Teatime Researchin ja Arador Innovationsin VR-demo Koiran silmin päästää ihmisen kokemaan maailmaa koiran näkökulmasta. Hanke toteutettiin AVEKin DigiDemo-rahoituksen avulla.
Helsinkiläinen Teatime Research oy sai vuonna 2021 AVEK:in DigiDemo-rahoituksena 19 000 e virtuaalitodellisuusdemolle, joka havainnollistaa koiran kokemusmaailmaa kolmiulotteisessa videokokemuksessa. Sopimuskumppanina hankkeessa oli eläinten käyttäytymistieteen tietoa tuottava Arador Innovations Oy.
Upottavia eli immersiivisiä kokemuksia vr-katselulaitteilla
Teatime Research on XR- eli laajennetun todellisuuden kokemuksia tuottava studio. Sen tuottamat virtuaalitodellisuuskokemukset simuloivat esimerkiksi ilmaston lämpenemisen ja merenpinnan nousun tai sodan vaikutuksia tutussa ympäristössä, muun muassa Helsingissä.
Virtuaalitodellisuuden kokemuksia luodessa hyödynnetään esimerkiksi 180° stereovideota, photogrammetriaa, volumetrista kaappausta ja 3D-mallinusta.
Kokemuksia käytetään virtuaalilaseilla eli vr-silmikoilla. Kokemus on hyvin todentuntuinen.
XR-kokemuksia käytetään muun muassa tieteen popularisoinnissa, markkinoinnissa, koulutuksessa ja viihteessä.
Koiran silmin -vr-kokemuksessa yritetään simuloida koiran kokemusmaailmaa ihmiselle ymmärrettävin tavoin.
Alkuperäisidea, tieteellinen sisältö ja suurin osa käsikirjoituksesta tuli Teatime Researchin yhteistyökumppanilta Arador Innovations Oy:ltä, jonka osuutta hankkeessa veti eläinten käyttäytymistieteen tohtori Helena Telkänranta. Lisäksi tuotannossa oli mukana Aradorin alihankkijana eläintenkoulutuksen konsulttiyritys Most Enriching Oy, jonka koirankouluttaja Miia Kantinkoski rekrytoi ja koulutti VR-kokemuksessa esiintyvät koirat.
Virtuaalilaseilla näkee koiran silmin
Koiran aisti-, havainto- ja tunnemaailmaa jäljitellään vr-ympäristössä tieteelliseen tutkimustietoon perustuen. 3D-koiranäkökulma tapahtuu virtuaalisessa kotiympäristössä, sekä sisällä että pihalla. Se perustuu 180 asteen stereovideoon. Käyttäjä tarvitsee Oculus Quest 2 -tyyppiset virtuaalilasit eli mobiili-vr-silmikon, joita voi tällä hetkellä ostaa noin 500 euron hintaan.
– Yksi demoa kokeillut totesi, että “tämä on tosi hyvä!” Teatime Researchin Tommi Teronen kertoo.
Tiedekeskuksiin, museoihin ja koulutuskäyttöön
Koiran Silmin -kokemusta voi käyttää esimerkiksi koiran kouluttajien, kasvattajien ja omistajien perehdyttämiseen. Se on sekä informatiivinen että viihdyttävä, ja sopii esimerkiksi museoiden, näyttelyiden, virtuaalipuistojen ja tiedekeskusten ohjelmistoon.
– Demossa on aina tarkoituksena selvittää, että miten uusi idea voidaan ylipäätään toteuttaa, mutta näimme kyllä jo hankkeen aikana, että tätä voi jatkokehittää, Tommi Teronen sanoo.
Vastaavanlaista, virtuaalilaseilla koettavaa immersiivistä ”eläinkokemusta” ei ole tehty muualla. Teatime Research teki melko pian Aradorin kanssa sopimuksen jatkosta, ja he aikovat hakea laajemmalle Koiran Silmin -versiolle jatkorahoitusta.
- Koiran Silmin -demo on nyt viimeistelty myyntikuntoon, ja sitä voi myydä jo tällaisenaan, mutta haluamme jatkossa tehdä myös pidemmän ja monimuotoisemman vr-kokemuksen.
Tuotantoeläimen näkökulma esiin
Seuraavakin vr-hanke on aloitettu: Lehmän Silmin -kokemukselle on saatu rahoitus ELY-keskuksen kautta ja hanke kestää 2022-2024. Tavoitteena on havainnollistaa lypsykarjan elinoloja nautojen omasta näkökulmasta ja motivoida lypsykarjan elinolojen kehittämistä.
Tässäkin hankkeessa on yhteistyökumppanina Arador Innovations, tällä kertaa hankkeen vastuullisen vetäjän roolissa. Toisena yhteistyökumppanina hankkeessa on nautojen terveyden ja hyvinvoinnin asiantuntijayritys Armenta Benessi Oy.
Teatime Researchin Tommi Teronen piti AVEK:in DigiDemo-rahoituksen hakuprosessia sujuvana.
- Saimme hakemukseen vähän apua kumppaniltamme Aradorilta, joilla oli kokemusta rahoitushausta. Raportointi oli ongelmatonta, ja koronan vuoksi tarvittu pieni lykkäyskin saatiin neuvoteltua helposti, sanoo Tommi Teronen.
Teatime Researchin portfolio
Teatime Research YouTubessa
MUISTI Sodan ja Rauhan Keskukseen Mikkeliin toteutettu Talvisota VR-kokemus.
Teatime Researchin YLElle tuottama Paratiisi-vr-kokemus Marshalllinsaarilta