KUVA Pispala / Sami Sänpäkkilä
Tamperelainen Pispala Clothing ja Nykytaiteen museo Kiasma julkistavat yhteistyömallistonsa Kiasman museokaupassa. Graffititaiteilija EGSin ja nykytaiteilija Ninni Luhtasaaren kanssa suunniteltu taidevaatemallisto on askel brändin kansainvälistymiseen tähtäävällä polulla.
Pispala Clothing on vuonna 2021 Tampereella perustettu yritys, joka yhdistää muodin ja taiteen. Visiona on rakentaa brändin ympärille monipuolinen taide- ja kulttuurielämys, joka luo samalla taloudellista hyötyä ja mahdollisuuksia kiinnostaville taiteilijoille ympäri maailmaa. Kysyimme Pispala Clothingin perustajalta ja toimitusjohtajalta Onni Ikoselta yrityksen tulevaisuuden suunnitelmista.
Millainen tausta Pispalan tiimillä on?
Pispalan dynaaminen tiimi koostuu kolmesta eri alojen osaajasta, jotka kaikki ovat toimineet aiemmin yrittäjinä. Lauri Järvisen ja Leena Haldinin taustat ovat vaatealalla, graafisessa suunnittelussa ja omien merkkien parissa. Pääsuunnittelijamme Lauri Järvinen on monelle tuttu kevään MTV3:n Muodin Huipulle -kilpailusta. Minun taustani taas on kaupallisen liiketoiminnan kehittämisessä ja markkinoinnissa. Aiemmin työskentelin Tammer Dieselin markkinoinnissa ja hallituksessa.
Miksi halusitte yhdistää taiteen ja muodin?
Haluamme luoda osaamisellamme taiteesta saatavaa hyvää mieltä suuremmille yleisöille. Tavoitteenamme on madaltaa kynnystä taiteen kokemiselle ja tarjota laadukkaita ja mielenkiintoisia käyttötuotteita, joiden kautta useampi voi kuluttaa taidetta arjessa ja tutustua sen tekijöihin. Muotoilua ja taidetta yhdistämällä pysymme aina yllättävänä ja tuoreena.
Samalla tarjoamme taiteilijoille kaupallistamisalustan designbrändin muodossa. Olemme huomanneet, että todella moni taiteilija haluaisi viedä tekemistään käyttötekstiileihin, mutta se helposti jää ideatasolle tuotantomahdollisuuksia selvittäessä. Me pystymme tarjoamaan vaihtoehtoja teknisille toteutuksille ja järjestämään tuotannon, niin että tuotteen loppuhinnasta ei muodostu estettä kuluttajalle.
Miten taiteilijat hyötyvät tuotemyynnistä?
Taiteilijoille maksettava 10 % rojalti muodostuu tuotteen liikevaihdosta Pispalalle. Eli jos myydään 200 kpl 100 € (alv 24%) hintaista tuotetta, taiteilijalle tilitetään siitä rojaltia 1613 € (8,065€/myyty tuote). Volyymien kasvaessa myös taiteilijoiden taloudellinen hyöty kasvaa.
Muotibrandien kasvun askeleista on ollut paljon keskustelua alan sisällä. Voisitko kertoa kansainvälistymissuunnitelmastanne?
Kansainvälistymisstrategia on vielä hieman vaiheessa, sillä meillä on tarkoitus aloittaa sen tarkempi työstäminen syksyllä, kun olemme saaneet käynnissä olevan rahoituskierroksen päätökseen. Meillä on kuitenkin jo mielessä hahmotelmaa, miten se tapahtuisi.
Tavoitteena on aktivoida uutta kohdemarkkinaa yhteistöillä paikallisten taiteiljoiden kanssa. Käytännössä monistaisimme testimarkkinassa (Suomi) hyväksi todettua mallia: luottamus paikalliseen taidekenttään -> yhteistyöprojekteja paikallisten taiteilijoiden kanssa -> paikallinen median ja jälleenmyyntikanavoiden aktivointi. Tämä malli ei myöskään poissulje sitä, että olisimme esillä kansainvälisillä muoti- ja taidemessuilla.
Mihin tarvitsette rahoitusta ja miten eri askeleet kasvattavat myyntiä?
Olemme keskittyneet viimeisen vuoden kehittämään tuotteestamme kansainväliset kriteerit täyttävän ja brändistä omaperäisen ja mielenkiintoisen. Emme ole tässä vaiheessa käyttäneet oikeastaan vielä rahaa digimainontaan. Kaikki kasvu tähän mennessä on ollut orgaanista.
Nyt kun tuote ja brändi ovat kunnossa, voimme alkaa skaalaamaan verkossa hyvillä mielin. Tämä vaatii verkkoelämyksen kehittämistä ja panostusta maksettuun diginäkyvyyteen. Sen lisäksi avataksemme suuremmat jakelukanavat (jotka ostavat suoraan sisään ennakkoon), meidän tulisi muuttaa suunnitelurytmimme pari kautta ennakoivaksi.
Tällä hetkellä emme pysty myymään sisään jälleenmyyntikanaviin, koska niissä ostopäätökset tehdään 6-12 kk ennakkoon. Meillä on kaikki resurssit kiinni aina seuraavassa kaudessa emmekä pysty arvioimaan tilausta tehdessä menekkiä samalla tapaa, kuin jos olisimme kiinni muodin ostorytmissä. Kiriminen tähän rytmiin vaatii resursseja. Lähes kukaan ei osta tänä päivänä tuotteita suoraan sisään, jos niitä ei pysty myymään vähintään 6kk ennakkoon.
Miten skaalaatte tuotantoa kasvun myötä?
Meillä tuotanto on tällä hetkellä suurimmaksi osaksi Portugalissa. Toimittajamme uskoo ideaamme, ja on tullut tästä syystä vastaan tilausten minimimäärissä. Tämä suurempi toimittaja mahdollistaa myös tarvittaessa nopean kasvun, koska toimittajaa ei tarvitsisi vaihtaa kesken. Tottakai toimittajaverkostoa tulee kehittää ja laajentaa kasvun myötä ja ennakoivasti, mutta tällä hetkellä se ei ole tarpeellista vielä. Pienempiä, nopeasti kehiteltyjä eriä tuotetaan vain Suomessa.
Miten toimintaa on rahoitettu?
Toimintaa on rahoitettu tähän mennessä Finnveran takaamalla pankkilainalla, yrittäjän omilla säästöillä ja vaihtovelkakirjalainalla. Yhteensä yritystä on rahoitettu ensimmäisen 2 vuoden aikana noin 150 000 eurolla. Nyt käynnissä olevan osakeantiin tähtäävän rahoituskierroksen tavoitteena on saada kasaan 300 000 euroa, jonka avulla Pispala voisi ottaa ensiaskeleita kansainvälisille markkinoille ja vankistaa asemaansa kotimarkkinassa.
Millainen rooli yhteistyöllä tunnettujen tahojen, kuten Kiasman kanssa on brändin kasvattamisessa?
Yhteistyöt näyttelevät todella isoa roolia varsinkin tässä alkuvaiheessa, koska isojen tahojen kautta saamme äänemme kuuluviin luonnollisesti ja jokaista osapuolta hyödyttävällä tavalla. Sen lisäksi ne luovat luottamusta kuluttajiin ja ovat hyvä referenssikeissejä tulevaisuutta silmällä pitäen. Mielestäni uuden brändin pitää kokeilla erilaisia juttuja varsinkin testimarkkinassa ennen kuin opitaan, mikä on se tie mitä halutaan kulkea jatkossa. Luottamuksen rakentaminen uudelle brändille ottaa aikansa ja nämä yhteistyöt kasvattavat sitä.
Miten näet muotialan kehittyvän tulevaisuudessa?
Muotiala tulee kehittymään tulevaisuudessa, kun kuluttajien tietoisuus vastuullisesta kuluttamisesta kasvaa. Brändeille omat digikanavat tulevat näyttelemään entistä tärkeämpää roolia, joten vahvan ja tunnistettavan asiakaselämyksen rakentaminen verkkoon tulee olemaan yksi menestymisen avaintekijöistä. Jo tällä hetkellä vastuullisen muodin ja verkon osuus markkinoista kasvaa tuplavauhdilla verrattuna koko markkinoiden kasvuun. Uskomme myös, että brändien olemassaolon merkitys ja arvomaailma tulevat vaikuttamaan entistä enemmän tulevaisuudessa ostopäätöksiin.
Pispala x Kiasma -mallisto on saatavilla 9.6. alkaen mm. Kiasman museokaupasta, Pispala Clothingin verkkokaupasta ja Tampereen kivijalkaliikkeestä sekä Liike Shopista Helsingistä.