

Kuva: Anniina Salminen
Tutustu ja ota käyttöösi t-paidan tarina. Tarina havainnollistaa, mitä on mahdollista syntyä, kun esimerkiksi brändäys, vahva johtaminen, innovaatio, immateriaalioikeudet sekä tutkimus ja kehitys yhdistetään.
Kestävämpää ja vastuullisempaa tulevaisuutta
Aineettoman arvonluonnin ymmärtäminen ja hyödyntäminen on talouden kestävän kasvun ja kilpailukyvyn keskeinen tekijä. Mutta miten on Suomen laita, ymmärretäänkö tämä meillä täysin? Suomesta on perinteisesti viety maailmalle raaka-aineita ja puolivalmisteita. Mitä jos yhä useammin loisimme itse valmiit tuotteet, joilla on tarina ja arvo?
Aineettoman arvon voima on siinä, että se ei vain kasvata arvoa, vaan se voi uudistaa kokonaisia teollisuudenaloja ja luoda uusia normeja, joilla rakennetaan kestävämpi ja vastuullisempi tulevaisuus. Tarvitsemme kestäviä aineettomia innovaatioita ja on hyvä muistaa, että niiden synnyssä luovien alojen osaamisella on tärkeä rooli.
Aineeton arvonluonti yritystoiminnassa
Aineeton arvonluonti viittaa prosesseihin ja tekijöihin, jotka tuottavat arvoa ilman konkreettista, fyysistä tuotetta. Aineeton arvonluonti on merkittävä osa nykypäivän liiketoimintaa, ja jotta yritys menestyy, on kilpailun kiristyessä ymmärrettävä, että aineeton arvo voi olla jopa tärkeämpää kuin pelkkä fyysinen tuote tai palvelu.
Arvonlisää voivat synnyttää esimerkiksi
• brändi
• verkostot, asiakassuhteet
• immateriaalioikeudet
• tietopääoma
• luovat ratkaisut, taiteellinen työ, design
• johtaminen, organisoituminen
• teknologiset innovaatiot
• alustatalous, digitaaliset ekosysteemit

T-paidan tarina
T-paidan tarina on luotu Creative Business Finland-ohjelman mahdollistamana. Aineisto löytyy PDF-muodossa ja animaationa. Voit ottaa aineiston käyttöösi, ja toiveena on, että se leviää mahdollisimman laajasti.
Business Finland Media Bank (pdf)
Business Finland Media Bank (ilman EU Next Generation-logoa)
Business Finland Media Bank (EU Next Generation-logon kanssa)