Kuva Making Movies
ALMA on tarina, jonka voi kertoa ainakin elokuvana ja pelinä. Elokuvayhtiö ja pelistudio kehittävät yhdessä monialustaista IP:tä. Yhteistyö sai alkunsa SHINE!-pitchaustapahtumassa.
Creative Finlandin keväisessä SHINE!-verkostoitumistapahtumassa av-, peli-, XR-, kirjallisuus- ja musiikkialan yritykset ja ammattilaiset pitchasivat sisältö- ja alustaideoita toisilleen ja etsivät kumppaneita. Siellä kohtasivat elokuvatuotantoyhtiö Making Movies Oy:n ALMA-elokuva/pelihanketta esittelevä Kai Nordberg ja Film Tampereen Fanny Heinonen.
ALMA on Alma-nimisestä tytöstä kertova näytelty seikkailuelokuva, jossa on voimakkaat fantasiaelementit. Elokuva tapahtuu kahdella aikatasolla: Lapin sodassa ja nykyajassa. Making Movies halusi hyödyntää elokuvassa tekoälyä ja tunnisti tarinan pelilliset elementit.
“Pitkän elokuvan ansaintalogiikka on muuttunut, ja piti keksiä uutta monimediaista ja skaalautuvaa käyttöä IP:lle”, sanoo Kai Nordberg.
Fanny Heinonen reagoi kuullessaan, että Making Movies etsii pelistudiota kumppaniksi.
“Menin SHINE!n kahvitauolla Kai Nordbergin luokse ja sanoin, että minulla olisi Tampereella hyvä pelituottaja, joka pystyy myös sparraamaan yhteishankkeessa, Dreamloop Gamesin Joni Lappalainen, hän ymmärtää laajasti toimialaa. Kysyin Nordbergilta, että mitä te tarvitsette”, kertoo Fanny Heinonen.
Pian jo sovittiin Making Moviesin ja Dreamloopin yhteisestä workshopista.
Molemmilla puolilla oli osaavia tekijöitä, jotka olivat innokkaita ja avoimia ymmärtämään toistensa aloja. Yhteinen visio löytyi, ja todettiin, että arvot ja tavoitteet sopivat yhteen.
Joni Lappalainen esitteli tarkemmin ja analyyttisemmin elokuvantekijöille, miten pelien ansaintalogiikka toimii.
“Alma on ensisijaisesti tarina. Siitä pystyi heti näkemään, että sen voi kertoa monella tavalla, pelinä ja elokuvana”, sanoo Lappalainen.
“Autenttisuus elokuvan käsikirjoitukselle on tärkeää, vaikka joissakin osa-alueissa pelisuunnittelija pääseekin ottamaan vapauksia.”
Pelintekijöille uutta oli tarinan ja teeman ymmärtäminen elokuvakäsikirjoituksen pohjalta.
“Valtaosa pelin päätöksistä on tehty ennen kuin elokuvaa on kuvattu minuuttiakaan”, sanoo Lappalainen.
Tavoitteena skaalattava kotimainen IP
Film Tampere on ollut fasilitoimassa projektia ja sen rahoitusta. Tämän kaltaiselle yhteishankkeelle ei ole Suomessa valmista esikuvaa. Kilpailu kansainvälisillä sisältömarkkinoilla edellyttää uusien avauksien kehittämistä ja kaupallistamista.
Case ALMA esiteltiin syyskuussa Music x Media -tapahtumassa ja marraskuussa Turun SHINE!-tapahtumassa.
“Olemme oppineet toistemme aloista hyvin paljon viimeisen puolen vuoden aikana. Peli saavuttaa nykyisin sellaisen määrän ihmisiä, jota ei juuri millään muulla tavoin voi saavuttaa. Alma tulee ulos ensin pelinä ja sitten elokuvana, koska näin se ruokkii IP:tä parhaiten. Peli tuo brändille ison tunnettuuden”, sanoo Dreamloop Gamesin Joni Lappalainen.
“Pelit ja elokuvat lähestyvät yhä enemmän toisiaan. Tässä murroksessa täytyy nyt olla mukana. Ja kannattaa tietenkin pyrkiä luomaan teoksia oman IP:n kautta”, toteaa Making Moviesin Kai Nordberg.
Shine-baby on “seitsemännellä kuulla”
Tällä hetkellä Alma-hankkeessa ollaan käymässä läpi sopivia rahoitusinstrumentteja pelin prototyypille, jonka rahoitus on tarkoitus saada kevään 2024 aikana kokoon. Pelialustavaihtoehtoja tutkitaan. Todennäköisesti peli tehdään konsoli/pc-alustalle mutta mobiilipelivaihtoehdollekin ollaan avoimia. Alma-elokuvasta on valmistunut kolmas käsikirjoitusversio. Kansainväliset rahoittajat ovat jo osoittaneet kiinnostusta Almaan, mutta sopimuksia ei ole vielä tehty.
Monialustaiseen pilotointiin kohdistettua rahoitusta
Nordbergin mukaan monialaisissa hankkeissa tarvitaan enemmän tukea kehittämisen alkupäähän. Monistettavia sisältöjä on ajateltava universaalisti, ei yhden taidemuodon kautta.
“On päästävä kehittämään alkuvaiheen rahoituksella IP:tä heti monialustaiseksi, jotta voidaan tehdä hyvät monialustaiset käsikirjoitukset, joilla hanke saadaan kiinnostavaksi”.
Joni Lappalainen lisää:
“Ihan konkreettisena ehdotuksena sanon, että luoville aloille on saatava oma cross-sector-rahoituspooli. Silloin päästään tekemään pilottia ja pelattavaa demoa, joilla saadaan rahoittajat kiinnostumaan.”