Suomessa on useilla paikkakunnilla eri tavoin organisoituneita ja rahoitettuja, saman katon alla toimivia luovien alojen keskuksia. Myös uusia hubeja ja tiloja yhteistoiminnalle on syntymässä. Luovien alojen keskittymien ja hubien suunnittelun opas on uunituore julkaisu, joka tarjoaa asiakaslähtöisen lähestymistavan hubien kehittämiseen.
Suunnitteluopas toimii käytännöllisenä työkalupakkina ja hubien asiakaslähtöisen kehittämisen tukena. Oppaan avulla voi kirkastaa hubin konseptia ja muodostaa yhdessä perustajatiimin, kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa uusia ideoita hubin kehittämiseen. Oppaan tuottamisesta ovat vastanneet Business Finland ja Creative Finland yhteistyössä Pentagon Design -muotoilutoimiston ja markkinointiviestintätoimisto Pink Eminencen kanssa.
Vetovoimaiset toimintaympäristöt vauhdittavat ja inspiroivat uutta tekemistä
Oppaan taustalla on halu tukea luovien alojen yrittäjyyttä ja vauhdittaa eri alojen välisten verkostojen syntymistä. Luovien alojen keskuksista ja hubeista voi parhaimmillaan muodostua ideakeskittymiä - uuden tekemisen toimintaympäristöjä, joissa eri alojen osaajat kohtaavat paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.
Tavoitteena on, että hyödyntämällä oppaan tarjoamia menetelmiä ja työkaluja hubit voivat kasvattaa merkityksellisyyttään, vetovoimaisuuttaan, kannattavuuttaan, toimivuuttaan ja vaikuttavuuttaan. Luovien alojen hubeista voi muodostua paikkakunnan ja matkailun vetonauloja, eikä pidä unohtaa, että ne ovat monella tavoin tärkeitä paikallisten asukkaiden hyvinvoinnin lisääjiä.
Ketkä oppaasta hyötyvät?
Opas on suunnattu pääasiassa luovien alojen keskittymiä ja hubeja johtaville henkilöille ja tiimeille, mutta sen työkaluja voi hyödyntää muissakin luovien alojen kehityshankkeissa. Oppaan sisältö on tarkoitettu hubien asiakaslähtöisen kehittämisen tueksi ja sen tarjoamia työkaluja voi hyödyntää niin isoissa kuin pienissä kehittämistarpeissa.
Opasta ja sen tarjoamia työkaluja ei tarvitse hyödyntää järjestyksessä alusta loppuun, vaan siitä voi tarpeen mukaan valita juuri ne menetelmät, joita tarvitaan tietyllä hetkellä eniten. Kaikki oppaassa tarjolla olevat menetelmät esitellään selkein ohjein, jotta niihin voi tarttua eri tilanteissa. Oppaan käytännölliset ohjeet, vinkkilistat, työkalut ja työpohjat on tarkoitettu tekemään menetelmien käytöstä helppoa ja sujuvaa. Menetelmät on rakennettu siten, että niitä voi hyödyntää yhdessä tiimin, kumppaneiden tai asiakkaiden kanssa.
Oppaassa kuljetaan läpi koko palvelukehityksen kaari: liikkeelle lähdetään visiotyöstä ja asiakasymmärryksen kartoituksesta, jatketaan yhteiskehittämisen sekä testaamisen kautta palvelun – eli tässä tapauksessa hubin toiminnan – käynnistämiseen ja lanseeraukseen sekä vaikuttavuuden mittaamiseen. Oppaan liitteenä on PPT-muodossa oleva työkirja, johon voi helposti täyttää oppaassa olevia eri vaiheita.
Lue opas: Luovien alojen keskittymien ja hubien suunnitteluopas