on sijoittaja Ilkka Kaikuvuon sitaatti: “Kuolleet eivät kasva kuin sammalta.”
Teknologiakehitys tuo sisältöalat yhteen
Vuosi 2023 nosti pöydälle generatiivisen keinoälyn niin, ettei kukaan voinut siltä välttyä. Teknologia on vuoden aikana kehittynyt siten, että nykyisten ennusteiden perusteella Marvel elokuvista tuttu keinoäly J.A.R.V.I.S olisi todellisuutta 2–5 vuoden päästä. Sitä ennen kehitys tuo meille fotorealistisen animaation murto-osalla nykyisen animaation hinnasta sekä moninkertaistaa (jälleen) sisällön määrän sekä disruptoi jakelun. Virtuaalituottaminen, pelimoottorit, metaversumi ja neuroverkot olivat vielä vuosi sitten kaukaista scifiä monelle, mutta löytyvät nyt monen tuottajan to do-listalta.
Av-alalla henkilöstöpalveluita tarjoava Blockbusters Gang lanseerasi marraskuussa AI Creatives -palvelun, jonka kautta luovan talouden yritykset löytävät tuotantoihinsa keinoälyä osaavia luovia ammattilaisia: “Tekoäly muuttaa luovaa työtä sellaisella vauhdilla, että on helppoa ahdistua tai lamaantua muutoksesta. On kuitenkin tärkeää ottaa uusi teknologia käyttöön omassa arjessa, jotta voi löytää sen mahdollistamat tämän päivän tai tulevaisuuden kilpailuedut,” kertoo Blockbusters Gangin toimitusjohtaja Emma Ilves täynnä intoa uudesta.
Insinööri-Suomella on mahdollisuus ottaa kunnon kasvuloikka globaalissa markkinassa yhdistämällä kotimaisen peliteollisuuden osaajat, teknologiayhtiöt sekä av-alan tarinankerronnan ammattilaiset. Match XR -tapahtumassa marraskuussa julkaistu Suomen metaverse-strategia toivottavasti huomioi skaalautuvien sisältöjen kaupallisen potentiaalin digitaalisessa tulevaisuudessa. Pelialan liikevaihto- ja vientiluvut ovat omaa luokkaansa ja suomalainen musiikki kansainvälistyy myös voimakkaasti. Luovaa taloutta tulee kehittää siten, että kunkin alan vahvuuksia hyödynnetään.
Yhteisessä rintamassa kasvuun
Taantumavuosi 2024 tulee olemaan harvoille helppo, mutta päätös siitä, kohtaako sen yksin vai yhdessä on jokaiselle sama. Tv- ja elokuva-ala on sementoinut hyvän pohjan yhteistyölle ja toimivia yhteistyömalleja voidaan laajentaa muillekin luoville aloille. Toivottavasti myös alueellista kasvua nähdään: Lappi selvittää mahdollisuutta alueelliselle kannustimelle.
Toteutuessaan tämä tulisi lisäämään koko Suomen kilpailuetua maailmalla. Lappi nimittäin houkuttaa niin matkailijoita kuin elokuvaajiakin. Tuottajien edunvalvontajärjestö jatkaa vastuullisuuden rakentamista toimialalle; kaksivuotinen sosiaalisen vastuullisuuden hanke on käynnistynyt. Lisäksi APFI julkaisee Kaista-tiedonvälitysportaalin, joka tulee helpottamaan tuottajien raportointityötä, tiedonkulkua ja tilastointia. Markkinajohtaja Yellow Film julkaisi hiljattain kuvaavansa kansainvälistä sarjaa Dubain Prinsessa Latifan kaappauksesta, joten suomalainen av-ala pysyy keskusteluissa kyllä mukana. Kasvusopimustyö jatkuu kotimaassa ja kannustinhaku avautuu tammikuussa. Päämäärätietoinen keskustelu tuotantokannustimen vakiinnuttamiseksi sekä vuotuisen myöntövaltuuden nostamiseksi jatkuu sinnikkäästi ja periksi antamatta.
Menestyäkseen kansainvälisessä kilpailussa Suomen tulee panostaa nykyisten hyvien toimintamallien vakiinnuttamiseen sekä verkostojen vahvistamiseen. Yhteistyötä on tehtävä Suomen sisällä, Pohjoismaissa sekä johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti maailman markkinajohtajien kanssa. Yhdessä voimme rakentaa vahvan ja elinvoimaisen av-sektorin, joka ei ainoastaan tuo maailmalta vientituloja, vaan myös vahvistaa Suomen maakuvaa ja kulttuurista perintöä.
Kuuntele myös:
APFI:n ja Media Mindsin Kasvuklinikka-podcast-sarjassa pohditaan mm. sitä, miten maailma on muuttunut av-alan toimijoiden näkökulmasta, käydään läpi supernopean aikakauden ja trendien merkitystä av-alalle sekä uusien teknologioiden hyödyntämisen tärkeyttä.
Media Minds on konsultointi- ja kehityskollektiivi, joka on omistautunut luomaan laadukasta työkulttuuria ja liiketoiminnan kasvua kaikille luovuutta vaativille toimialoille.