Suomen Tekstiili & Muoti, Business Finland, työ- ja elinkeinoministeriö ja tekstiili- ja muotialan yritykset ovat valmistelleet yhteisen kasvusopimuksen. Valmistelussa on erityisesti tarkasteltu sitä, miten alan brändiperusteista kuluttajaliiketoimintaa voidaan kasvattaa ja kansainvälistää sekä vahvistaa toimialan vientiä. Kasvusopimus on tapa käydä pitkäjänteistä vuoropuhelua julkisen sektorin ja elinkeinoelämän välillä. Sopimuksen valmistelu on lähtölaukaus jatkuvalle dialogille ja yhteistyölle.
Lisäarvo syntyy ennen kaikkea aineettomista investoinneista
Kasvusopimuksen tavoitteena on tukea käytännön toimin alan yritysten kehittymistä, kasvua ja kansainvälistymistä. Valmistelutyön tavoitteena on ollut löytää ne toimenpiteet, jotka luovat pysyvää kilpailuetua kuluttajaliiketoimintaa harjoittaville yrityksille.
Työn alkuvaiheessa tunnistettiin, että tekstiili- ja muotiala yksinään on liian pieni viemään muutosta eteenpäin. Näkökulma on laajennettava kaikkiin design-vetoisiin kuluttajatuoteyrityksiin, koska haasteet ovat näille yrityksille monella tavalla yhteisiä.
Työn visioksi asetettiin siirtyminen tuotelähtöisestä ja Suomi-keskeisestä liiketoiminnasta brändi- ja kuluttajalähtöiseen ja kansainväliseen liiketoimintaan. Alan lisäarvo syntyy ennen kaikkea aineettomista investoinneista. Brändäys, konseptointi, digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen ovat investointeja, jotka lisäävät tuottavuutta ja tuovat merkittävää arvonlisää.
Kasvusopimuksen tavoitteena on nostaa alan kasvuhalukkaiden yritysten kasvuvauhti 2,25-kertaiseksi normaaliin toimialan kasvu-uraan verrattuna. Keskeisenä haasteena on vahvistaa sekä yritysten kasvuhalukkuutta että kasvukyvykkyyttä. Kyse on erityisesti kuluttajaliiketoimintaan liittyvän osaamisen vahvistamisesta.
Kolme kasvun askelta. Osaaminen, toimiva liiketoimintaympäristö, rahoitus
Kasvusopimuksen tavoitteisiin pääsemiseksi tunnistettiin joukko toimenpiteitä, joita yritykset, julkinen sektori sekä koulutus- ja tutkimuslaitokset voivat yhdessä lähteä edistämään.
Kuluttajaliiketoiminnan kasvun ja viennin tueksi tarvitaan osaamista, toimivaa liiketoimintaympäristöä ja rahoitusta. Kaikkien toimenpiteiden osalta on keskeistä, että niissä hyödynnetään mahdollisimman laajasti jo olemassa olevia rakenteita.
Suomeen on luotava ekosysteemi, joka tukee design-vetoisen kuluttajatuoteliiketoiminnan kansainvälistä kasvua kehittämällä alan kaupallista ja liiketoimintaosaamista, liiketoimintaympäristöä sekä rahoitusta. Tätä ekosysteemityötä tulee ohjata yritysten ja julkisen sektorin välisenä vuoropuheluna.
Kaupallisen ja luovan osaamisen saumaton yhdistäminen on alan liiketoiminnan kasvun kannalta avainasemassa. Design-alojen koulutusohjelmissa tarvitaan enemmän kaupallisen alan koulutusta ja päinvastoin. Eri alojen opiskelijoita on tuotava yhteen yrityslähtöisten opiskelijaprojektien avulla.
Suomessa on syntynyt toimiva varhaisen vaiheen kasvurahoituksen ekosysteemi teknologiavetoisille yrityksille. Varhaisen vaiheen kasvun toimialaa osaavaa rahoitusta ei ole vastaavalla tavalla saatavilla design-vetoisille kuluttajatuoteyrityksille. On tunnistettava sopiva keino (rahasto tms.) kasvun rahoittamiseen design-vetoisille ja brändiperusteisille kuluttajatuoteyrityksille.
Lue koko kasvusopimus täältä.
Lisätietoja:
Marja-Liisa Niinikoski
toimitusjohtaja
Suomen Tekstiili & Muoti ry
puh. +358 40 538 4541
Elina Björklund
hallituksen puheenjohtaja
Reima Group
Haastattelupyynnöt Reiman viestintäpäällikön kautta:
Riikamaria Paakkunainen, riika.paakkunainen(at)reima.com, Puh. +358 20 759 5800