Matti Lamminsalo on IVALO.COM:in toimitusjohtaja. KUVA: IVALO.COM
IVALO.COM kehitti muotialalle työkalun, joka kykenee erottelemaan aidon vastuullisuuden viherpesusta. ”Jos jotain voi mitata, sitä voit myös kehittää”, IVALO.COM:in toimitusjohtaja Matti Lamminsalo sanoo.
IVALO.COM 360 -vastuullisuusvalidointi on ammattilaisten muotialalle kehittämä arviointiprosessi, joka kertoo luotettavasti kuluttajille ja yrityksille, onko yritys tai tuote vastuullinen ja millä tavoin.
IVALO.COM haluaa nostaa vastuullisen muodin markkinaosuutta toimimalla luotettuna myyntikanavana vastuullisille muotibrändeille sekä tuottamalla vastuullisuusdataa toimialan kasvun tueksi. Omasta kasvusta toivotaan positiivista dominoefektiä.
”Halusimme luoda yrityksen, jonka liiketoiminnan kasvu kasvattaa sen positiivista vaikutusta”, sanoo toimitusjohtaja Matti Lamminsalo.
Mitä tehtiin?
”IVALO.COM perustettiin, koska halusimme saada aikaan merkittävän positiivisen muutoksen vaateteollisuudessa ja muotialalla. Me uskomme, että vastuullisuudesta voi tehdä kilpailuedun, kun vastuullisuus otetaan koko yhtiön tarkoituksen ja päätöksenteon keskiöön kaikessa tekemisessä.
Koska aidosti vastuullisia yrityksiä ja tuotteita ei ole helppoa erottaa niistä, jotka harjoittavat viherpesua, kehitimme yhdessä vastuullisuuden mittaamisen ammattilaisten kanssa IVALO.COM 360 -vastuullisuusvalidoinnin, joka tarjoaa sekä muotibrändeille että vaatteita ostaville kuluttajille luotettavan näkymän tuotemerkin vastuullisuuteen.”
Miksi tehtiin?
”Muotiteollisuus on yksi eniten saastuttavista teollisuudenaloista. Se tuottaa 10 % koko maailman hiilidioksidipäästöistä ja 20 % koko maailman jätevesipäästöistä. Tämän me haluamme muuttaa. IVALO.COM on olemassa, jotta vastuullinen muoti voisi kasvattaa markkinaosuuttaan. Olemme luotettava myyntikanava vastuullisille muotibrändeille, ja meiltä yritykset saavat tuoretta vastuullisuusdataa kasvunsa tueksi.”
“Muotiteollisuudelta puuttui isossa kuvassa määrittelytapa vastuulliselle muodille.”
“Alkuperäinen idea oli tehdä markkinapaikka secondhand-vaatteille, mutta samaa ajatusta toteuttivat jo sadat muut. Niinpä päätimme jalostaa ideaa, mikä johti oivallukseen, että muotiteollisuudelta puuttui isossa kuvassa määrittelytapa vastuulliselle muodille. Lähdimme ennakkoluulottomasti ratkaisemaan tätä globaalia ongelmaa. Neljän vuoden kehittelyn tuloksena syntyi IVALO.COM 360 -vastuullisuusvalidointi. Arvioitavia vastuullisuuden eri osa-alueita ovat esimerkiksi työolot, ympäristövaikutukset, valmistusmateriaalit ja kestävä design. Yhteensä validoitavia datapisteitä on noin 250.”
“Koska viherpesua tapahtuu paljon, tarve todistaa vastuullisuuden aitous kuluttajille on suuri.”
Miksi se on hyvää bisnestä?
”IVALO.COM:in perustamisen lähtökohdat olivat selkeät, mutta ensimmäiset neljä vuotta eivät olleet helppoja. Haasteita tuotti löytää oikea match tuotesisällön ja asiakaskohderyhmän välillä, mutta me onnistuimme siinä.
Koska viherpesua tapahtuu paljon, tarve todistaa vastuullisuuden aitous kuluttajille on suuri. Yhtiö onkin kasvanut vauhdilla. Aloitimme nollasta ja vuonna 2023 myimme asiakkaidemme tuotteita jo vajaalla kolmella miljoonalla eurolla. Markkina-alueemme on Eurooppa, jossa Suomi ja Hollanti ovat päämarkkina-alueitamme.”
Mikä yhtiönne merkitys on maailmalle?
”Me uskomme, että halpamuoti ja kertakäyttövaatteet, riistävä ja saastuttava vaateteollisuus, valtava ylituotanto ja tekstiilijätteet ovat tulleet tiensä päähän. Tarjoamme muotibrändeille resursseja ja työkaluja ammattimaiseen vastuullisuuden arviointiin. Vaatteita ja asusteita tarvitseville asiakkaille tuomme arvioinnin läpikäyneitä luottobrändejä yhdeltä ja samalta alustalta.
IVALO.COM tekee yhteistyötä jo liki kahdensadan muotibrändin kanssa. Tänäkin vuonna tarjoamme asiakasyrityksillemme palveluita, jotka auttavat hyödyntämään vastuullisuusdataa. Tammikuussa julkaisimme alan ensimmäisen kestävän muotiteollisuuden raportin yhdessä SEEK Berlinin kanssa, jota pidetään muotialan messuista merkittävimpänä. Raportti on ladattavissa täältä.”
“Vastuullisuusvalidointi antaa myös kuluttajalle mahdollisuuden löytää omia arvojaan ja motiivejaan vastaavia yrityksiä ja niiden tuotteita.”
Miltä tulevaisuus näyttää?
“Tekstiilialan tulevaisuus näyttää hyvältä, vaikka monissa uutisissa on maalattu erilainen kuva. Globaalilla tasolla ala kasvaa merkittävää vuosivauhtia. Lamalla on vaikutuksensa, mutta se kohdistuu kaikkiin muihinkin aloihin. IVALO.COM:n selkeä tavoite on olla globaalisti vastuullisen muotiteollisuuden keskiössä tuottaen alalle vastuullisuusdataa yleisesti hyödynnettäväksi.
Me uskomme siihen, että jos jotain voi mitata, sitä voi myös kehittää. Brändiyhteistyöverkoston ja miljoonien sivustovierailuiden kautta saamme jatkuvasti laaja-alaista dataa alan vaikuttavuudesta, kehittymisestä sekä trendeistä. Uskomme vahvasti datapohjaiseen päätöksentekoon ja haluamme antaa alalle helppokäyttöiset työkalut tähän.
IVALO.COM 360 -vastuullisuusvalidointi antaa myös kuluttajalle mahdollisuuden löytää omia arvojaan ja motiivejaan vastaavia yrityksiä ja niiden tuotteita. Yhdelle esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen minimointi on tärkeä asia, toiselle taas oikeudenmukaiset työolot”, IVALO:COM:in toimitusjohtaja Matti Lamminsalo sanoo.
IVALO.COM 360 -vastuullisuuden validointiprosessi
The Driving Forces behind Sustainable Brands -raportti
Creative Finland toimii strategisessa yhteistyössä Business Finlandin sekä työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.