Neogames laati Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutille raportin, joka kartoittaa Euroopan peliteollisuuden tilaa sekä toimenpiteitä, joilla eurooppalaisen peliteollisuuden globaali markkinaosuus säilytetään.
Pelialan järjestön Neogames Finlandin uusi raportti The State of the European Game Industry and How to Unleash It Full Potential on Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti EIT:n osaamis- ja innovointiyhteisön kulttuurin ja luovan talouden toimialan pohjoisen toimipisteen (EIT KIC CCSI CLC NORTH) tilaama ja European Games Developer Federationin (EGDF) tuella tuotettu.
Raportti keskittyy eurooppalaisen peliteollisuuden markkinaosuuden säilyttämisen strategioihin. Raportti toteaa, että Eurooppa on merkittävä toimija globaaleilla pelimarkkinoilla, mutta haasteina ovat rajoitetut jakelukanavat ja Euroopan ulkopuolisten alustojen hallitseva asema.
Vuoteen 2030 mennessä Euroopan peliteollisuuden tulisi pyrkiä kaksinkertaistamaan liikevaihtonsa säilyttääkseen maailmanlaajuisen markkinaosuutensa. Euroopan kilpailuedun säilyttäminen ja tavoitteen saavuttaminen edellyttää innovointia, tutkimusta ja vahvaa julkista tukea. Raportti listaa joukon toimenpiteitä liittyen pelialan koulutukseen, rahoitukseen ja ekosysteemien toimivuuteen.
”Jos Euroopan peliteollisuus haluaa säilyttää osuutensa maailmanmarkkinoista, toimialamme liikevaihdon pitäisi olla reilusti yli 40 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä, mikä on yli kaksinkertainen nykyiseen verrattuna. Tämä on vaikea tehtävä, mutta haasteet eivät ole pelialalle vieraita. Tarvitsemme kuitenkin apua tämän tavoitteen saavuttamiseksi”, sanoo Neogames Finlandin johtaja KooPee Hiltunen.
"Kaikki mikä auttaa meitä voittamaan osaajapulan, hyödyntämään globaalin arvoketjun häiriöitä, edistämään startup-kulttuuria, mukauttamaan uusimpia teknologioita ja innovaatioita pelien kehittämiseen tai tekemään yhteistyötä muiden luovien alojen kanssa auttaisi suuresti asiaamme."
Tärkeimmät faktat Euroopan pelimarkkinoista:
- 18,3 miljardia euroa Euroopassa (2021)
- EU oli kolmanneksi suurin globaali pelimarkkina vuonna 2021
- Euroopan pelimarkkinoiden koko on huomattavasti suurempi kuin eurooppalaisen peliteollisuuden yhteenlaskettu maailmanlaajuinen liikevaihto
- Kaksi eurooppalaista yritysryhmää (Ubisoft ja Embracer Group) 25 suurimman pelialan konglomeraatin joukossa
Useat pelialan konsulttiyritykset ennustavat, että nykyisestä taantumasta huolimatta pelimarkkinat kasvavat 10–12 prosentin vuosivauhtia (CAGR) tulevina vuosina. Vuoteen 2030 mennessä globaalien pelimarkkinoiden odotetaan kasvavan yli 400 miljardiin euroon.
Tärkeimmät haasteet:
- Eurooppa loistaa pelien luomisessa, mutta siitä puuttuu jakelu ja julkaisu
- Kaikki suuret alustat ovat muiden kuin eurooppalaisten yritysten omistamia
- Vuoteen 2030 mennessä Euroopan pelialan liikevaihdon pitäisi yli kaksinkertaistua nykyisestä reilusti yli 40 miljardiin euroon, jotta nykyinen markkinaosuus säilyisi.
Lataa raportti
Raportin kirjoittajat: Neogames Finland ry European Games Developer Federationin (EGDF) tuella.
Tilaaja: EIT KIC CCSI CLC NORTH, 2024.
Creative Finland toimii strategisessa yhteistyössä Business Finlandin sekä työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.