Mikko Kalhama / Nordsalt, Juha Latvala / Sasta, Roope Reinola / VAIN
Mitkä ovat hyviksi todetut tavat kasvaa ja kansainvälistyä? Lue ammattilaisten käytännönläheiset vinkit strategiaan, rahoitukseen ja tuoteportfolioiden rakentamiseen.
Creative Finlandin järjestämässä Kansainvälinen kasvu ja verkostojen rakentaminen muotialalla -webinaarissa keskusteltiin luovien alojen yritysten johtajuudesta, strategiasta, kansainvälistymisestä, verkostoista ja rahoituksesta.
Keskustelussa olivat mukana kokenut liikkeenjohdon konsultti Mikko Kalhama, legendaarisen ulkoiluvaatebrändi Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala sekä nuoren muotibrändi VAIN:in toimitusjohtaja Roope Reinola. Kokosimme keskustelijoiden kokemusten pohjalta konkreettiset vinkit kasvusta ja kansainvälistymisestä kiinnostuneille luovien alojen yrityksille.
Tunnista omat rajat ja pyydä apua
“Oleellista on ymmärtää se, mitä osaamista kulloinkin tarvitaan ja rohkeasti lähteä hakemaan sitä. Jos osaamista ei heti löydy, niin ainahan voi vaihtaa partnereita ja siten rakentaa dream teamia.
Ongelma on se, että välttämättä ei aina oikein tunnisteta oman osaamisen rajoja ja näin ollen osata hakea niitä täydennyksiä siihen rinnalle, joiden avulla voitaisiin viedä asiaa eteenpäin. Pitäisi pystyä rakentamaan rohkeutta tunnistaa omat rajat ja toisaalta pyytää apua. Me ei ehkä olla suomalaisena kaikkein parhaimpia siinä.”
– Mikko Kalhama
Kokoa monipuolinen tiimi
“Kasvuun tarvitaan monenlaista osaamista ja se yhdistelmä on todella tärkeä. Tuoteosaamisen lisäksi pitäisi olla liikkeenjohdon osaamista eli markkinointia ja brändiosaamista, mutta yhtälailla vaikka IPR:n hallintaan tai rahoitukseen liittyvää osaamista.
Liian usein Suomessa ollaan oltu luovilla aloilla hyvin suunnittelija- ja tekijäkeskeisiä, ja silloin käy helposti niin, että yritys ja sen toiminta on yhtä kuin luovan alan toimijan oma identiteetti. Tällöin yrityksen kehittäminen saattaa aina olla sen henkilökohtaisen filtterin alla ja se on vähän huono asia.
Jos katsotaan vaikka Ruotsin puolelle, niin siellä on huikea määrä menestystarinoita, jotka ovat lähteneet liikkeelle juuri tiimeinä. He ovat pystyneet kasvattamaan yritykset nollasta todella huikeisiin lukuihin, toisin kuin täällä Suomessa.”
– Mikko Kalhama
Mieti erilaisia tapoja sitouttaa kokeneita tekijöitä
“Voi olla kallista, raskasta ja ehkä vähän riskialtistakin rekrytoida ihmisiä. Tehokkaampi tapa on hyödyntää verkostoja siten, että integroidaan aina kulloiseenkin tarpeeseen osaajia ja sitä kautta rakennetaan tarvittava yhdistelmä, jolla voi mennä eteenpäin.
Osaajia voidaan integroida ihan pysyvänä advisory boardina tai sitten väliaikaisina projektiperusteisesti. Voidaan avata projekti, jossa tietty ryhmä henkilöitä tai organisaatioita tekee yhteistyötä, tai sitten se voi olla ajallisesti rajattu konsultatiivinen suhde, jossa ostetaan ikään kuin tiettyä palvelua ja ymmärrystä täsmällisellä rajauksella.”
– Mikko Kalhama
Ota hallitustyöskentely osaksi yrityksen toimintaa
“Ehkä turhan harvoin suomalaisissa luovien alojen yrityksissä osataan panostaa ammattimaiseen toimivaan hallitustyöskentelyyn. Hallitustyö on hyvä tapa saada aikaan hyviä tuloksia ja kohtuullisen edullisilla kustannuksilla.
Esimerkiksi Business Finland rahoittajana arvostaa nimenomaan sitä, että yrityksissä on ammattimaisesti johdettu ja toimiva hallitus, jossa mielellään pitäisi olla myös ulkopuolisia jäseniä.”
– Mikko Kalhama
Älä kopioi strategiaa muilta, vaan uskalla erottautua
“Strateginen osaaminen ei ole pienten yritysten ja luovien alojen yritysten osalta kovin korkeatasoista, ja se johtuu siitä, että meillä on jostain syystä hieman rajoittunut lähestymistapa strategiseen ajatteluun. Strategiatyössä ei pitäisi pelkästään imitoida menestyviä yrityksiä. Toteuttamalla strategiaa, jolla joku toinen on aikaisemmin menestynyt, saadaan aika harvoin hyviä tuloksia.
Strategian pitäisi olla näppituntuma ja balansointi-instrumentti, jolla haetaan rohkeasti omaa erottautuvaa kilpailuetua ja uskalletaan kyseenalaistaa rakenteita ja pelisääntöjä – otetaan riskiä tekemällä yllättäviäkin ja rohkeita ratkaisuja.”
– Mikko Kalhama
Luo yhdistelmä yksityistä ja julkista rahoitusta
“Meillä on Suomessa julkisella puolella hieno rahoituskokonaisuus: Business Finlandin rahoitukset, ELY-keskusten rahoitukset sekä näitä suuremmat Euroopan unionin rahoitukset.
Kannattaa myös pohtia yksityisen rahan yhdistämistä julkisiin rahoituksiin. Julkinen rahoittaja on kiinnostunut rahoittamaan sellaisia yrityksiä, joilla on yksityistä rahoitusta, koska riski on silloin matalampi. Yksityisen rahoituksen näkökulmasta julkinen rahoitus on hyvä, koska se ei dilutoi yrityksen omistusta. Näin voidaan luoda yhtälö, jossa kaikki voittavat.”
– Mikko Kalhama
Harkitse sijoittajia myös Suomen ulkopuolelta
“Sijoittajia kannattaa etsiä myös lähiympäristöstä. Ruotsissa on huomattavasti suuremmat rahoitusmarkkinat kuin Suomessa ja siellä voisi löytyä myös hyvää osaamista kansainvälistymisen tueksi. Lisäksi katse kannattaa suunnata Atlantin taakse.Suomalaisilla on loistava verkosto esimerkiksi Piilaaksossa, Kaliforniassa.”
– Mikko Kalhama
Kiteytä brändin sanoma ja kommunikoi väsymättä
“Sastan uudistuksen aikaan kävimme sisäistä keskustelua: mikä Sasta on? Brändillä on yli 50-vuotinen historia, vanhaa viisautta ja kestävät arvot. Historiasta löytyi punainen lanka ja viestinnän keihäänkärki: brändin juuret kulkevat Pohjois-Karjalan erämaa-alueissa ja ikimetsissä. Sasta on erämaavaatettaja, joka tekee tuotteita haastaviin olosuhteisiin. Seuraavaksi mietittiin, miten mallisto ja visuaalisuus tukevat sanomaa. Kun paketti on valmis, alkaa myyntityö. Samaa viestiä pitää jaksaa toistaa, vaikka siihen itse on jo kyllästynyt. Aina on joku, jolle brändi on aivan uusi.”
– Juha Latvala
Tunnista oikea markkina
“Markkinan valintaan voi olla kaksi lähestymistapaa: usein mietitään, mikä on iso markkina? Sastan tapauksessa markkinoista kiinnostavia ovat mm. Pohjoismaat, Japani, Korea ja Saksa. Käänteisesti resurssien puitteissa voi ajatella, että sopiva kumppani on tärkeämpää kuin markkinan koko, jolloin kumppani määrittelee markkinan.
Hyvä kumppani on tärkeä, sillä hän tuntee markkinan ja näkee, mikä sen potentiaali voi olla. Kumppaneita löydämme omista verkostoistamme sekä kansainvälisiltä messuilta. Esimerkiksi hyvä japanilainen kumppanimme löytyi ruotsalaisen kollegani ja ystävän vinkistä, ja näin saimme avattua Japanin markkinan.”
– Juha Latvala
Tiukka fokus tuoteportfoliossa kannattaa
“Lähdimme Sastalla aikanaan kalastuspuolelle gore-tex-tuotteilla, koska koettiin että siellä oli tilaa markkinassa. Teimme virheen siinä, ettemme tarpeeksi huomioineet omia resurssejamme. Kokonaan uusi markkinasegmentti sekä kehitys ja fokus pois muualta hajotti pakkaa. Pitää muistaa se, että vaikka tekisi mieli, ei aina kannata lähteä laajentamaan. Pelkillä tuotteilla ei markkinoilla pärjää –kilpailu tapahtuu brändissä ja arvoissa. Kokonaispaketin pitää pysyä linjassa. Terävällä mallistolla tuote erottuu enemmän ja oikea fokus kaikessa tekemisessä tuo myös kasvua.”
– Juha Latvala
Satsaa kollaboraatioihin ja hyödynnä näkyvyys
“Meillä on ollut useampi kohderyhmäämme puhutteleva globaali projekti, joilla olemme saaneet paljon näkyvyyttä. Olemme tehneet yhteistöitä muun muassa McDonald’sin ja EA Sportsin kanssa. Nämä yhteistyöt ovat tuoneet meille valtavasti PR-näkyvyyttä. Olemme onnekkaita, että meillä on nyt yli 30 lämmintä markkinaa, joista tulee tilauksia ilman aktiivisia toimenpiteitä. Olemme saaneet avattua jälleenmyyntiverkoston Japaniin ja Etelä-Koreaan. Seuraavaksi haemme jälleenmyyjiä Yhdysvalloista.”
– Roope Reinola
Rakenna yhteisö ja kysyntä ennen isoa investointia tuotteisiin
“Yrityksemme perustettiin pääsuunnittelijamme Jimin taideprojektien pohjalta. Sitä kautta syntynyt yhteisö ja asiakkaat ovat olleet tärkeä osa toimintaa alusta lähtien. Oma globaali kohderyhmämme on selkeä ja tunnemme sen hyvin – verkoston rakentuminen ilmiöiden ympärille on luonnollista. Mallistomme on alusta asti myyty suoraan kuluttajille sosiaalisen median kautta ja seuraavat mallistot on rahoitettu edellisten myynnillä.”
– Roope Reinola
Rajattu tuoteportfolio mahdollistaa pienet investoinnit
“Meillä on aina ollut driver-tuotteita, joita myydään paljon. Pyrimme suunnittelemaan tuotteita, jotka voivat olla myynnissä aina. Se helpottaa työtämme todella paljon. Teemme töitä projektiluontoisesti eli voimme keskittyä kolme viikkoa johonkin ja sitten siirtyä seuraavaan.
Meillä ei koskaan ole ollut suurta tuoteportfoliota, vaan tuomme muutaman kuukauden välein myyntiin pienen malliston, “dropin”, jotka puhuvat omaa kieltään ja joille tehdään oma kampanjansa. Pieniä eriä on helpompi myydä ja markkinoida, ja ne myydään usein loppuun. Tämä toimintamalli mahdollistaa sen, että tuotteita voidaan esimerkiksi valmistaa suurempien brändien ylijäämämateriaalista, koska tuote-erät ovat pieniä eikä niitä usein ole tarkoitus tuottaa enää myöhemmin lisää."
– Roope Reinola
Aihetta käsittelevä webinaari oli Creative Finlandin ja Juni Communicationin yhteistyötä. Martta Louekarin ja Miia Kosken perustama viestintä- ja bränditoimisto Juni Communication on keskittynyt suomalaisen muodin, muotoilun ja arkkitehtuurin PR- ja vientityöhön.
Mikko Kalhama, toimitusjohtaja, Nordsalt
Nordsaltin toimitusjohtaja Mikko Kalhama on arvostettu liikkeenjohdon konsultti, strategian huippuosaaja sekä muodin ja designin rahoituksen asiantuntija. Hänellä on vuosien kokemusta ja menestystä yritysten kehittämisestä, kansainvälistymisestä ja myös kasvua hakevien suomalaisyritysten hallitus- ja johtotehtävistä. Kalhaman osaaminen on poikkeuksellisen laajaa ulottuen designista pelialalle.
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta
Juha Latvalalla on yli kahden vuosikymmenen mittainen ura tekstiilialalta, jossa on toiminut erilaisissa tehtävissä niinSuomessa kuin ulkomailla. Latvalalla on kokemusta monien kansainvälisesti tunnettujen brändien parista, tunnetuimpana esimerkkinä Canada Goose. Viimeiset vuodet Latvala on toiminut kaupallisena johtajana Sasta Oy:llä. Hänen osaamisensa ja kokemuksensa kattaa laajan näkökulman kansainväliseen brändi- ja tekstiililiiketoimintaan.
Roope Reinola, toimitusjohtaja, VAIN Fashion Group
Roope Reinola on muotibrändi VAIN:in toimitusjohtaja ja toinen perustaja. Hän on toiminut pitkään luovilla aloilla erilaisissa projekteissa keskittyen kaupallistamisen haasteisiin, luovaan konsultointiin, strategian ja liiketoiminnan kehittämiseen sekä luovien alojen yritysten välisen yhteistyön vahvistamiseen.
Lue lisää: Suomalaisen VAIN-muotimerkin mallisto toi menestystä mainosalan kansainvälisessä kilpailussa
Lue myös: Luhdan Mika Sutinen: 5 syytä ottaa ulkopuolisia yrityksen hallitukseen