Kenneth Nyholm
Luovalla osaamisella on valtavasti tarjottavaa monella rintamalla: tuotteiden ja palvelujen muotoilussa, ideoinnissa, viestinnässä, puhuttelevan asiakaskokemuksen luomisessa ja ylipäänsä kokonaisvaltaisen brändin muotoilussa – vain muutamia esimerkkejä mainitakseni. Hallitusohjelman luovan talouden kasvua koskevat linjaukset ovat ministeriötyöstämisen ja useiden työpajojen kautta kiteytyneet Luovan talouden tiekartaksi, jonka toimenpiteitä toteutetaan Business Finlandin koordinoimassa ohjelmallisessa kokonaisuudessa, jota kutsutaan Creative Business Finlandiksi. Uutta kasvua luovaan talouteen ja luovan osaamisen hyödyntämistä kaikessa liiketoiminnassa on Creative Business Finlandin ydinajatus.
Olemme käynnistäneet joukon toimenpiteitä, jotka vievät tiekartan ajatuksia eteenpäin kohti konkretiaa. Creative Finland -tiekarttasivusto avaa tiekarttatoimenpiteitä, jatkotoimenpiteitä ja havaintoja kaikille luovasta taloudesta kiinnostuneille. Miten yritykset hyötyvät kaikesta tästä? Toimenpiteiden myötä yritysten toimintaympäristö kehittyy, ne löytävät helpommin ammattitaitoista työvoimaa, julkinen palvelujärjestelmä osaa entistäkin paremmin palvella luovan talouden asioissa, näkemyksellisyys tulevaisuudesta ja markkinoista kasvaa.
Käytännössä ensimmäiset askelemme koskevat mm. AV-tuotantojen osaamispuutteiden korjaamista, lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteitä AV-tuotantojen saamiseksi Suomeen, tapahtumateollisuuden tulevaisuuden hahmottamista, markkinamuotoilua Kiinan markkinoiden osalta, yritysneuvojien osaamisen kehittämistä luovan talouden asioissa – ja jatkoa seuraa. Tutustu tiekarttaan, tällä sivustolla esiteltyihin toimenpiteisiin ja jatkossa myös tuleviin päivityksiimme.
Kenneth Nyholm, Head of Creative Business Finland