KUVA: Unsplash / Marcela Laskoski
Miten pelimusiikin säveltäjän kannattaa lähestyä pelitaloja? Minkälaisia eri tehtäviä pelitaloissa on musiikkialan osaajille? Lue Clash of Clansin ja Merge Mansionin musiikin säveltäjän vinkit.
Salla Hakkola on katsellut pelimusiikin tilannetta sekä pelifirma Rovion sisältä musiikkikonsulttina että itsenäisenä säveltäjänä, tuottajana ja muusikkona.
Hakkola näkee juuri omaleimaisessa ja jopa marginaalisessa musiikissa isoja mahdollisuuksia sekä peli- ja virtuaalimaailmojen kehittäjille että musiikin tekijöille. Pelien fantasiamaailmoissa voi soida yhtä hyvin kansanmusiikki, humina tai eurodisko.
1. Omaperäisellä musiikilla erottuu
Musiikkikonsultin rooli on arvioida, minkälainen musiikki palvelee pelin suurta kokonaisuutta ja etsiä sopivat säveltäjät. Hakkolan Rovion-aikoina monet lähestyivät pelitaloa hyvin stereotyyppisillä musiikkidemoilla.
“Omaperäistä, mielikuvituksellista ja mobiilipeliin sopivan iisiä musiikkia oli vaikea löytää. Sellaista ei ole myöskään helppo tehdä”, Hakkola sanoo.
Iisillä hän tarkoittaa sitä, että mobiilipelissä harvoin toimii super-eeppinen tai raflaava konsolipelien action-musiikki. Silti mobiilipeliin ei haluta yliyksinkertaistettua pimpottelua.
“Musiikintekijöillä on joskus ennakkoasenteita, että tämmöistä pelimusiikin pitää olla. Joku hyväkin säveltäjä saattaa esitellä, että olen tehnyt myös tätä pelimusiikkia, ja sitten se on titti titti diitä”, Salla Hakkola luonnehtii.
“On tietenkin erilaisia säveltäjiä, kokeilevia ja on niitä alaa rakastavia pelimusiikki-intoilijoita, nämä tekevät hyvin erilaista musiikkia keskenään. Mutta toivottavasti musiikintekijät eivät itse rajoita itseään johonkin formaattiin tai tyylilajiin.”
2. Referenssit ja demot kuntoon
Music consultantille esittäytyvällä säveltäjällä saattaa Hakkolan kokemuksen mukaan olla hyvät vaikkei juuri kyseessä olevaan peliin sopivat referenssit.
“Jos niistä kuitenkin kuulee, että hän osaa heittäytyä luomaan monenlaisia musiikkeja, se on vahvuus”, Hakkola kertoo.
Kun tarvitsee referenssejä uudelle alalle, esimerkiksi pelimusiikkiin, voi yleensä aloittaa jostain pienemmästä.
“On paljon ihmisiä jotka kehittävät omia pelejä esimerkiksi oppilaitoksissa, heidän kanssaan voi lyöttäytyä yhteen ja saada ensimmäisiä pelimusiikkireferenssejä. Jos on näyttää refejä vaikka eri harjoitusprojekteista, se on jo hyvä lähtötilanne uudelle tekijälle.”
Sen, joka haluaa tehdä av-musiikkia on osattava tehdä jollakin softalla hyvältä kuulostavat demot. Demoista pitää kuulla, että lopputuloksesta tulee ammattimaista.
“Ei auta jos bändinä tai säveltäjänä esittää nuotteja, on osattava käyttää teknologiaa. Tai sitten tarvitset tuottajamaisen yhteistyökumppanin, joka huolehtii siitä, etteivät demot kuulosta kököiltä.”
3. Luottamus puolin ja toisin on ratkaisevaa
Salla Hakkolan mielestä tärkeä valintakriteeri pelimusiikin tilaamisessa on myös luottamus siihen, että musiikintekijän kanssa on kivaa ja mutkatonta tehdä töitä. Varsinkin ulkomaiset peliyhtiöt edellyttävät, että yhteistyö on jouhevaa, he eivät halua vaivoikseen alihankkijoita, joiden työtä on valvottava ja ohjattava paljon.
“Musiikki on yksi assetti pelituotannon tuhansien assettien joukossa, siihen ei suhtauduta erityisasiana, kuten esimerkiksi elokuva-alalla, missä saatetaan etsiä sitä yhtä ainoaa oikeaa säveltäjää. Peleissä on tärkeää, että on vaivaton, kokenut ja kompetentti musiikintekijä, jonka perään ei tarvitse katsoa. Eikä pelialan luovilla johtajilla välttämättä ole musiikin tilaamisesta itsellään vahvaa osaamista“, Hakkola sanoo.
4. Audioammattilainen on avainroolissa pelitalossa
Kun peliyrityksen sisällä on oma audio-osasto, jossa on musiikin ja äänen asiantuntijoita, se lisää musiikin arvostusta ja nostaa musiikin merkittäväksi taloudelliseksi kilpailukeinoksi. Siksi säveltäjä Salla Hakkola aina toivoo, että asiakkaalla olisi edes yksi audioammattilainen.
“Muuten pelifirmassa ei ole ketään, joka puhuu musiikin puolesta. Näillä ihmisillä on avainrooli siinä, että musiikin luova potentiaali pelissä hyödynnetään ja että merkittävällä joukolla musiikkialan ammattilaisia on töitä”.
Musiikintekijän kannalta pelitaloihin tarvitaan siis osaavia musiikkikonsultteja ostamaan alkuperäismusiikkia.
5. Musiikkikoulutuksella moniin tehtäviin
Peli- ja av-alan yrityksissä on monenlaisia uusia tehtäviä, joissa musiikkikoulutuksen saanut ihminen voi toimia.
“Siellä työskentelee esimerkiksi music editoreja eli musiikin leikkaajia - he tekevät usein myös luovia valintoja sävelletystä musiikista. Music supervisorit etsivät synch-musiikkia elokuviin ja sarjoihin, he ovat yhteydessä moniin säveltäjiin ja yhtyeisiin. Music supervisor agencyt ovat todella isoja portinvartijoita sen suhteen, mitä musiikkia valitaan av- ja pelituotantoihin”, Hakkola kertoo.
“Näissä rooleissa on aina eduksi, jos ihminen tuntee musiikin tekemisen lainalaisuuksia ja hänellä on laaja näkemys musiikin eri genreistä.”
Creative Finland toimii strategisessa yhteistyössä Business Finlandin sekä työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.