Ensimmäistä kertaa järjestetyssä Shinessä oli 200 osallistujaa, kymmeniä pitchejä ja yksi suuri tavoite: luoda yhteisiä mahdollisuuksia kasvuun ja kansainvälistymiseen.
Business Finland ja Creative Finland järjestivät 26. huhtikuuta historian ensimmäisen Shine-kumppanuustapahtuman Helsingissä Team Finland -talolla. Yleisössä oli täysi katsomo eli 200 osallistujaa, lavalla paneelikeskusteluja lisensoinnista, kansainvälistymisestä ja uudesta teknologiasta, sekä tietysti 20 yritystä esittelemässä sisältöjään ja etsimässä uusia kumppanuuksia.
Jo idea uudenlaiseen tapahtumaan oli syntynyt kollektiivisesti.
Viime vuoden syyskuussa Business Finland ja Creative Finland kutsuivat Music x Media –tapahtumassa paneelikeskusteluun neljän eri sisällöntuotantoalan ihmisiä. Kirja-alaa edusti kansainvälisesti menestynyt kirjallisuusagentti Elina Ahlbäck, musiikkialan äänenä oli alan ajatusjohtaja Jani Jalonen, av-alan lähettiläänä keskusteli kokenut tv-tuottaja Roope Lehtinen ja pelialan viestiä toi mukaan alaa kehittävä pelialan yrittäjä Joni Lappalainen.
Kyseisessä keskustelussa syntyi nopeasti ajatus, että eri alojen yritykset voisivat konkreettisesti kohdata, vaihtaa yhteystietoja, kontakteja ja kokemuksia. Olla yhdessä vahvempia.
Puoli vuotta myöhemmin Team Finland -talon auditorio pursusi tulevaisuususkoa. Tilaisuus alkoi Työ- ja elinkeinoministeriön Petra Tarjanteen ja Music x Median Kaisa Rönkön terveisillä uuden luovien alojen kasvusopimuksen työryhmävaiheesta. Tilaisuus päättyi siihen, että pari sataa ihmistä oli jokainen nähnyt ainakin yhden uuden mahdollisuuden tai idean oman yrityksen kasvulle.
"Oli hienoa nähdä, että homma toimi! Kumppanuuksia alkoi heti syntyä ja nyt voimme jatkaa uudenlaisen, monialaisen yhteisön rakentamista", kommentoi Creative Finlandin Salli Raeste.
Ensimmäiseen tapahtumaan oli kutsuttu mukaan viisi sisällöntuotantoalaa: av-ala, kirjallisuusala, musiikkiala, peliala ja XR-ala. Viidestä eri suunnasta monistettavia sisältöjä lähestyvien yritysten välille syntyi heti luontevia yhteyksiä ja todellista bisnespotentiaalia.
Yhdeksi liiketoiminnan kasvun ja skaalaamisen pullonkaulaksi tiedetään haasteet osaajien löytämisessä. Se olikin yksi Shine-kumppanuustapahtuman tavoitteista – tuoda aiemmin toisilleen tuntemattomia osaajia samaan tilaan. Tarve oli läsnä pitchauksissa: tuotantoyhtiö etsi kirjoittajia ja muita sisällöntuottajia, omaan kirjasarjaluomukseensa kaikki oikeudet omistava kirjoittaja etsi pelistudiota ideoimaan peliä ja musiikkialan taloudenhallintajärjestelmän lanseeraava yritys asiakkaita.
Business Finland ja Creative Finland julistivat tapahtuman tavoitteeksi kasvun ja kansainvälistymisen tukemisen. Todistetuksi tuli, että kaikki alkaa siitä, että saadaan eri yrityksiä edustavat ihmiset keskustelemaan.
Virheistä oppii aina
Kun puhutaan monistettavista sisällöistä, puhutaan myös lisensoinnin mahdollisuuksia.
Päivän aikana paneelikeskusteluissa pohdittiin muun muassa globaalin lisensoinnin pelikenttää. Flowhavenin toimitusjohtaja Kalle Törmä muistutti lisensointipaneelissa, että maailmalle kannattaa lähteä, kun tuntee oman vahvan brändinsä.
"Kansainväliset kumppanit haluavat myös nähdä todisteita yleisöistä", Törmä lisäsi.
Maailmalle levinneen Karppi-sarjan tuotantoyhtiö Dionysos Filmsin toimitusjohtaja Riina Hyytiä painotti kumppanien valinnan merkitystä.
"Joskus menestys rakentuu pienistä asioista, esimerkiksi siitä, että vastataan viesteihin heti", Hyytiä antoi käytännön neuvoja.
Kun ollaan luotu brändi ja IP, niiden tueksi pitää luoda strategia. Peter Vesterbackan oppeja Angry Birdsin IP-strategiasta kuunneltiin tarkalla korvalla koko viiden mukana olleen alan yritysten voimasta. "Brändi, brändi, brändi, jos multa kysytään.", Vesterbacka kiteytti. Vesterbackan kanssa samassa paneelissa istunut lisätyn todellisuuden alan yrityksen Arilynin toimitusjohtaja Emmi Jouslehto nosti esiin yhden päivän tärkeimmistä IP-opeista.
Jouslehto kertoi kalliiksi tulleesta virheestä, kun Arilyn ei alkuvaiheessa ollut rekisteröinyt verkkosivustoa tuotteensa nimellä. Kun se piti ostaa, maksuun menivät kuuluisat oppirahat.
Pitchauksen, paneelien ja lukemattomien käytäväkeskusteluiden lisäksi tapahtumassa järjestettiin klinikoita IP:n suojauksesta, rahoituksesta ja lisensoinnista.
Teknologia muuttuu, tarinat pysyvät
Tulevaisuutta käsiteltiin myös teknologian kautta. Tekoäly mainittiin korkeintaan joka toisessa pitchissä, mutta yleisö seurasi erityisen hartaana, kun ohjaaja Eero Tiainen esitteli Espoon teatterissa aiemmin tänä vuonna esitetyn immersiivisen teatterikappale Love Simulation Even luomista ja teoksen saamaa palautetta.
"Rakkauden algoritmiä" etsivä teos oli tavallaan symboli koko Shinelle, koska teoksessa hyödynnettiin oikeastaan kaikkien mukana olleiden alojen osaajia.
"Rakkauden algoritmia ei voi patentoida, koska se on meille jokaiselle henkilökohtainen", sanoi Eero Tiainen viitaten IP-keskusteluun.
Viesti oli siis aika lailla sama kuin Shine-kumppanuustapahtuman viesti ensimmäisessä ja tulevissa tapahtumissa mukana oleville yrityksille ja ihmisille - Menestyskaavaa ei voi patentoida, mutta voidaan luoda olosuhteita ja tapahtumia, joissa sen löytyminen on jokaiselle hieman helpompaa.
Kuvat ja video: Susanna Lehto / Business Finland
Osallistu monistettavien sisältöjen kasvusopimustyöpajaan 8.5.