Uusi yhteistyöverkosto poimii luovien alojen yrityksiltä parhaita vastuullisia toimintatapoja yhteiseksi hyödyksi. Mukaan pilottiin on kutsuttu 10 yritystä, joiden toiminnassa ja tuotteissa kestävyys on keskeinen arvo.
Monilla luovien alojen yrityksillä on tarpeita vastuullisuuden ja tuottavuuden yhteensovittamisessa. Uusi Creative Sustainability Family -yritysverkosto haluaa vastata näihin tarpeisiin. Creative Business Finland -ohjelma, hankkeen rahoittaja ja yhteistyökumppani, edistää vientiä ja kasvua tukemalla luovien ratkaisujen ja toimintamallien syntymistä.
Yritykset ovat kaivanneet yhteistä kestävyysfoorumia
Perinteisemmillä aloilla on käynnistetty kestävän kehityksen bisnespotentiaalin yhteishankkeita, ja sellaisia tarvitaan myös luoville aloille, toteaa Business Finlandin vuonna 2021 valmistunut kartoitus Kestävyydestä kasvua luoville aloille.
Kartoituksen toteuttajat Kati Nuora ja Timoteus Tuovinen huomasivat, että julkaisua seuranneessa yritysseminaarissa toistui ajatus kestävyyteen keskittyvästä foorumista: kaivattiin kokemusten jakamista, uuden kehittelyä, synergiaa, kumppanuuksia ja uusia mahdollisuuksia kestävään kasvuun.
Vastuullisuus on liiketoiminnan menestyksen edellytys
Kestävyydestä tulee merkittävä kilpailutekijä ja myös yksi julkisen ja yksityisen rahoituksen kriteereistä. Voi ennustaa, että vastuullisuuden laiminlyövät yritykset tulevat jatkossa syrjäytymään kilpailusta ja kehityksestä.
“Vastuullinen toiminta ei ole kuluerä vaan kilpailuvaltti”, sanovat CSF-hankkeen vetäjät Kati Nuora ja Timoteus Tuovinen.
10 ensimmäistä yritystä on kutsuttu mukaan
Creative Sustainability Familyyn on käynnistysvaiheessa kutsuttu mukaan 10 suomalaista vastuullisuuden edelläkävijäyritystä luovilta aloilta, esimerkiksi Genelec, Mifuko ja Red Stage Entertainment.
Yritysverkoston tarkoituksena on jakaa kokemuksia, etsiä yhdessä parhaita käytäntöjä ja kumppanuuksia sekä uusia mahdollisuuksia kestävään kasvuun.
CreaTech on avainasemassa
Selvityksen mukaan uusia tilaisuuksia ja bisnespotentiaalia syntyy eniten juuri luovien alojen ja uuden teknologian leikkauskohdissa. Siksi Creative Sustainability Familyn yhtenä tavoitteena on rakentaa Suomeen vahva CreaTech-toimiala, ja siihen tarvitaan koulutusta ja kokeilulaboratorioita.
Käynnistyvän CSF-verkoston työlle ollaan rakentamassa omaa tiedotuskanavaa, ja hankkeelle suunnitellaan jatkovaihetta, kertoo Kati Nuora.
Verkostohanke ja sitä edeltänyt kestävyysselvitys ovat osa Business Finlandin koordinoimaa Luovan talouden tiekarttatyötä.
Creative Sustainability Familyssä on pilottivaiheessa mukana 10 yritystä, joiden strategiassa tai tuotteissa kestävyys ja vastuullisuus on keskeisessä osassa:
- Tampere-talo Oy
- Papu Design Oy
- Ilosaarirock
- Red Stage Entertainment Oy
- Fullsteam Agency Oy
- Livelaboratorio Oy
- Mifuko Oy
- Genelec Oy
- Teatime Research Oy
- Tekele Productions Oy
Lisätiedot Creative Sustainability Family -hankkeesta:
Kati Nuora, Creative Export Innovation puh. 050 568 9191 kati@creativeexport.fi
Lue Kati Nuoran ja Timoteus Tuovisen Business Finlandille toteuttama Kestävyydestä kasvua luoville aloille -raportti