KUVA: Epic Games Fortnite / Balenciaga
Huippumuotitalot ja isot brändit menevät sinne, missä niiden kohderyhmät ovat: konsoli- pc- ja mobiilipeleihin. Avatarit puetaan designbrändeihin ja pelien sisälle rakennetaan kokonaisia kaupunkeja, joissa seikkaillaan ja hengaillaan brändin tuotteilla kyllästetyssä maailmassa.
Pelien fantasiamaailmoissa brändien on mahdollista tavoittaa miljardiyleisöjä, mutta yhteistyöt on suunniteltava harkiten, koska peliyhteisön kulttuuriin ei pääse sisään päälleliimatuilla konsteilla. Peliin on tutustuttava ja luotava suhde, jotta pelaajat kokevat brändin luontevaksi ja pelikokemusta tukevaksi elementiksi maailmassa, jonka he ovat pelaamalla luoneet.
Roblox x useita eri brändejä
Roblox on Roblox Corporationin ilmainen monen pelaajan verkkopeli, jossa luodaan palikoista omia maailmoja ja julkaistaan ne muiden pelattavaksi. Roblox on tehnyt yhteistyötä eri muotibrändien kanssa pitkään, esimerkiksi Guccin ja Vansin. Kummallakin on ollut jo aiemmin omat pelivyöhykkeet ja digitaaliset tuotteet Robloxissa.
Keväällä 2023 nämä kaksi brändiä tekivät Robloxiin yhteisen kampanjan, jossa Gucci Town ja Vans World yhdistyivät. Ne julkaisivat aarteenetsintähaasteen, jossa kerättiin kankaita ja kuoseja kummankin pelivyöhykkeen välillä liikkuen. Palkintona oli avatareille puettavia asusteita molemmilta brändeiltä.
Guccin ja Vansin kollaboraatio oli ensimmäinen tämän kokoluokan brändien yhteistyö pelimaailman sisällä. Robloxilla on 70,2 miljoonaa aktiivista käyttäjää päivittäin.
Robloxin 2023 teettämässä selvityksessä Digital Expression, Fashion & Beauty Trends Report kartoitettiin, kuinka pelaajat ilmaisevat itseään avatareillaan ja niiden käyttämillä brändeillä, sekä miten ja miksi avatar-tyylejä luodaan, ja vieläpä miten ne vaikuttavat pelaajien tyyliin ja ostopäätöksiin fyysisessä maailmassa.
Fortnite x Balenciaga
Fortnite on Epic Gamesin kolmannen persoonan räiskintäpeli, jossa on roolipelin ominaisuuksia. Fortnite on tehnyt pelinsisäistä brändiyhteistyötä muun muassa Balenciagan ja Niken kanssa. Fortniten pelihahmot ovat saaneet Balenciagan asut, joista osa on julkaistu myös fyysisinä vaatteina.
Balenciagalla on ollut pelin sisällä virtuaalinen boutique, josta on voinut ostaa asuja, tekstiiliprinttejä ja työkaluja pelihahmoille. Putiikissa myös soviteltiin asuja ja hengailtiin.
Fortnite x Nike Air Max
Nike Air Max -kengille luotiin Fortniteen Nike Airphoria -saari, joka on kokonaan brändin oma, tennarifriikeille suunnattu pelimaailma. Siellä sneakerheadit seikkailivat “Kenkälaatikkotornissa” ja “Museum Maxissä” etsien puuttuvia “Air Max Grail”:eja. Pelihahmot The Airie ja Maxxed Out Max saivat Nike Air -fantasia-asut Fortniten Item Shopista.
League of Legends x Louis Vuitton
League of Legends on Riot Gamesin taisteluareenamoninpeli, maailman suosituin e-urheilupeli, jonka maailmanmestaruudesta kisataan vuosittain.
Louis Vuitton on tehnyt yhteistyötä Riot Gamesin kanssa muun muassa vuoden 2019 kisan merkeissä. LV suunnitteli pelipokaalille uniikin digitaalisen trophy casen.
Louis Vuittonin naisten malliston pääsuunnittelija Nicolas Ghesquière suunnitteli kahden tärkeän pelihahmon asut, in-game skinsit. League of Legends -teemainen eksklusiivinen vaatemallisto julkaistiin myös fyysisenä muotina.
Muotimedia Glossy kirjoittaa, että sittemmin Riot Games on harkinnut tarkemmin brändiyhteistyötä LV:n kanssa, koska brändi jakoi peliyleisöä - kiinalaisia ja eurooppalaisia se miellytti, joillakin muilla alueilla se herätti torjuvia reaktioita. Riot Games haluaa varjella fantasiamaailmansa pelikokemusta, sillä ei ole suotavaa, jos jotkut pelaajat kokevat, että todelllisen maailman elementit tai brändit eivät sovi sinne.
NHL 23 x VAIN & Bauer
NHL 23 on EA Sportsin jääkiekkopeli. Suomalainen muotisuunnittelija Jimi Vain suunnitteli Bauerille kiekkovarustemalliston ja sen mukaiset digitaaliset varusteet NHL 23 -peliin maaliskuussa 2023. Kapselimallistoon kuuluu Bauerin kiekkoluistimet, hanskat ja maila. Niillä voi kustomoida pelaajahahmonsa pelin konsoliversioissa.
VAIN-brändi on menestynyt erityisesti sosiaalisen median viraaliksi levinneiden kampanjoiden avulla ja saanut uskollisen kansainvälisen seuraajayhteisön.
EA Sportsin kansainvälisen markkinoinnin johtaja Jason Nikkinen luonnehtii VAIN-mallistoa tuoreeksi avaukseksi globaaliin jääkiekkokulttuuriin. Yhteistyössä halutaan tavoittaa NHL 23 -pelin tyylitietoisimpia pelaajia.
Monet muotibrändit tuottavat myös omia pelejään
Äskettäin Tommy Hilfiger julkaisi Tilting Pointin kanssa yhteisöllisen FashionVerse-mobiilipelin, jossa luodaan tyylikokonaisuuksia virtuaalisiin muotikuvauksiin.
Omia pelejään ovat julkaisseet aiemmin esimerkiksi Balenciaga ja Kim Kardashian.
Osallistu Fashion x Games -tapahtumaan 31.1.2024
Creative Finland toimii strategisessa yhteistyössä Business Finlandin sekä työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.