Tsekkiläinen Nebesys voitti Creative Business Cupin kattomateriaalikeksinnöllään. Se on ulkoa katsoen kuin tavallinen tiili- tai peltikate, mutta sisältä nähtynä läpikuultava. Kuva Nebesys.
Luovien innovaatioiden ja yrittäjyyden kansainvälinen pitchaus- ja kilpailutapahtuma Creative Business Cup keräsi osallistujia 42 maasta. Voittajat valittiin Kööpenhaminan finaalissa kesäkuun alussa. Kärkeen nousivat läpinäkyvä katto, huvipuistolaite ja livemusiikkisovellus.
Creative Business Cup kokosi maailman parhaat luovien alojen startupit kilpailemaan ja verkostoitumaan Kööpenhaminaan 4.-5.6.2023. Kansallisissa Creative Business Cupeissa valitut eri maiden voittajat kisasivat parhaan luovan liikeidean tittelistä.
Voittajaksi nousi kattomateriaali-innovaatio
Voittajaksi valittiin tsekkiläinen NEBESYS, joka valmistaa läpinäkyvää ulkokattomateriaalia. Se on ulkoa katsoen kuin tavallinen tiili- tai peltikate, mutta sisältä nähtynä läpikuultava. Nebesys-valokatteen avulla saadaan valoa ullakkokerroksiin yksinkertaisella rakenneratkaisulla. Se soveltuu myös suojeltuihin rakennuksiin, joiden kattomateriaalin on näytettävä perinteiseltä ja johon ei saa tehdä kattoikkunoita.
Toiselle sijalle tuli latvialainen BeatTheStorm. Se on vähäpäästöinen ja kompakti tuulitunneli-huvipuistolaite, jonka tuuliefektin voimaa voi säätää eri käyttäjäryhmille sopivaksi.
Kolmannen palkinnon sai kreikkalainen Mood: Music of our desire. Yhteisöllinen Mood-sovellus striimaa musiikkia suoraan keikkapaikoilta ja klubeilta käyttäjälle. Käyttäjät voivat navigoida eri klubien, keikkojen ja tapahtumien livestriimeissä reaaliaikaisesti ja jakaa suosikkejaan toisilleen.
Muita erikoispalkintoja saivat norjalainen Masterchannel ja israelilainen It’s July.
Suomen voittaja Fluff Stuff esitteli kuituinnovaationsa
Suomea kisassa edusti kunniakkaasti kotimaisen osakilpailun voittaja Fluff Stuff Oy, joka kehittää osmankäämistä ilmastopositiivista tekstiilitoppauskuitua korvaamaan untuvaa ja polyesterivanua.
(Lue lisää Fluff Stuffista)
Palkintona sparrausta ja mentorointia
CBC:n finaalin voittajat saavat kasvuvalmennusta ja sparrausta kansainvälistymiseen. Myös muuta yritysneuvontaa ja rahoituksen kontakteja on luvassa. Ensimmäisen palkinnon voittaja pääsee mukaan Creative Business Investors -ohjelmaan, joka tarjoaa yhden vuoden ajan tukea sijoittajien ja mahdollisten partnerien löytämiseen.
CBC:n avainteemoja ovat luovat alat, yrittäjyys ja startupit, innovaatiot, kestävä kehitys, sosiaalinen vaikuttavuus, diversiteetti ja osallisuuden edistäminen. Kilpailua on järjestetty 11 vuoden ajan.
Suomalainen Deafmetal tuli kisassa toiselle sijalle vuonna 2019. Deafmetal suunnittelee ja valmistaa kuulolaitekoruja.
Seuraava Creative Business Cupin Suomen osakilpailu järjestetään alkuvuodesta 2024.