Audiovisuaalinen ala on tyypillisesti nojannut kontakteihin, tapahtumiin ja messuihin, joista ideoita ja seuraavaa menestystarinaa on etsitty. Koronapandemia muutti markkinaa pysyvästi. Kun maailma sulkeutui, oli pakko kehittää innovatiivisia digiratkaisuja liiketoiminnan kasvattamiseksi.
Alansa pioneerina tunnettu suomalaisen kirjallisuuden ja tarinoiden kansainvälistäjä Elina Ahlback Literary Agency eli Ahlback Agency -kirjallisuusagentuuri oli uudistamassa asiakashallintajärjestelmäänsä, kun idea Storyfinderista syntyi.
Storyfinder on hakutyökalu, joka etsii juuri tarpeisiisi sopivan tarinan.
– Storyfinder on verkkosivuillemme integroitu digitaalinen työkalu. Siitä voi metadatan ja mieltymysten mukaan etsiä esimerkiksi rikoskirjan, joka sijoittuu suomalaiseen kesäiseen saaristoon, jonka päähenkilöitä ovat nainen ja teini-ikäinen poika ja jonka teemana ovat salaisuudet. Työkalussa voi tarinan teeman ja henkilöhahmojen lisäksi määrittää, missä ja milloin tarina tapahtuu, toimitusjohtaja Elina Ahlbäck kertoo.
– Storyfinderissa on koko agentuurimme yli 500 teoksen tarjooma. Sovellus vähentää tuottajien jatkuvaa messuilla ramppaamista ja on siten kestävä tapa etsiä seuraavaa J. K. Rowlingia tai Dan Brownia, Ahlbäck jatkaa.
Ahlback Agency on jo 14 vuoden ajan vienyt menestyksekkäästi suomalaisten kirjailijoiden teoksia maailmalle. Agentuuri on myynyt suomalaisten teosten julkaisu-, käännös-, elokuva- ja tv-oikeuksia jo yli 52 maahan sekä Hollywoodiin.
Kirkkaimpia kansainvälisiä tähtiä ovat muun muassa New York Times Bestseller -kirjailija Max Seeck, Salla Simukka, Maria Turtschaninoff, Mia Kankimäki ja Frank Martela.
Kesäkuussa 2023 lanseerattu innovatiivinen digityökalu on saanut erittäin hyvän vastaanoton ja lisännyt kansainvälisellä av-alalla toimivien tuottajien yhteydenottoja. Seuraavaksi yritys kerää lisää palautetta alustan jatkokehitystä varten.
– Tarkoituksenamme on kasvattaa liiketoimintaa kymmenkertaiseksi ja viedä Suomea pysyvästi maailmankartalle. Tässä Business Finland on tukenamme, Ahlbäck sanoo.
Rahoituksella asiantuntija- ja koulutuspalveluita
Business Finland on ollut Ahlback Agencyn kumppani jo useiden vuosien ajan. Kokonaisinvestointi Storyfinderiin oli kaikkiaan noin 100 000 euroa, josta puolet oli Business Finlandin rahoitusta.
Projekti sai vuonna 2022 EU:n RRF-avustusta rahoitushausta, joka on kohdistettu luovan talouden uudistumiseen ja kasvuun. Rahoitushaku on osa Suomen kestävän kasvun ohjelman toteuttamista, jonka perusteella on myönnettävissä yhteensä yhdeksän miljoonaa euroa erilaisiin projekteihin vuosina 2021–2023. Ohjelmalla haetaan konkreettisia uusia innovaatioita luovan talouden kentältä.
– Rahoitusta hakevien pitää hyödyntää ratkaisussaan digitaalisuutta, eikä ratkaisu saa aiheuttaa merkittävää haittaa ympäristölle. Kaiken kaikkiaan haemme uutuusarvoa ja liiketoimintapotentiaalia, mutta on myös tärkeää, että hakijalla on riittävät resurssit vetää projekti läpi, Creative Business Finland -ohjelman johtaja Kenneth Nyholm kuvailee hakukriteerejä.
– Storyfinder sopi hyvin hakuohjelmaamme. Digitaalinen työkalu auttaa luovan alan ihmisiä löytämään mielenkiintoisia tarinoita, hahmoja ja ympäristöjä sekä synnyttämään uusia menestystarinoita.
Business Finlandin myöntämä lähes 50 000 euron rahoitus käytettiin innovatiivisen digityökalun kehittämiseen. Ahlback Agency hankki asiantuntijapalveluita kahdelta ohjelmointiin ja digisovellusten kehittämiseen erikoistuneelta yritykseltä. Lisäksi rahoitusta käytettiin oman henkilökunnan kouluttamiseen.
– On huikeaa, miten meillä Suomessa on uskottu luovien alojen nousuun. Olemme päässeet rakentamaan jotakin maailmalla erottuvaa. Emme olisi lähteneet tähän projektiin ilman Business Finlandin tukea, Ahlbäck kertoo.
Tulevaisuus näyttää valoisalta
Storyfinder-investoinnin merkityksen Ahlbäck kiteyttää kahteen sanaan: edelläkävijyys ja kasvu. Storyfinder on vahvistanut yrityksen asemaa maailman kärkiluokan kirjallisuusagentuurina. Lisäksi tuotekehitys vauhdittaa pitkällä aikavälillä agentuurin ydinliiketoimintaa eli kirjabisnestä.
Maailman tilanne on juuri nyt murroksessa. Ihmiset haluavat kuitenkin aina lukea kirjoja ja katsoa elokuvia ja sarjoja, ja siksi sisällöt kiinnostavat.
– Näen tulevaisuuden erittäin innostavana. Pohjoismaiset sisällöt ovat ennennäkemättömän kysyttyjä, ja tilanne on valoisa suomalaisten sisältöjen kansainvälistymiselle. Lisäksi jatkamme mielellämme kumppanuutta Business Finlandin kanssa, Ahlbäck toteaa tyytyväisenä.
Myös Kenneth Nyholm näkee luovan talouden alalla hyviä kasvumahdollisuuksia.
– Suomen kestävän kasvun ohjelman RRF-rahoituksen viimeiset myönnöt tehdään vuoden 2023 lopussa. Normaalit rahoituspalvelumme ovat kuitenkin käytettävissä, ja rahoitamme jatkossakin innovatiivisia ja potentiaalisia projekteja. Hyvillä ehdotuksilla kannattaa aina lähestyä meitä, vinkkaa Nyholm.