Thierry Baujard ja Johanna Karppinen. Kuva: Vivian Kosunen
Thierry Baujard, eurooppalaisen luovien alojen sijoitusverkoston Media Dealsin toimitusjohtaja, oli haastateltavana Creative Finlandin järjestämässä SHINE! -tapahtumassa. Thierry on toiminut sarjayrittäjänä ja sijoittajana luovilla aloilla yli 20 vuotta keskittyen audiovisuaaliseen alaan, musiikkiteknologiaan ja videopeleihin.
Music X Media-tapahtuman yhteydessä järjestetyn haastattelun veti Johanna Karppinen aiheesta: Sijoittajan mielenmaisema, mitä ottaa huomioon, kun haet yksityistä sijoitusta tai rahoitusta yrityksellesi. Kokosimme sijoittajakonkarin haastattelusta muutamia konkreettisia vinkkejä rahoitusta hakeville luovien alojen yrityksille
Oikeanlaisen rahoittajan löytäminen vaatii hyvää taustatyötä. Thierry Baujardin mukaan rahoitusta hakevan on hyvä tiedostaa, että jokaisella yksityisellä rahoittajalla on omat erityispiirteensä, ajoituksensa ja mielenkiinnon kohteet.
Sijoittajia kiinnostaa skaalautuva liiketoiminta ja yrityksellä täytyy olla kykyä kasvuun. Yrityksen tulee myös osoittaa, että sen tuote tai palvelu houkuttelee asiakkaita ja voi tuottaa voittoa
Seuraavassa Thierryn ohjeita yksityisen rahoituksen hakemisen:
Oikea tiimi. Sijoittajat haluavat olla varmoja, että tiimi pystyy toimittamaan luvatut asiat. Kaikki tarvittavat henkilöt eivät välttämättä ole vielä tiimissä, mutta on tärkeää osoittaa, että yrityksellä on kyky rekrytoida oikeanlaisia osaajia.
Sijoittajat vertaavat luovia aloja muihin aloihin. Data ja erilaiset mittarit näyttävät yrityksesi todellisen tilanteen. Hyödynnä tekoälyä datan keräämisessä.
Missä vaiheessa yritys on. Sijoittajat etsivät näyttöä edistymisestä, kuten asiakaspalautetta tai myyntilukuja. Mikä on yrityksen asema suhteessa kilpailijoihin ja kilpaileviin tuotteisiin tai palveluihin. Onko tuotteella tai palvelulla kysyntää, minkälaista palautetta on saatu. Sijoittajia kiinnostaa myös, miten tuotetta voidaan kehittää ja milloin kehitystyötä tehdään.
Yrityksen visio. Sijoittajat haluavat ymmärtää, vastaako yrityksen visio heidän sijoitusstrategiaansa ja arvoihinsa. Selkeä ja houkutteleva visio on kilpailutekijä.
Realistiset rahoitustavoitteet. Tavoitteiden on oltava linjassa suhteessa markkinoiden odotuksiin.
Ajoitus. Sijoittajat haluavat tietää, milloin he voivat odottaa saavansa sijoituksensa takaisin. Aikajakson tulee olla selkeä ja realistinen.
Et ole ainoa. Tunnista kilpailu ja analysoi, miten yrityksesi erottuu muista. Sijoittajat vertaavat yrityksiä keskenään ja tuntevat hyvin kilpailutilanteen.
Muut rahoituslähteet. Sijoittajia kiinnostaa, mistä muualta rahoitusta on saatu ja ketkä ovat jo sijoittaneet.
Luovilla aloilla kasvu ei aina ole pääfokus. Mieti, millaiset kasvutavoitteet ovat realistisia omalla toimialallasi. Sijoittajat eivät tee hyväntekeväisyyttä, vaan odottavat tuottoa.
Kiihdyttämöt. Usein hakeutuminen kiihdyttämöön kannattaa, koska niissä saa arvokasta palautetta ja mahdollisuuden kehittää ideaa. Ne auttavat myös verkostoitumisessa ja rahoitusmahdollisuuksien löytämisessä.
Thierry Baujard osallistui tapahtumaan Music Finlandin kutsumana.
Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää yksityisen sijoittajan mielenmaisemasta?
Creative Finland järjestää 13.11. webinaarin, jossa saat kurkistuksen sijoittajan mielenmaisemaan ja ennen kaikkea opit, mitä ottaa huomioon, kun haet yksityistä sijoitusta tai rahoitusta yrityksellesi tai hankkeellesi.
Webinaarissa saat konkreettisia vinkkejä materiaaleista, joilla lähestyä sijoittajaa. Haastateltavana on Mikko Leino, Senior Partner M&M Growth Partnersista.
Lue lisää ja ilmoittaudu täällä.