Tv-sarjan pilottijakso sai AVEKin CreaDemo-rahoituksen, ja siitä syntyi standup-koomikoiden seikkailuja Suomessa kuvaava tosi-tv-formaatti Suomi koomikoiden silmin.
Mediatehdas Dakar (myöhemmin fuusion jälkeen Filmbutik) haki vuonna 2021 CreaDemo-rahoitusta tv-sarjan pilottijaksolle. Työnimi oli Maailma koomikoiden silmin.
Ohjelmasarjan konsepti-idea oli tuoda eri puolilta maailmaa naiskoomikoita katselemaan Suomea ja suomalaisuutta ulkopuolisin silmin. CreaDemo-rahoitusta myönnettiin 20 000 euroa.
Uusia kontakteja kansainvälisiin viihdetuottajiin
Rahoitusta tarvittiin muun muassa valmisteluun: Piti löytää menestyneitä standup-koomikoita, laatia sopimukset ja selvittää käytännön järjestelyt, jotta heidät saadaan Suomeen.
Jo pilottivaiheessa mukaan yhteistuottajaksi tuli Outpost Social yhtiö, jolla oli hyvät kontaktit Aasian ja Amerikan viihdemaailmaan.
Kun vielä löytyi tuottaja-yhteyshenkilö New York Comedy Festivalilta, saatiin casting-apua, löydettiin koomikot ja päädyttiin lopulta myös kirjoittamaan sarjaan loppujakso, jossa Suomessa käyneet kolme koomikkoa esiintyvät New York Comedy Festivalilla.
Suomeen saapuivat yhdysvaltalainen Liza Treyger, Intiasta kotoisin oleva Aditi Mittal ja eteläafrikkalainen Tumi Morake, jotka ovat kukin tunnettuja koomikkoja kotimaissaan.
Sarja myytiin YLElle pilotin avulla
Pilottijaksossa esiteltiin sarjan formaatti ja koomikot, ja sen avulla sarjaidea saatiin myytyä YLElle, joka rahoitti pääosan sen tuotannosta.
– Uusi ohjelmasarja on aina tavallaan pilotti myös tv-kanavalle. Yle oli vahvasti mukana sarjan kehittämisessä aina ensimmäisen idean esittämisestä lähtien. Yhteistyö tuotantoyhtiön ja kanavan välillä oli erittäin toimivaa, kertoo sisältöjohtaja Pasi Riiali Filmbutikista
TV-formaatti kansainvälisille markkinoille
Suomi koomikoiden silmin -sarja on saanut hyvin katsojia YLE TV2:lla ja Areenassa, mutta tarkempia katsojaprofiilitietoja odotetaan vielä.
Seuraavaksi olivat vuorossa formaatin kansainvälinen markkinointi ja keväällä 2023 jälleen Mipcom-messut Cannesissa.
– Maailma koomikoiden silmin on formaattina paikallinen, koska idea on siinä, että muualta maailmasta tulee koomikoita tutkimaan omia stereotypioitaan ja kohdemaan omalaatuisuutta, katsojille itselleen liiankin tuttuja ilmiöitä. Siksi kohderyhmänä maailmalla ovat paikalliset yleisradioyhtiöt, selittää Pasi Riiali.
Pilotointi soveltui suoraan AVEKIN hakukriteereihin, joten hakeminen oli yksinkertaista.
– Hankerahoitus oli meille tosi tärkeä. Mietin, että miten paljon olisimme edenneet ilman tätä tukea. Ehkä olisimme esittäneet idean Ylelle, mutta tämän tuen avulla saimme paljon todennäköisemmän menestyjän ja kunnolla valmistellun demon, sanoo Pasi Riiali.
Lisätietoja
Suomi koomikoiden silmin -sarja YLE Areenassa