Vanhat jaottelut ja tarkastelutavat eivät enää kuvaa digitalisoitunutta ja monialaistuvaa muotoilun kenttää tarkasti. Design Forum Finlandin ja Pentagon Designin toteuttama tilannekuva kertoo muotoilualan muutoksesta olennaisen strategisen suunnittelun pohjaksi.
Design Forum Finlandin tilaama ja yhteistyössä muotoilutoimisto Pentagon Designin kanssa toteutettu muotoilukentän selvitys luo tilannekuvan siitä, millainen muotoilun kenttä on nyt.
Kohti ekosysteemiä. Muotoilun kenttä muuttuvassa maailmassa -selvitys luotaa alan muutossuuntia, mahdollisuuksia ja kehitystarpeita.
Selvityksen keskiössä ovat muotoilualan yleishyödylliset toimijat sekä se, miten ja millaista apua muotoilupalveluja kaipaavat yritykset voivat hakea ja saada yleishyödyllisiltä toimijoilta.
Digitaalinen murros muuttaa muotoilutyön vaatimuksia ja rooleja
Muotoiluala on muuttunut merkittävästi, eivätkä perinteiset jaottelut ja näkökulmat näytä oikeaa kuvaa muotoilun nykyisistä rooleista monialaisessa ongelmanratkaisussa.
Missä määrin esimerkiksi konsultointi- tai markkinointiviestintätoimistot kuuluvat muotoilualaan, jos muotoilutoimistot ja muut luovat toimistot tarjoavat samankaltaisia palveluita? Miten määritellä numeerisesti monissa eri rooleissa toimivat freelancerit?
Myös vaatimukset ja odotukset tekijöiden monialaisuudesta ovat kasvaneet. Muotoilu on siirtynyt voimakkaasti aineellisesta muotoilusta aineettomaan muotoiluun eli muun muassa digitaaliseen, strategiseen tai vaikka palvelumuotoiluun.
Selvitys etsii tapaa tarkastella muotoilun kentän kokonaisuutta ja mahdollista uutta toimialajakoa. Moni- ja poikkialainen osaaminen ei mahdu lokeroihin vaan levittäytyy “liukuvärjättynä kirjona”.
Kenelle selvitys on suunnattu?
Raportti palvelee ainakin muotoilupalveluja etsiviä yrityksiä.
Se nostaa esiin myös muotoilualan organisaatioiden päällekkäiset toiminnot ja tarpeen koko alan yhteiselle, vaikuttavammalle agendalle.
Raportissa peräänkuulutetaan muotoilukentälle toimivaa ekosysteemiä, joka ei olisi pirstaleinen ja nurkkakuntainen. Selvitys pyrkii määrittelemään millainen toivotunlainen ekosysteemi olisi. Sen pohdinnat on suunnattu sekä muotoilun palveluorganisaatioille, yrityksille että alan kehittäjille.
Ilmiöt, trendit, kehitystarpeet ja mahdollisuudet - lukuja pöytään
Selvitys antaa myös tiiviin numeerisen katsauksen muotoilukentän nykytilanteeseen.
Numeroita tarvitaan, koska vaikeasti määriteltävä ja mitattava muotoilukenttä jää takamatkalle rahoituksessa, jos rahoituspäättäjät ovat tottuneet helpommin kvantifioitavien teollisuudenalojen tilastoihin.
Tarjolla on suuntaviivoja strategisen suunnittelun pohjaksi, jotta jokaisen ei tarvitse ratkoa samoja ongelmia itsekseen.
Selvitys suuntaa huomiota niihin asioihin, joiden ratkaiseminen on olennaisinta juuri nyt. Muotoilua myyviltä asiantuntijoilta saattaa esimerkiksi puuttua yhteinen kieli liiketoiminnan johdon kanssa - mitä ovat muotoilun mitatut hyödyt?
Muotoilu on avainasemassa vastuullisen, elämäkeskeisen (ei ihmiskeskeisen) yhteiskunnan suunnittelun aikakaudella, mikä nähtiin tutkimushaastatteluissa nousevana mahdollisuutena muotoilualalle.
Lue lisää: Suomen muotoilun ekosysteemi
Tilaa materiaali: Design Forum