![](https://cdn.prod.website-files.com/627a3754aa6e1b32224ce2d5/6792249b85ae5cc57c99ad21_Miikka-Niemi_Flatlight%20Creative.jpg)
![Parasta on nähdä muutokset mahdollisuutena oppia uutta ja kehittyä](https://cdn.prod.website-files.com/627a3754aa6e1b32224ce2d5/6792249b85ae5cc57c99ad21_Miikka-Niemi_Flatlight%20Creative.jpg)
Miikka Niemi, Flatlight Creative
Flatlight Creativen toimitusjohtaja Miikka Niemi motivoituu uudistumisesta. Poteroitumisen sijaan parasta on nähdä muutokset mahdollisuutena oppia uutta ja kehittyä. Muutosta kannattaa vaalia, kuulostaa se miten kuluneelta kliseeltä tahansa.
Miikka Niemen yrittäjäura luovien alojen parissa alkoi jo vuonna 2006, kun hän perusti arktisuudesta ammentavan Flatlight Creative Oy:n. ”Tänä päivänä toimimme brändin rakennuksen, markkinointiviestinnän ja designin välimaastossa”, Niemi kertoo videopuhelun välityksellä napapiiriltä, jossa yritys oikeastikin toimii.
”Meille luova talo tarkoittaa sitä, että olemme luovan toimiston ja tuotantoyhtiön hybridi. Videotuotantojen ja brändipuolen lisäksi kolmen kärkeen kuuluu uusimpana asiana tilallinen tarinankerronta. Se tarkoittaa elämyksien luomista fyysisiin tiloihin tarinankerrontaosaamisen ja modernin teknologian avulla, esimerkiksi erilaisiin showroomeihin, museoihin tai messutapahtumiin”.
Messutapahtumien ja museoiden lisäksi tilallista tarinankerrontaa hyödyntävät muun muassa hotellit. ”Esimerkiksi Lapin matkailu on ollut isossa nosteessa jo pitkään ja sinne on rakennettu paljon erilaisia matkailufasiliteetteja iglukylistä hotelleihin”, Miikka kertoo. ”Muun muassa niissä tätä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.”
Kliseistä tai ei, jatkuvaan muutokseen on syytä sopeutua
Jo täysi-ikäiseksi ehtinyt Flatlight suuntaa seuraavaksi katseensa ulkomaille. ”Tänä syksynä tuli 18 vuotta Flatlightin perustamisesta ja vaikka vuosien varrella tullut tunnettuus on iso arvo jo itsessään, meillä on selkeä ambitio löytää lisää kansainvälisiä asiakkaita ja luoda mahdollisuuksia kansainväliseen kasvuun”, Miikka kertoo. ”Se vaatii pitkäjänteistä työtä, eikä varsinaisesti toimi maantieteellisten alueiden mukaan vaan toimialojen.”
Jos jokin nykyajassa on pysyvää, se on muutos. ”Yksi isoimpia viime aikojen muutoksia on se, että viestintä ja markkinointi on muuttunut tosi vahvasti reaaliaikaiseen tekemiseen. Nykyisin pitää pystyä tekemään koko ajan kaikkiin kanaviin asioita. Tänä päivänä on järkevää, että asiakasyrityksillä on omiakin tekijöitä, jotka tekevät talon sisällä markkinointia. Se on järkevä malli, kun pitää nopealla aikataululla reagoida ja tuottaa sisältöjä.”
”Asiakkaiden omien tiimien ja eri toimistojen roolit ovat alati muutoksessa. Muutoksien keskellä on olennaista miettiä vuosittain, miten löydämme sieltä taas oman paikkamme ja relevanssimme. Sen takia keskitymme kansainvälisen kasvun lisäksi löytämään kivijalkoja nykyliiketoiminnassa”.
Oman osaamisen kehittäminen on välttämätöntä
Yrittäjyyteen liittyy myös oman osaamisen kehittäminen ja sen soveltaminen. ”Pyrimme seuraamaan tarkasti sitä, mitä ympärillä tapahtuu ja kun löytyy sellaisia asioita, joihin kannattaa mennä syvemmälle, pyrimme löytämään niihin koulutusta ja aikaa oppimiselle. Vaikka se onkin perustyöstä pois, olen huomannut, että kun ottaa aikaa uuden oppimiselle, saa uusia ideoita asiakasprojekteihin, joka taas auttaa hyödyntämään omaa ydinosaamistaan uusilla tavoilla.”
Flatlightin tilallinen tarinankerronta on hyvä esimerkki osaamisen kehittämisestä ja sen hyödyntämisestä tavoilla, joka tuottaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. ”Totta kai uusi konsepti täytyy ensin kehittää asiakkaalle ymmärrettäväksi, mutta tarinankerronnan laajentaminen fyysisiin tiloihin voi parhaimmillaan tarkoittaa sitä, että asiakkuuksien arvo tuplaantuu, kun pystymme brändin rakentamisen ja markkinointiviestinnän lisäksi auttamaan myös tilojen suunnittelun kanssa”, Miikka toteaa.
Artikkeli on alun perin julkaistu Creven verkkosivuilla. Voit lukea sen kokonaisuudessaan ja katsoa artikkeliin liittyvän videon täällä.
Yrittäjätarina on toteutettu osana Humakin RELOAD – Bisnesosaamista luoville vientiyrityksille puhtaaseen siirtymään-osaamiskokonaisuutta. RELOADin rahoittaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus JOTPA.