Kuva: Aki Roukala
Aki Roukala manageroi menestysyhtyettä ja johtaa suosittuja festivaaleja. Menestyskaavan osalta skaalaus kiinnostaa, mutta eri suuntaan kuin yleensä yritetään.
Suomalaisella luovalla alalla on puhuttu paljon liiketoiminnan kehittämisestä eri toimijoita yhdistämällä. Haastattelimme siitä ja paljon muustakin manageria ja tapahtumajärjestäjä Aki Roukalaa, koska hänessä yhdistyy useiden eri alojen onnistumisia – yhdessä tekijässä.
Indie-Suomen ytimessä operoiva Aki Roukala tunnetaan muun muassa Maustetyttöjen managerina, mutta hän on myös kantava voima boutique-tapahtumien kermaan kuuluvissa Festivaali-festivaalissa ja Bättre Folk-festivaalissa.
Roukalan perustama Is This Art! -yhtiö edustaa myös esimerkiksi Litku Klemettiä, Anna Järvistä ja Mikko Joensuuta.
Maustetyttöjen suosiosta Euroopassa on puhuttu paljon ja raportoitu Helsingin Sanomia myöten. Roukala on nähnyt menestyksen alusta asti. Mikä yhtyeessä on eritystä, jolla kasvava suosio vanhalla mantereella saatiin vauhtiin?
"Erityistä on, se että he olivat Kaurismäen elokuvassa", Roukala muistuttaa suosion alkusysäyksestä.
Maustetyttöjen esiintyminen Aki Kaurismäen kiitellyssä Kuolleet lehdet -elokuvassa kuuluvat ensisoinnusta alkaen suomalaiseen elokuvahistoriaan.
Hän vitsailee osaksi, sillä menestyskaavaa suomalaisesta yhtyeestä tai kappaleesta suomalaisessa elokuvassa ei vielä saa. Luokkakokous 3:sta ei päässyt yhtään bändiä Euroopan-kiertueelle.
Ei siis riitä, että biisi on elokuvassa. Paljon parempi ohje on se, että jos ja kun huomion saa – kuten Maustetytöt – on odotukset ylitettävä.
Juuri niin heidän kohdallaan on käynyt.
"Kun kiertueelle pitää loppuunmyytyjen keikkojen takia järjestää isompia saleja ja kaksi buukkaajaa Primaverasta (Barcelonan kuuluisa festivaali) pyytää yhtä aikaa keikalle, jotain on tehty oikein."
Menestyskaavan loppuosa on yksinkertainen.
"Jos taas keikat ei myy, se loppuu siihen."
Oikeiden kumppaneiden valinta
Jos eri taiteenlajien välille rakennetaan kansainvälistä menestystä saavuttavaa yhteistyötä, opetus tässä tapauksessa voisi olla oikeiden ja sopivien kumppanien valinta. Roukala kuvailee, että Maustetytöt ja Aki Kaurismäki ovat hengenheimolaisia monessa.
Vähäeleisyyden ja melankolian mestarillisuuden lisäksi molemmat pakenevat trendejä. Elokuvantekijänä Kaurismäki on tietysti kulkenut omaa polkuaan aina. Maustetytöt ei sovi suomalaiseen kaupalliseen radioon, niinpä se ei siellä soi.
Euroopassa molemmat silti aiheuttavat omanlaistaan hurmosta Pohjois-Saksasta eteläiseen Espanjaan.
Pitää muistaa, että myös onnea tarvitaan.
"Maustetyttöjen menestyksessä on ollut myös tähdet kohdallaan. Kaurismäen kanssa kyseessä on poikkeuksellinen yhtälö."
Kasvulla saa pilattua hyvänkin festivaalin
Kasvua hakevan tapahtuma-alan sisällä Aki Roukala on tehnyt kiinnostavaa työtä festivaaliensa kanssa. Kun häneltä kysyy, missä vaiheessa kasvukäyrää tapahtuma uhkaa menettää aitoutensa, Roukala yllättää.
"Kasvulla saa pilattua hyvänkin festivaalin", hän sanoo.
"Ajattelen, että meidän festivaaliemme osalta olemme oikeastaan skaalanneet niitä mahdollisimman pieniksi."
Hailuodossa järjestettävä Bättre Folk on täydellinen esimerkki edellisestä kommentista. Saaren pinta-alan ja logistiikan asettamat rajat ovat nekin jo pakottaneet Bättre Folkin kasvamaan laadussa, tunnelmassa ja maineessa.
Roukalalla on osuva esimerkki esikuvasta festarilleen – ja sattumalta sekin eri luovalta alalta.
"Olemme pitäneet Bättre Folkin esikuvana Sodankylän elokuvajuhlia. Voidaan sanoa, että sinne mennään muista syistä kuin elokuvia katsomaan", hän analysoi.
"Tietysti elokuvafestivaalille lähtevät ihmiset ovat kiinnostuneet elokuvista ja katsovat niitä Sodiksessa. Mutta ensin tehdään päätös mennä ja sitten katsotaan, mitä elokuvia siellä on. Ihmiset siis menevät sinne tunnelman vuoksi", Roukala tiivistää.
Musiikkifestivaalilla tunnelmaan vaikuttaa moni asia. Bättre Folkin ohjelmistosta vastaava Roukala yhdistää tunnelman ja festivaalivieraat. Artistikattaus on tunnelman raaka-ainetta, mutta yleisö tekee festarin.
"Ohjelmiston mukana syntyy tietty yleisöprofiili, ja yleisö on elintärkeä tunnelman luomisessa", hän linjaa.
Entä mikä monessa mukana olevaa tekijää itseään inspiroi juuri nyt? Roukala vastaa salamana.
"Rauha, maaseutu, Lappi. Kaikki, mikä ei ole kaupunkia", hän nauraa.
Festivaali-festivaali 23.-24. elokuuta Tampereella.
Bättre Folk Hailuodon Marjaniemessä
Aki Roukala toimii myös Lost In Musicin taiteellisena johtajana ja vastaa vuoden 2024 festivaalin taiteellisesta linjasta ja artistikiinnityksistä. Lost In Music, Suomen johtava uuden musiikin showcase-festivaali, järjestetään Tampereella 2. – 4.10.2024.