Kuva Ilmari Hakkola
Salla Hakkola on pelimusiikin säveltäjä, joka on työskennellyt myös tiskin toisella puolella, Rovion musiikkikonsulttina. Hän muistuttaa, että mobiilipelien valtava yleisö ja musiikin brändäysvoima kannattaa hyödyntää.
Kolme päivää kestäneet pelimusiikin äänitykset ovat juuri päättyneet, ja säveltäjä Salla Hakkola on saanut muusikkojen kanssa monen kuukauden sävellystyön taltioitua. Supercellin Clash of Clans -mobiilipeliin ja Metacoren Merge Mansion -mobiilipelin uusiin päivityksiin ja eventteihin tehdään säännöllisesti uutta musiikkia.
“Jotkut pelaajat sanovat, että musiikki on yksi syy siihen, että he pelaavat”, Salla Hakkola sanoo.
Merge Mansionin soundtrack palkittiin NYX Game Awards 2023 -kisassa parhaan mobiilipelimusiikin Grand Winner -pääpalkinnolla. Hakkola on tehnyt pelimusiikkia myös PC- ja konsolipeleihin vuodesta 2011 lähtien. Palkintoja on ehtinyt kertyä monta.
Mobiilipeleillä on valtava yleisö
Peliteollisuus on viihdeteollisuuden suurin laji. Sen liikevaihto ylittää reilusti elokuva- ja musiikkiteollisuuden. Vuonna 2022 pelien maailmanlaajuiset tuotot olivat 170 miljardin US-dollarin luokkaa. Alan odotetaan kasvavan tasaisesti. Tällä hetkellä noin puolet liikevaihdosta tulee mobiilipeleistä.
“Mobiilipeleissä yleisöt ovat järkyttävän suuria, satoja miljoonia pelaajia, ja siellä on valtava kasvupotentiaali musiikille. Mobiilipelejä pelaa iso joukko ihmisiä, jotka eivät koskaan pelaa konsolipelejä”, Salla Hakkola sanoo.
Esimerkiksi Metacoren Merge Mansionia on ladattu yli 40 miljoonaa kertaa.
“Jos musiikkiin on panostettu, se lisää retentiota, sitä, miten usein käyttäjät palaavat pelin pariin. Eikä se ole pelin kokonaiskustannuksiin nähden mikään suuri satsaus”, Hakkola sanoo.
Musiikki brändää peliä, peli levittää musiikkia
Musiikki on myös vahva brändäämisen keino, koska siihen liittyy vahvoja mielikuvia ja tunteita. Remedy Entertainmentin uusimmassa Alan Wake II -pelissä hyödynnetään yhteistyötä Poets of the Fall -yhtyeen kanssa. Pelin maailmassa yhtye esiintyy nimellä Old Gods of Asgard.
MRC Datan USA:ssa tekemän kyselyn mukaan 28 % Z-sukupolven (1997-2012 syntyneistä) pelaajista löytää uutta musiikkia nimenomaan peleistä. Isoilla pelialustoilla kuten Fortnitessa, Robloxissa ja Minecraftissa järjestetään peliyhteisölle suosikkiartistien virtuaali-livekonsertteja, ja metaversumien odotetaan vievän kehitystä edelleen suuntaan, jossa pelimaailmoihin kokoonnutaan myös musiikin vuoksi.
Sävellysuralle konserttilavan ja Rovion kautta
Salla Hakkolan pääinstrumentti on harppu, ja hän esiintyy erilaisissa pop-, rock- ja etnokokoonpanoissa sekä sekä monitaiteisissa projekteissa. Hän tekee myös ääni- ja performanssitaidetta. Ura pelimusiikin säveltäjänä ja musiikkikonsulttina alkoi Rovio Entertainmentissä 2011. Sitä ennen hän oli perustanut veljensä ja toisen kumppanin kanssa tuotantoyhtiön, joka teki jälkituotantoja ja animaatioita.
“Veli opetti minulle musiikin teknologiaa, kun oma taustani oli klassisen muusikon ja säveltäjän.”
Hakkola opetteli käyttämään äänisoftaa ja virtuaali-instrumentteja. Ensin syntyi sävellyksiä mainoksiin, animaatioihin, lyhytelokuviin ja teatteriin. Sitten Rovio osti yrityksen, ja Hakkola perusti veljensä kanssa Roviolle audio-osaston.
Monialaiset vaikutteet ja uteliaisuus ovat vieneet Hakkolaa uusiin, yllättäviin suuntiin.
“Olen valmistunut Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen ja viittä vaille myös maailmanmusiikin Glomas-ohjelmasta, ja olen käyttänyt paljon eri kulttuurien soittimia sävellystyössäni. Kansanmuusikot ovat esiintyneet monessa produktiossani”.
Merge Mansionin palkittua musiikkia kuvaillaan NYX Game Awardsin voittajasivulla näin: “Useimmista mobiilipeli-soundtrackeista poiketen Merge Mansion on äänitetty kymmenen oikean muusikon kanssa. Mukana on jousikvartetti ja puhaltimia, ja säveltäjä Salla Hakkola soittaa pianoa ja harppua. Akustisten soittimien ääniraita saa pelin kuulostamaan elokuvalta hieman BBC:n historiallisten draamojen tyyliin.”
Katso ja kuuntele näytteitä pelisävellyksistä: Salla Hakkola Game & Film music Demo Reel
Mobiilimusiikkiosaaminen on lapsenkengissä
Toistaiseksi monet mobiilipelien kehittäjät ja myös pelaajat lähtevät kuitenkin siitä oletuksesta, että kukaan ei kuuntele mobiilipelimusiikkia, koska se on huonoa ja että siihen ei kannata satsata.
“Kutsun kännykkäpelejä ‘huonon musiikin viimeiseksi turvasatamaksi’, musiikin kehittäminen on siellä niin lapsenkengissään”, sanoo Hakkola naurahtaen.
“Enää ei ole teknisiä rajoitteita audiotiedostojen suhteen, mutta se asenne on jäänyt, että jokin toistuva piipitysmelodia riittää”.
Poikkeuksia on, kuten Metacore, Rovio ja Supercell. Musiikin tilaamista ja lisensoimista ei silti koeta helpoksi isoissakaan peliyhtiöissä.
Omaleimaiselle musiikille on kansainvälistä kysyntää
Suomalaisen musiikin vahvimmat av-synkronoinnin menestyjäehdokkaat eivät tule kotimaan valtavirrasta vaan musiikin marginaaleista, Hakkola uskoo.
“Suomessa on todella korkeatasoista kansanmusiikkia, jazzia ja omaperäistä indie-poppia, joka harvoin päätyy mihinkään. Näillä olisi mahdollisuuksia Euroopan markkinoilla, vaikkei Suomessa olisikaan”.
Myös trendien ja menestystarinoiden imu kannattaa hyödyntää.
“Nyt esimerkiksi on hyvä aika olla pohjoismainen naissäveltäjä”.
Hakkola viittaa islantilaiseen elokuvasäveltäjä Hildur Guðnadóttiriin, joka on säveltänyt musiikin muun muassa Chernobyl-sarjaan ja Joker-elokuvaan, josta hän sai Oscarin.
“Tällaisista ilmiöistä voi hyötyä useampikin tekijä, ja omaleimaisuudella ja yhteistyöllä saadaan näkyvyyttä. Soitetaan toistemme bändeissä ja pyydetään toisiamme avuksi, kun kysyntää on”.
Esimerkkinä hienosta av-musiikin lajista Salla Hakkola mainitsee Tuuletar-accapellayhtyeen musiikin Game of Thronesin trailerissa.
“Sitä ihmiset rakastivat”.
Toki tarvitaan myös hyviä yhteyksiä. Suomessa av-musiikin agentteja ei juuri ole, ja Hakkolan käsityksen mukaan kansainvälisten agenttien asiakkaaksi on vaikea päästä ilman kansainvälisiä näyttöjä.
“Siksi pitää olla itse aktiivinen ja käyttää hyväkseen tarjolla olevia vientimatkoja, kerätä kontakteja ja omaa sähköpostilistaa ja ilmoitella itsestään, että nyt on uutta musaa”.
Pelikokemuksen syvyys on ratkaiseva pelin menestykselle
Hakkolalla on tapana googlata silloin tällöin pelimusiikkikommentteja Redditistä.
“Pelaaja on esimerkiksi laittanut mobiilipelissä äänet päälle, ja sitten on ihana kommentti, että hän haluaa kuunnella musiikkia repeatilla. Jotain erityistä tapahtui, pelaajalle tuli musiikkielämys. Eräät ovat yllättyneet ja ihastuneet kyyneliin asti.”
“Eivät nämä ihmiset olisi kuulleet juuri tällaista musiikkia muualla”, Hakkola sanoo.
Hän toivoo, että pelinkehittäjät eivät aliarvioisi musiikin vaikutusta pelin menestymiseen ankarassa kilpailussa.
“Puhutaan tutkimuksenkin mukaan miljoonista pelaajista, jotka pitävät pelissä äänet päällä ja saavat siten paljon immersiivisemmän ja vaikuttavamman pelikokemuksen. Mitä paremmin musiikki on tehty ja miksattu, sitä suurempi osa pelaajista pitää äänet päällä.”
Juuri pelimaailmassa ja tarinassa sisällä olemisen kokemus on se, mitä pelinkehittäjät kaikin keinoin tavoittelevat. Kokemus on äänen ja musiikin kanssa paljon vahvempi.
“Pelimusiikkiin panostettu raha tuo panoksen moninkertaisena takaisin”, sanoo Salla Hakkola.
Lisätietoa
Salla Hakkola Playlist 2023 Spotify
Creative Finland toimii strategisessa yhteistyössä Business Finlandin sekä työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.