Suomeen on saatava lisää brändi- ja kuluttajalähtöistä osaamista ja yrityksille suunnattuja kansainvälistymis- ja rahoituspalveluita pitää kehittää. Jos olet samaa mieltä, tervetuloa työpajaan 17.1.2024!
Haluatko olla ratkaisemassa brändi- ja kuluttajalähtöisen tekstiili- ja muotialan tulevaisuuteen liittyviä kysymyksiä, määrittelemässä yhteisiä tavoitteita, riittäviä resursseja ja oikeita toimia? Nyt on mahdollisuus vaikuttaa.
Tekstiili- ja muotialan yritykset, Business Finland, työ- ja elinkeinoministeriö sekä Suomen Tekstiili & Muoti ry ovat käynnistäneet tekstiili- ja muotialan kasvusopimuksen valmistelun. Tule mukaan luomaan yhteisiä tavoitteita ja etsimään ratkaisuja, jotta kasvua ja kansainvälistymistä saadaan vauhditettua.
Milloin ja missä
17.1.2024 kello 9.30–13 Team Finland -talo, Helsinki / Microsoft Teams
Suosittelemme läsnäosallistumista tilaisuuden vuorovaikutteisuuden vuoksi. Mikäli et pääse paikan päälle, voit osallistua työpajaan myös etänä.
Mikä on Kasvusopimus?
Kasvusopimus on uusi, jatkuva tapa käydä vuoropuhelua julkisen sektorin ja elinkeinoelämän välillä. Se on myös konkreettinen toimintasuunnitelma, jossa julkinen sektori ja toimialojen edustajat määrittelevät yhdessä alan tulevaisuuden kasvu- ja kehitystavoitteet ja tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet.
Tavoitteena on käytännön toimin tukea alan yritysten kehittymistä, kasvua ja kansainvälistymistä.
Vuonna 2022 av-alalla pilotoitu kasvusopimus tuodaan nyt suomalaiselle tekstiili- ja muotialalle. Työssä tarkastellaan erityisesti sitä, miten alan brändiperusteista kuluttajaliiketoimintaa voidaan kasvattaa ja kansainvälistää sekä vahvistaa toimialan vientiä.
Kasvusopimustyöpajassa etsitään ratkaisuja yhdessä
17.1. järjestettävässä kaikille avoimessa työpajassa yritysten, järjestöjen ja julkishallinnon edustajat kohtaavat ja ratkovat yhdessä kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita ja etsivät uusia ratkaisuja.
Lähtökohtana on, että Suomeen on saatava lisää brändi- ja kuluttajalähtöistä osaamista ja yrityksille suunnattuja kansainvälistymis- ja rahoituspalveluita pitää kehittää. Jos olet samaa mieltä, tervetuloa työpajaan! Ohjelma tarkentuu myöhemmin.
Kenelle
Työpaja on erityisesti kohdennettu tekstiili- ja muotialan toimijoille, mutta rohkaisemme mukaan koko ekosysteemin lisäksi muita kasvusopimusprosessista ja -mallista kiinnostuneita läheisten toimialojen toimijoita ja yrittäjiä.
Kutsumme mukaan:
- yritykset (ylin johto ja johtoryhmän jäsenet sekä liiketoiminnan kehittäjät)
- alueelliset organisaatiot
- oppi- ja tutkimuslaitokset
- edunvalvontajärjestöt
- muut alan yritysten kasvun ja kehittämisen parissa työskentelevät tahot
Samasta organisaatiosta voi tulla useampi osallistuja.
Taustaa
Uudet materiaaliratkaisut, digitalisoitu kiertotalous ja design ovat avaimia Suomen tekstiili- ja muotialan kilpailukyvyn järjestelmätason muutokseen, ja alalla on mahdollisuus hyödyntää tilannetta kilpailukyvyn parantamiseksi kansainvälisillä markkinoilla. Kasvua ja kansainvälistymistä haetaan nyt konkreettisilla toimilla.
Osana luovien alojen uusien kasvukärkien tunnistamista ja työstämistä, työ- ja elinkeinoministeriö on kehittänyt kasvusopimusprosessin, jossa yritykset yhdessä julkisen sektorin kanssa laativat yrityksille yhteisen kasvureitin ja selkeät kasvutavoitteet nopeasti uudistuvassa toimintaympäristössä. Kasvusopimuksen esimerkki löytyy Isossa-Britanniassa toteutetusta Growth Deal -konseptista.
Kasvusopimus on jatkumoa jo tehdyille toimille, joita ovat Tekstiili- ja muotialan kasvun paikat -selvitysraportti, työ- ja elinkeinoministeriön selvitys suomalaisen tekstiili- ja muotialan kansainvälisestä kilpailukyvystä, sekä muut alan tutkimukset ja raportit.
Lisätietoja
Käytännön järjestelyt: Leena Arvonen
Ecosystem Manager, Business Finland, leena.arvonen (at) businessfinland.fi
Ohjelman sisältö: Mikko Wennberg
Senior Partner, Owal Group Oy, mikko (at) owalgroup.com