Animaatiosarja Sankariperhe tarjoaa vertaistukea vanhemmille absurdin komiikan keinoin.
Vanhemmuuden arkea kaikkine väsyttävine piirteineen kuvaava Sankariperhe-animaatiohanke sai AVEKin DigiDemo-pilottituen. Tavoitteena on tuottaa animaatiosarja kansainvälisille markkinoille.
Animation Agency Finland Oy (Animagency) sai AVEKin 20 000 euron DigiDemo-tuen Sankariperhe-animaatiosarjan pilottijakson tuottamiseen. Ami Lindholmin Sankariperhe-sarjakuvaan perustuva animaatio kertoo lapsiperheen arjesta absurdin huumorin keinoin. Aikuisille suunnattu sarja haluaa tarjota vertaistukea vanhemmuuteen.
Vuonna 2013 perustettu Animagency on animaatiosarjoihin keskittynyt animaatiostudio, joka on erikoistunut etätyöskentelyyn.
Animaattori ja ohjaaja Ami Lindholmin sarjakuva sai alkunsa noin kolmetoista vuotta sitten, kun hän sai esikoisensa.
“Aloin tallentaa vauva-arkea piirtämällä, pidin päiväkirjaa aluksi vain itselleni. Piirtäessä tuli oivalluksia vanhemmuudesta. Taustalla oli se, että en oikein löytänyt materiaalia, joka olisi tukenut vanhemmuuttani siinä vaiheessa. Tarjolla oli joko neuvolamaista opastusta tai sitten vauva-ajan ihanuuden ja söpöyden korostamista. Kaipasin lisää keskustelua siitä, miten eri vauvaperheissä toimitaan arjen tilanteissa.”
Äitiyden ja vanhemmuuden arjen kokemuksista syntyi sarjakuvan lisäksi lyhytelokuva Mother and Milk, Vauvakirja-sarjakuva vauvavuodesta ja lisäksi interaktiivinen piirrosinstallaatio Oodi-kirjastoon. Ami Lindholm koki luontevaksi jatkoksi, että Sankariperhe-konseptista tehdään myös animaatiosarja.
Piirrossarja tarjoaa tukea perheiden jaksamiseen
Sankariperhe-konseptin tarkoitus on alusta asti ollut vähentää vanhemmuuteen liittyviä riittämättömyyden tunteita ja paineita.
Animagencyn tuottaja Tero Suomela ja Ami Lindholm ovat kumpikin kolmen lapsen vanhempia.
“Olemme molemmat tämän perhearjen keskellä. Minulle Sankariperheestä muotoutui oma terapeuttinen tapa käsitellä vanhemmuutta. Haluamme kertoa kaikille, että näille vaikeillekin asioille voi nauraa”, sanoo Tero Suomela.
Lapsiperhearkeen mahtuu lukuisia tarinoita ja tragikoomisia tilanteita, joista voi ammentaa lähes loputtomasti jaksoideoita.
“Juuri oikein surkeasta päivästä tulee tosi hyvä sarjakuva”, Ami Lindholm sanoo.
Käsikirjoitukseen ovat päätyneet myös kaikkein henkilökohtaisimmat äitiyskokemukset, ja Lindholmin mukaan ne ovat tuottaneet paljon palautetta, että tämä on juuri kuin meillä.
“Kun kertoo vakavia asioita komiikan keinoin, se tavoittaa.”
Miksi juuri tämä on hyvä pilotoitava hanke
Sankariperhe-sarjakuva on Tero Suomelan mukaan otollinen animaatiohanke, koska sen sisältö on globaalisti samaistuttavaa. Perhearki koskettaa lähes kaikkia.
“Aihe ja käsittelytapa ovat kiinnostavia, oli katsojalla lapsia tai ei. Pyrimme aina luomaan jotain, mikä puhuttelisi mahdollisimman monia.”
Suomela korostaa myös konseptin monipuolisuutta. Animaatiopilotin myötä avautuu ovia moneen suuntaan: IP:n lisensointiin, muihin teoksiin ja formaatteihin.
DigiDemo-pilotointituella päästään tuottamaan havainnollinen ja vakuuttava myynnin työkalu.
“Samalla saamme myös itsellemme selväksi, millaisia sarjan jaksot olisivat ja miten ne toimivat. Pilottijaksolla voimme saada lumipalloefektin käyntiin”, Ami Lindholm selittää.
Aidon rosoinen piirrosjälki
Animaatio tekniikkana mahdollistaa mielikuvituksellisen liioittelun ja vauhdikkuuden, jota ei esimerkiksi näytelmäelokuvalla saavuta. Sarjakuvan piirrostyyli on yksinkertainen ja siloittelematon. Se tekee hahmoista samaistuttavia, sopivan yleispäteviä, ja myös helppoja animoida.
“Joskus syväanalysoimme yhdessä Sankariperheen piirrosjälkeä, että sen viimeistelemättömyys ja luonnosmaisuus kuvastaa arjen kaoottisuutta, siinä on vertauskuvallisuutta visuaalisessa mielessä", Tero Suomela sanoo.
Rosoinen ilme halutaan säilyttää myös animaatiosarjassa.
“Kun piirrän lyijykynällä paperille, siihen jää vähän tuhrua ja sotkua - sekin pitää luoda animaatioon digitaalisesti”, Ami Lindholm sanoo.
Sankariperheen pilottijakso valmistuu vuoden 2024 lopulla
Keväällä 2024 hankkeen valmistelu on aluillaan. Visuaalisuutta ja kuvakerrontaa hiotaan, ja varsinaisen pilotin tuotanto alkaa syksyllä 2024. Myönnetyllä 20 000 euron DigiDemo-avustuksella katetaan seuraavanlaisia työvaiheita:
Käsikirjoituksesta tehdään tuotantoversio, sitten ääninäyttelijät esittävät dialogin, ja sen perusteella piirretään storyboard ja animatic eli liikkuvan kuvan luonnosversio. Animoidaan mahdollisuuksien mukaan ainakin pilottijakson tärkeimmät kohtaukset ja saadaan tarina kokonaisuutena esitettävään muotoon. Viimeisessä vaiheessa on pilottijakson äänisuunnittelun ja musiikin vuoro.
Perhekomiikka kiinnostaa Suomessa ja maailmalla
Sankariperhe-animaatiosarjan ensimmäinen tavoite on päästä tekemään yksi suomenkielinen kausi, 13 kolmeminuuttista jaksoa. Pilotti on myyntityökalu siihen.
“Olemme aloittaneet keskustelut otollisten tilaajien kanssa jo pari vuotta sitten. Syvennämme neuvotteluja kehittelyn ja pilottihankkeen myötä”, Tero Suomela kertoo.
Sankariperhe-hanke on valittu mukaan esiteltäväksi Stuttgartin Animation Production Days 2024 -tapahtumassa, joka on yksi Euroopan tunnetuimmista animaatioalan rahoitus- ja verkostoitumisfoorumeista.
Sarja on siis jo herättänyt kiinnostusta Suomen rajojen ulkopuolella.
“Vaikka Sankariperhe on suomalainen, niin perhetilanteet ovat universaalisti tuttuja. Lisäksi ulkomaalaisia kyllä kiinnostavat myös tietyt suomalaisen vanhemmuuden erityispiirteet, kuten että lapset kulkevat itse koulumatkat, että on kurahaalareita tai että mikä on äitiyspakkaus”, Ami Lindholm kertoo.
Tavoitteena useita tuotantokausia ja kieliversioita
Jos kaikki sujuu kuten on kaavailtu, sarjalle saadaan rahoittaja ja jatkossa myös kansainvälisten kieliversioiden tilaajia Euroopassa. Sankariperheessä on aineksia useiden kausien mittaiseksi animaatiosarjaksi.
IP:n arvoa päästään silloin hyödyntämään myös lisensoinnilla, esimerkiksi kirjoilla ja oheistuotteilla.
“Parasta on, kun pääsemme kommunikoimaan katsojien kanssa. Kun ihmiset näkevät sarjan, saamme palautetta ja kuulemme onko muillakin tällaista. Se ruokkii käsikirjoittamista ja antaa uusia ideoita”, uumoilee Ami Lindholm.
DigiDemo-tuen hakuprosessi on selkeä
Animaation tuotanto on hyvin etupainotteista, ja sen käynnistämiseen tarvitaan tukea ja paljon työtä. Idean taloudellinen ja yhteiskunnallinen potentiaali voi jäädä hyödyntämättä, jollei tuotannon alkukynnyksen yli päästä.
Animagency ja Ami Lindholm pitävät DigiDemo-tuen hakemista selkeänä ja kokevat, että AVEKissa on ymmärrystä keskeneräisille ja aivan alkutaipaleella oleville hankkeille.
“AVEKista saa aina ihmisen kiinni, jos tarvitsee neuvoa”, Tero Suomela mainitsee.
“Olen myös saanut aikaisemmissa hankkeissani AVEKista tosi arvokasta palautetta, mikä on aika harvinaista rahoittajilla”, Ami Lindholm lisää.
sankariperhe.fi
animagency.fi
Ami LIndholmin Mother and Milk -animaatio
Creative Finland toimii strategisessa yhteistyössä Business Finlandin sekä työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.