Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian korostaa, että vastuullisuus on ollut yrityksen dna:ssa aina ja nykyään se on yksi kilpailueduista.
Audioalan yritys Genelec on kulkenut omaa polkuaan, joka on osoittautunut edelläkävijän tieksi. Vuonna 1978 perustetun yrityksen liikeidea oli tehdä alansa parhaita, kestäviä ja huollettavia äänentoistolaitteita, ja se tekee niitä edelleen. Laatu on aina ollut kilpailuetu, mutta nyt siitä on tullut kilpailuetu myös vastuullisuuden näkökulmasta. Se on yksi harvoja yrityksiä omalla toimialallaan, joka tekee tuotteensa länsimaissa koko tuotantoprosessin pituudelta: piirilevyistä ladontaan.
Creative Finlandin haastattelussa toimitusjohtaja Siamäk Naghian avaa Genelecin tapaa toimia.
Mitä tehtiin?
”Kysyin joskus Genelecin perustajilta Ilpo Martikaiselta ja Topi Partaselta, miksi kestävän kehityksen ajatus oli heille alusta asti niin tärkeä. He kertoivat kasvuympäristöstään keskellä metsänhoitoa ja maanviljelyä. Heissä oli sisäänrakennettuna ajatus: luonto pärjää ilman meitä, mutta me emme pärjää ilman luontoa. Eivät he lähteneet tietoisesti hakemaan pienempää hiilijalanjälkeä, vaan ajattelu oli heidän kasvuympäristössään.
Genelecin tuotekehityksessä oli alusta asti mukana kolme johtoajatusta. Ensimmäinen oli innovaatio, eli aktiiviteknologia, joka lähti Genelecin kautta leviämään maailmassa. Toiseksi, tuotteista tehtiin kestäviä ja luotettavia, koska ne suunniteltiin ammattikäyttöön. Kolmanneksi, tuotteet tehtiin sellaisiksi, että niitä oli helppoa huoltaa. Nämä perusajatukset ovat kestäneet hyvin aikaa, ja me toimimme samojen periaatteiden mukaan edelleen.”
Miksi se kannattaa liiketaloudellisesti?
”Laatu on aina ollut Genelecille kilpailuetu, mutta nyt se on sitä myös vastuullisuuden näkökulmasta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana vastuullisuus on tullut laajasti kaikkien tietoisuuteen. Voi tuntua siltä, että siihen on herätty vasta nyt, mutta todellisuudessa tutkijat puhuivat kestävästä kehityksestä jo 120 vuotta sitten. Aiheeseen perehtyneet tietävät tämän, ja yksi heistä oli Genelecin toinen perustaja, Ilpo Martikainen, joka oli hirveän kiinnostunut aiheesta jo 1970-luvulla. Laatu kytkeytyykin Genelecillä kiinteästi kestävään kehitykseen.
Me emme tee bisnestä sillä periaatteella, että lukujen pitää näyttää vuoden kuluttua tältä ja viiden vuoden kuluttua tältä. Genelecillä uskotaan siihen, että kun asiat tehdään mahdollisimman hyvin, liiketaloudellinen menestys syntyy sivutuotteena. Tällainen konsepti ei onnistuisi, jos yrityksen ohjaus tulisi jostain muualta kuin sen ydinarvojen pohjalta. Tähän asti se on toiminut hyvin näin.”
Mikä sen merkitys on maailmalle?
”Menossa on kilpajuoksu siitä, kuka on vastuullisin. Joskus tuntuu, että se on usein pelkkää sanahelinää. Toisaalta se on hieno juttu, että vastuullisuus on tullut niin laajasti ihmisten tietoisuuteen ja sillä on heille merkitystä. Me haluamme, että kaikki päätöksemme ja lupauksemme pohjaavat tutkittuun tietoon. Samalla olemme tietoisia siitä, että olemme vasta matkan alussa, tehtävää on vielä paljon. Tosiasia on se, että jokainen fyysinen tuote, jopa ohjelmistotuote, rasittaa tätä maapalloa.
Jotkut yritykset voivat sanoa, että heidän tuotteidensa hiilijalanjälki on nolla. Me emme ole lähteneet mukaan kompensointiin, keskitymme minimoimaan oman toimintamme jälkiä. Pyrkimyksemme on tuottaa tulevaisuudessa itse kaikki käyttämämme energia. Käytämme kierrätettäviä materiaaleja, kuten alumiinia, jota voi kierrättää loputtomasti ja muovista ja puusta valmistettua komposiittia.
Genelecillä suurin hiilijalanjälki ei tule tuotannosta, vaan tuotteiden käyttöön kuluvasta energiasta, josta muodostuu 80 % tuotteen hiilijalanjäljestä. Koska tuotteemme ovat kestäviä ja huollettavia, energiaa ehtii kulua elinkaaren aikana paljon. Genelecin 45 vuotta sitten valmistamia tuotteita on edelleen käytössä ja niitä myydään eBayssä hyvään hintaan.”
Miten yhteistyötä voi hyödyntää?
”Kun monet siirsivät tuotantonsa halvempiin maihin, meitäkin houkuteltiin. Meille sanottiin: ettekö tajua, miten kannattavaa se on. Meille se ei ollut vaihtoehto, koska laatu vaatii pitkäjänteistä osaamispohjaista työtä. Periaatteemme on, että kumppanit ovat tuttuja ja fyysisesti lähellä, eikä niin, että ostamme sieltä, mistä edullisimmin saamme. Jos haluaa tuotteita, jotka kestävät, ne täytyy valmistaa huolellisesti ja laadukkaasti.
Me olemme yksi harvoja yrityksiä tällä toimialalla, joka tekee tuotteensa länsimaissa aina piirilevyistä ladontaan. Se on hämmästyttävää! Olemme huomanneet pitkäjänteisen yhteistyön hyödyt. Meidän ei tarvitsehirveästi kertoa, miksi toimimme juuri näin, koska yhteistyökumppanimme tuntevat meidät. Me myös suunnittelemme tuotteet niin, että ne valmistetaan Iisalmessa. Korona-aikana Suomessa tehty tuotanto muuttui kilpailueduksi.”
Miltä tulevaisuus näyttää?
”Genelec on erittäin kannattava ja se on kasvanut hyvin erityisesti viime vuosien aikana. Meillä on kuitenkin myös kasvulle ehdot. Ensimmäiseksi kasvun täytyy olla kannattavaa. Se ei saa ole ristiriidassa kestävän kehityksen kanssa, vaan mieluiten niin, että kasvu tulee kestävän kehityksen kautta. Me emme koskaan hae kasvua brändin kustannuksella. Meille on tärkeämpää säilyttää brändin ykköspaikka kansainvälisesti, kuin saada kasvatettua markkinaosuutta. Kasvun tulee perustua ydinosaamiseemme ja sen kehittämiseen, eikä niin, että tilataan sieltä ja täältä tavaraa, mistä halvimmalla saadaan ja kasataan tuotteiksi.
Kun ollaan äänen kanssa tekemisissä, ollaan taiteen ja tieteen rajamailla, se on hieno maailma. Olen todella onnellinen, että olen ollut mukana tällaisessa kuviossa. Yhdessä Harri Koskisen kanssa designista on tullut oleellinen osa yrityksen identiteettiä. Meillä on syvää osaamista akustiikassa, mekaniikassa ja elektroniikassa. Teemme jatkuvaa tutkimusyhteistyötä yliopistojen ja koululaitosten kanssa, jotta voimme pysyä edelläkävijöinä. Me ajattelemme, että bisneksen tekeminen on jatkuva oppimismatka. Kestävän kehityksen juuret ovat syvällä, mutta ne jalostuvat ja kehittyvät koko ajan.”