Hakolan toimitusjohtaja ja luova johtaja Annaleena Hakola kertoo Creative Finlandille, miten suomalaista muotoiluyritystä voi kehittää hallitustyössä ja miten vastuullisuus voi kasvattaa liiketoimintaa.
1. Olet näkynyt paljon Hakolan markkinoinnissa. Miten tärkeä on henkilöbrändi liiketoiminnan kehittämisessä ja missä vaiheessa siitä on eniten hyötyä?
"Sanoisin, että henkilöbrändin hyödyntämisestä on ollut eniten apua alkuvaiheessa. Perheyrityksemme oli tehnyt huonekaluja 60-luvulta asti, mutta suurelle yleisölle se oli brändinä täysin uusi. Henkilökohtainen lähestyminen markkinointiin oman persoonan kautta auttoi alussa, kun uudistimme brändiä ja meillä oli uusi verkkokauppa. Se oli tukena, kun haimme uskottavuutta ja kasvatimme ihmisten luottamusta. On tärkeää, että brändillä on kasvot ja joku esillä omalla persoonallaan. Se tekee brändistä asiakkaalle helpommin samaistuttavan ja kiinnostavamman.
Kääntöpuoli henkilökohtaiselta kannalta on, että kun tekee asioita intohimoisesti, välillä on hämmentävää, miten kietoutunut oma elämä on henkilöbrändiin ja toisinpäin. Olen tehnyt työtä täysillä ja myös maksanut siitä hintaa. Onkin todettava, että henkilöbrändin hyödyntäminen ei varmasti sovi kaikille.
Sanotaan, että henkilöbrändiä ei voi liikaa suunnitella. Ohjeeni on, että on hyvä ottaa markkinointiviestinnän ammattilaisen apuja aluksi kiteyttämiseen. Voi olla vaikea nähdä kaikkia asioita, joiden puolesta haluaa puhua. Mutta arjessa ohjat pitää olla itsellä. Kiinnostavuus kumpuaa siitä, että antaa itsestään aidosti jotain. Minä koen eläväni arvojeni mukaisesti myös henkilöbrändin kautta: haluan puhua suomalaisen käsityön ja laadun puolesta sekä toimia samojen periaatteiden mukaan."
2. Olet hiljattain aloittanut Kalevala Korun hallituksessa. Millaisiin asioihin keskityt hallitustyöskentelyssä? Minkälaiselle näkemykselle on nyt tilausta luovan talouden yrityksissä?
"Yrityksemme Hakola on siinä pisteessä, että minulla on annettavaa myös muille. Olin pitkään seuraillut Kaleva Korua ja olin otettu, että pyysivät minua hallitukseen. On ollut mahtavaa huomata, että muotoiluosaamistani arvostetaan. Kaleva Korun tilanne oli se, että he kaipasivat kokonaisvaltaista muotoiluosaamista liiketoimintaansa. Yrityksessä on vahva tunne siitä, että tulevaisuuden suunta voisi löytyä siitä, että muotoilu ei rajoitu pelkästään tuotemuotoiluun. Uskon, että heille on ollut hyötyä osaamisestani, koska olen aikanaan opiskellut mallistosuunnittelua ja ollut Hakolalla tekemässä konkreettisesti töitä juuri sen parissa.
Kokonaisvaltaista muotoiluosaamista suomalaiset yritykset kaipaavat lisää. Koen, että se on jotain, mitä tapahtuu kaupallisuuden ja muotoilun välillä. Asiana se on niin tärkeä, että sitä ei saisi ohittaa, mutta usein sitä ei ole yrityksissä edes mietitty. Päivätyössäni näen, että 360-astetta liikkuva roolini sijoittuu luovan johtajan ja päätoimittajan välille. Minun pitää katsoa tuotantoja, mutta myös sisältöä – kaiken, mitä Hakolasta näkyy ulospäin, pitää näyttää brändiltä.
Sitä ajattelua tuon mukaan hallitustyön kautta. Uskon, että jos useammissa suomalaisissa muotoilualan yrityksissä ymmärrettäisiin tämä, sillä olisi suuri merkitys kaupallisuuden kehittymiselle."
3. Vastuullisuus on sisäänrakennettu suomalaiseen designiin ja se on tärkeää myös Hakolalla. Miten vastuullisuus voi vauhdittaa liiketoimintaa designalalla?
"Hakolalla koko yrityksemme olemassaolon peruste lähtee vastuullisuudesta ja siitä, että haluamme olla säilyttämässä suomalaista käsityöperinnettä ja tehdä mahdollisimman kestäviä tuotteita mahdollisimman reilusti. On tärkeää muistaa, että kyse on todellakin liiketoiminnasta. Kauneus, kestävyys, kannattavuus – niiden pitää olla tasapainossa. Meille se tarkoittaa jatkuvaa kehittymistä ja tutkimusta, miten asioita voisi tehdä paremmin.
Yhtenä prinsiippinä meillä on, että autamme pidentämään tuotteen elinkaarta: siksi meillä on irtopäälliset tuotteissa, jotta asiakas pystyy vaihtamaan niitä. Siksi tarjoamme varaosia tyynyistä jalkoihin, ja kerromme, miten tuotetta voi huoltaa itsekin.
Minusta tärkeää on myös äänensävy, jolla puhutaan. Uskon, että siinä on linkki vastuullisen liiketoiminnan kehitykseen. Emme halua olla sormea heristävä käskijä, vaan haluamme olla inspiroiva opettaja. On äärimmäisen tärkeää, että kuluttajalle syntyy halu pitää huonekalustaan huolta. Siksi kerromme siitä mahdollisimman paljon. Siinä ei voi saarnata, vaan halun pitää lähteä ihmisestä itsestään – annamme mahdollisimman paljon informaatiota, jotta syntyisi halu tehdä asioita oikein."
4. Miten voisimme parantaa suomalaisten designalan yritysten yhteistyötä?
"Hakola haluaa olla maailman reiluin designbrändi. Olemme olleet aina avoimia muiden kanssa yhteistyölle jo paappani ajoilta. Isänikin on ollut tässä asiassa pioneeri ja tehnyt paljon yhteistyötä jurvalaisten yritysten kanssa.
Minä osaltani olen halunnut olla säilyttämässä suomalaista käsityöperinnettä. Haluamme näyttää, että Suomessa pystyy tekemään designin liiketoiminaa kannattavasti. Meillä Hakolalla vuoden 2023 teema on Yhdessä ja olemme lanseeraamassa sen alla uusia tuotteita, esimerkiksi lasituotteita. Se on yksi osa-alue, jossa osaaminen on katoamassa Suomessa ja yhteistyö on tapa säilyttää käsityöläisyyttä tulevaisuuteen.
Onnistunut yhteistyö vaatii kaikkien osallistumista, ja sen ymmärtämistä, että muiden onnistuminen ei ole itseltä pois. Olemme näyttäneet esimerkkiä auttamalla pienempiä. Viime joulukuussa järjestimme liikkeessämme Joulukaupan ja annoimme myyntipaikan ilmaiseksi yrityksille, joilla ei ole myyntipaikkaa Helsingissä. Lisäksi olen kertonut avoimesti, miten olemme tehneet asioita. Omalla esimerkillä yritämme näyttää, että bisnestä voi tehdä yhdessä niin, että kaikki menestyvät."
+1 Olet sekä toimitusjohtaja että luova johtaja. Minkälaiset asiat sinua inspiroivat kehittämään sekä luovuutta että bisnestä?
"Parasta on, että pidän itsestäni huolta ja voin hyvin. Niin löydän päästäni kaistaa luovuudelle. Tiedän, että luovuuteni kärsii, jos suoritan liikaa ja minulle ei jää aikaa tylsistyä. Minulla luovuus puhkeaa kukkaan vasta sitten, kun annan sille aikaa. Tiedostan sen olevan haastavaa, koska olen myös ihminen, joka tekee paljon erilaisia asioita. Saan siis myös virtaa siitä, että tapahtuu paljon. Eli minun on löydettävä balanssi näiden välille.
Inspiraatioon en tarvitse matkoja ulkomaille, vaan inspiroidun arkisista asioista. Kun ajan tehtaaltamme Jurvasta myymälälle Helsinkiin viisi tuntia autolla, syntyy usein ideoita, kun olen yksin ajatusteni kanssa. Samoin kun käyn lenkillä, en kuuntele musiikkia tai podcastia – olen vain omien ajatusten äärillä. Silloin hiljaisuudesta syntyy uutta."