Creative Finlandin järjestämässä SHINE!-tapahtumassa Lahdessa kultiin Jenni Ahtiaisen puheenvuoro hänen Deafmetal® -merkkinsä synnystä, sen ensiaskeleista ja kansainvälistymisestä sekä mistä Jenni on saanut matkan varrella apua brändinsä kehittämiseen. Esillä oli myös oikeiden verkostojen löytämisen tärkeys.
Deafmetal® on koruinnovaatio kuulolaitekäyttäjille. Koruinnovaatio syntyi, kun sen suunnittelija Jenni Ahtiainen keksi korostaa omaa kuulolaitettaan korulla. Kuulolaitekorut muistuttavat näyttäviä korvakoruja ja nyt niitä myydään ympäri maailmaa. Mallisuojan saanut innovaatio on kuulolaitteet ja korut yhdistävä korukiinnike eli holsteri. Näitä kiinnikkeitä on nykyisin saatavilla useampaan erilaiseen kuulolaitteeseen.
Puheenvuorossaan Jenni korosti verkostojen ja oikeiden kumppaneiden merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä ja pääomana.
“Oikeanlaisten henkilöiden merkitystä ei voi korostaa liikaa. Kun yritykselleen hakee sijoitusta, on raha aika tyhmä kumppani. Sen sijaan oikea tyyppi antaa paljon enemmän firmalle oikeaa pääomaa eli osaamistaan.”
Tiedosta oman jaksamisen rajat
Jennin mukaan oman jaksamisen tiedostaminen on tärkeää, koska se saattaa ennen turhautumista antaa lisäaikaa omalle tekemiselle.
“Monen startupin ja luovan alan yrittäjän ongelma on, että pää mehustaa koko ajan lisää ideoita ja siksi myös luovaa pääomaa pitää osata hallita. Moni väsyy, jos ei löydä muita ihmisiä avuksi. Vaarana on, että rönsyilevät ideat alkavat ottaa valtaa. Moni startup kaatuu juuri tähän. Tämä on oikeasti konkreettinen ja iso ongelma. Saadaan rahoitusta, mutta sitten yritys ei vaan jostain syystä lähde lentämään. Kukaan ei pysty yksinään valloittamaan Suomea tai maailmaa.”
Hallitustyö yrityksissä vaatii ammattimaista osaamista, eikä osaavan ja hyvin toimivan hallituksen merkitystä voi liiaksi korostaa.
”Hallituksen tarkoitus on palvella yritystä ja vastata sen erilaisiin tarpeisiin. Luovan alan yrityksessä erittäin tärkeää on myös se, että hallitus osaa kommunikoida keskenään hedelmällisesti. Luovalla yrittäjällä, kaupallisella neuvonantajalla ja lakimiehellä on kaikilla erilainen persoonallisuus, ja kaikkien pitää silti ymmärtää toisiaan.”
Seuraavassa Jenni Ahtiaisen konkreettiset vinkit kasvusta ja kansainvälistymisestä kiinnostuneille luovien alojen yrityksille.
• Laita IPR-asiat kuntoon heti alussa.
• Tee kaikki materiaali englanniksi.
• Tee esittelyvideo, lyhytkin riittää.
• Mieti, kannattaako palkata vai ostaa tarvitsemasi palvelu.
• Sijoittaja vai laina pankista? Pankkilaina voi olla parempi kuin yksityinen sijoitus,
jos suunnitelmasi ei ole myydä liiketoimintaasi juuri nyt.
• Pyydä yrityksesi hallitukseen itseäsi viisaampia ja sellaisia, joista on apua eri tilanteissa.
• Pidä aina mielessä oman tarinasi alku, “core”, mihin liikeideasi perustuu. Palaa siihen säännöllisesti.
• Ole rohkea. Ripaus ylikorostunutta itseluottamusta on hyväksi.
• Unohda ylpeys ja pyydä apua. Ihmiset auttavat mielellään.
• Unohda rehvastelu ja ylimääräinen puhe. Näytä tekemäsi asiat toteen.
• Kuuntele intuitiotasi. Listen to your ass.
• Käännä vaikeat tilanteet voitoksi. Ota kritiikki ja negatiivinen palaute lahjana. Kritiikki on ainoa tapa saada asioita paremmin tehtyä.
• Auta muita.
• Tartu mikkiin. Puhu vaikka kuinka jännittäisi - matkan varrella se on helpompaa joka kerta.
• Käy lääkärissä. Muista oma terveys ja jaksaminen.
Lue lisää Deametalista ja Jennin tarinasta