Suomalaisella Tarvas-kenkämerkillä on jalka oven välissä kansainvälisille markkinoille. Strategiana on alusta lähtien ollut hienovaraisesti rakennettu yhteistyöverkosto.
Jos Tarvas ei ole tuttu nimi, suuntaa katse alaspäin Helsingissä, Tukholmassa, New Yorkissa tai Tokiossa. Vuonna 2017 perustettu helsinkiläinen kenkämerkki on rakentanut bisnestään ruohonjuuritasolta, ja brändin kansainvälistymisstrategia on hienostunut: pitkäjänteistä yhteistyötä alan arvostetuimpien suunnittelijoiden ja avainyritysten kanssa.
Tarvas lanseerattiin viisi vuotta sitten yhdellä kenkädesignilla, josta on nähty lukuisia versioita ja värejä. Vasta tänä vuonna vuorossa oli toinen, kokonaan uusi malli.
Uutuusmalli Forest Bather lanseerattiin tammikuussa, se on lyhyessä ajassa kerännyt paljon huomiota. Forest Bather on Tarvaksen suunnittelema, mutta lanseerauksen kärjessä on yhteistyöversio, jonka Tarvas teki amerikkalaistuneen japanilaissuunnittelija Daiki Suzukin kanssa. Kollaboraatio Suzukin ja hänen perustamansa Engineered Garments -merkin kanssa on jo toinen. Vuonna 2019 Daiki Suzuki teki oman EG-versionsa Tarvaksen Explorer-kengästä.
"Itse kun on kenkää 2,5 vuotta Vironkadulla pyöritellyt, niin tietysti siihen tulee uusia ideoita, kun mukaan tulee guru New Yorkista"
Tarvas-perustajiin kuuluva Jukka Lehtinen sanoo, että kenkävalmistajalla ollaan otettuja siitä, että Daiki Suzuki arvostaa heidän tekemistään ja halusi tehdä yhteistyötä toistamiseen. Yhteistyö Japanissa ja USA:ssa suositun suunnittelijan kanssa on monella tapaa inspiroivaa ja ovia avaavaa.
"Itse kun on kenkää 2,5 vuotta Vironkadulla pyöritellyt, niin tietysti siihen tulee uusia ideoita, kun mukaan tulee guru New Yorkista", Jukka Lehtinen sanoo.
Uuden Forest Bather -mallin ensimmäisessä versiossa näkyy selkeästi Daiki Suzukin kädenjälki. Engineered Garments -kollabokengän huomiotaherättävin yksityiskohta on tekoturkiksella koristeltu jalkapöytä. Lanseerausmalli on myynnissä Tarvaksen omassa verkkokaupassa ja Suzukin perustaman Nepenthes-ketjun liikkeessä New Yorkissa. Forest Batherin perusmalli tulee myyntiin syksyllä.
"Se on kaikin puolin jännä hetki, kun on viisi vuotta tehnyt variaatioita yhdestä mallista ja tulee kokonaan uudenlainen kenkä myyntiin", Jukka Lehtinen paljastaa.
Palaute on ollut rohkaisevaa.
"Kenkä on kuulemma meidän näköinen, ja markkinoilla ei ole vastaavaa kenkää."
Kauppa käy messuilla
Palautetta Tarvaksen myynnistä ja markkinoinnista vastaava Lehtinen kuuli suoraan ostajan suusta Pariisin muotiviikoilla tammikuun lopulla. Perinteinen messumatka onkin tehokas tapa myydä myös digitaalisessa maailmassa.
"Minulla oli jälleenmyyjien kanssa sovittu 25 palaveria kolmeen päivään. Ja siihen päälle vielä uudet kiinnostuneet päälle", Lehtinen kertoo.
Messujen vahvuus on suora kontakti. Tarvas tavoitti yhdellä matkalla kymmeniä kiinnostuneita jälleenmyyjiä, joista osa teki tilauksia jo siinä samassa.
"Olemme käyneet Pariisissa brändimme lanseerauksesta lähtien. Tänä vuonna oli kymmenes kerta, kun käymme kaksi kertaa vuodessa. Erityisesti Pariisin messut erityisesti ovat tärkeät. Siellä tavoitamme mielestäni globaalisti parhaiten meidän skenemme tärkeimmät ostajat", Lehtinen sanoo.
Ja se skene on edelleen kovaa vauhtia kasvava streetwear eli katumuoti. 1980- ja 1990-lukujen alakulttuureista ponnistanut katumuoti on vakiinnuttanut paikkansa koko muodin suunnannäyttäjänä. PricewaterhouseCoopersin analyysitoimisto Strategy& arvioi tuoreessa raportissaan globaalin katumuotimarkkinan arvoksi 185 miljardia dollaria, mikäli olisi noin 10 prosenttia koko muotimarkkinasta.
Tarvas kuitenkin ottaa katumuotiin oman kulmansa. Sen kenkämallien vaikutteet ja tekniset ominaisuudet tulevat ulkoilusta, outdoor-vaatetukseen puolelta. Urban outdoor -segmentti on toinen vauhdilla kasvava vaateteollisuuden niche. Vaellushenkisyydestä kertovat myös mallien nimet Explorer ja Forest Bather.
Tarvas näkee markkinansa maailmalla. Tällä hetkellä 90 prosenttia myynnistä tulee Suomen rajojen ulkopuolelta, ja vahvoina maina erottuvat Japani, USA, Australia ja Britannia.
Japani on kiinnostava markkina-alue. Jukka Lehtinen matkusti maassa tammikuussa jälleenmyyjiä tapaamassa. Daiki Suzuki on strateginen kumppanivalinta paitsi USA:n myös synnyinmaansa Japanin markkinoille.
"EG-kollaboraatiokenkä julkaistaan syksyllä Japanissa ja tulee myyntiin Engineered Garmentsin neljään liikkeeseen. Kiva nähdä, mitä se poikii."
Askel maailmalle ja tuotanto kasvuun
Engineered Garments -yhteistyön kautta lanseerattu uusi malli tehdään Portugalissa. Tuotannon osan siirtäminen Portugaliin on Tarvakselle iso askel, sillä tähän asti kaikki kengät on valmistettu Suomessa.
"Haluamme pitää Explorer-mallin tuotannon Suomessa ja Parkanossa. Tehtaallemme palkattiin juuri lisää työntekijöitä, koska myynti vetää"
Tarvas-perustajat Lehtinen, Pekka Keinänen ja Harri Saarikoski ovat ylpeitä siitä, että kengät on suunniteltu Helsingin Kruununhaassa ja valmistettu Parkanossa. Portugalin-tuotanto mahdollistaa kasvun, mutta juuret pysyvät Suomessa.
"Haluamme pitää Explorer-mallin tuotannon Suomessa ja Parkanossa. Tehtaallemme palkattiin juuri lisää työntekijöitä, koska myynti vetää", Lehtinen sanoo.
"Kyse on periaatteesta, mutta emme myöskään halua pitää kaikki munia samassa korissa, jos jotain tapahtuu Parkanon tehtaalla."
Tarvas on solminut viisaasti strategisia kumppanuuksia muidenkin muotialalla arvostettujen toimijoiden kanssa. Se on valinnut kunnianhimoisesti merkittäviä jälleenmyyjiä muun muassa Ruotsista (Nitty Gritty) ja Englannista (End Clothing), joiden kauppapaikkaan pääseminen tuo katu-uskottavuutta. Tarvaksen kenkiä on nähty myös arvostettujen brittiläisten miestenmuotiliikkeiden Mackintoshin ja Trunk Clothiersin kampanjoissa.
Kollaboraatioissakin Tarvas haluaa kuitenkin pitää jalat maassa. Suomalaisilla vastuullisilla arvoilla ladatulla Made in Finland -tuotteella on varaa valita parhaat kumppanit.
"Emme halua luoda meidän bisnestämme sen varaan, että teemme yhteistyömalleja kaikkien halukkaiden kanssa", linjaa Jukka Lehtinen.