Helsinki Design Weekin ohjelmajohtaja Anni Korkman vastaa neljään kysymykseen – ja sitten vielä yhteen.
1. Seuraat laajasti kansainvälistä designmaailmaa ja sinulla on merkittävä verkosto kansainvälisellä kentällä. Mikä on kiinnostavin uusi trendi, jonka haluaisit jakaa Creative Finlandin lukijoille? Mikä sinua innostaa juuri nyt?
"Minua innostaa ajatus siitä, että muotoilun ja luovan alan keinoja on sovelletaan uusilla tavoilla. Ennen muotoilulla etsittiin vastausta kysymykseen miten. Miten asioita voidaan suunnitella nopeammiksi, tehokkaammiksi, paremmiksi. Nykyään muotoilu vastaa kysymykseen miksi.
Se näkyy taustoituksessa, arvolähtöisyydessä ja syy-ja seuraussuhteen pohdinnassa. Muotoilija tunnistaa omaa vastuutaan ja vaikuttavuuttaan. Arvostus monialaista luovuutta kohtaan kasvaa sekä luottamukseen muotoilun kykyyn ratkaista suuriakin ongelmia."
"Ennen muotoilulla etsittiin vastausta kysymykseen miten. Nykyään muotoilu vastaa kysymykseen miksi."
2. Viimeiset vuodet ovat olleet haastavia sekä tapahtumille että designin bisnekselle. Miten design on liiketoimintana muuttunut viimeisen parin vuoden aikana?
"Voisin puhua esimerkiksi puhua kaupan siirtymisestä verkkoon, mutta mennään pidemmälle. Olisi kiinnostava nähdä kaupan alan vastaaminen siihen, miten kuluttajat vaativat parempaa.
Eli ensin tunnistetaan uuden sukupolven kuluttajan muutos: arvot, tarpeet ja toiveetkin ovat kehittyneet. Ainakin minun kuplani sisällä kuluttajat vaativat vastuullisuutta, ja haluaisin ajatella että ilmiö on laajempi. Haluan nähdä, miten siihen vastataan.
Designin bisnekseen tämä muutos vaikuttaa niin, suunnittelijat pystyvät selittämään ja kommunikoimaan isoja muutoksia. Muotoilulla on erikoisarvoa siinäkin mielessä, että kaikki on kompleksista, monitasoista ja jatkuvassa muutoksessa vastakin.
Uskon, että muotoilijat voivat olla välittämässä ja tulkitsemassa muutosta niin yrityksille kuin kuluttajillekin."
3. Olet rakentanut johtamastasi Helsinki Design Weeklystä oman median perinteisen muotoilutapahtuman ympärille, ja kyseinen media on kasvanut tärkeäksi kanavaksi myös tapahtumien välille. Mikä ohjaa Weeklyn tekemistä, mikä sillä on tavoitteena?
"Meillä on tapahtuma, joka tavoittaa laajasti pohjoismaisen muotoilukentän kymmenen päivän ajaksi Helsingissä syyskuussa. Miksi päästäisimme irti tästä joukosta, kun festivaali päättyy? Ensimmäinen tavoite Weeklyssä on olla Itämeren alueen paras muotoilun toiminta-alusta. Helsinki Design Weekly on ajankohtainen, yllättävä ja avoin kaikille.
Yhteiskunnallisella tasolla muotoilu ja arkkitehtuuri ovat valtavia voimia, mutta niitä huomioidaan ja niistä puhutaan hämmästyttävän vähän. Weeklyssä tuomme julki keskustelua, ihmettelyä, ja monenlaista puhetta sitä, mitä muotoilu voi tuoda ihmiselämään. Ajattelen myös niin, että ajatuksella tehdyssä kritiikissä on suuri muutosvoima.
"Yhteiskunnallisella tasolla muotoilu ja arkkitehtuuri ovat valtavia voimia, mutta niitä huomioidaan ja niistä puhutaan hämmästyttävän vähän."
Meillä on aktiivinen ja orgaanisesti kasvanut uutiskirje, jota avataan hyvällä prosentilla ja luetaan paljon. Se luo vastuuta. Meille on tärkeää, että Weeklyn sisällöt ovat ilmaisia ja kaikille saatavilla. Radiossa, sivustolla ja somessa sisältömme on aina maksutonta. Suunnittelun, muotoilun ja arkkitehtuurin lukutaidon lisäämisen on pitää olla kaikkien ulottuvilla nyt ja jatkossa."
4. Design luo jatkuvasti merkityksiä elämäämme ja on läsnä kaikkialla. Mikä on yllättävä tilanne, joka sinua inspiroi tai koskettaa?
"Olen innostunut onnekkaista sattumuksista, ja niille avoimena pysymiselle. Kun ympäristö on suunniteltu, ja suunnittelijat ovat harkinneet jokaista ratkaisua, ympäristö tai rakennus jättää tilaa sille, että voit toimia inhimillisesti ja vapaasti kaupungissa, verkossa, ulkona ja sisällä.
Muotoilu antaa työkaluja tunnistaa sitä suunniteltua ympäristöä, ja tunnistaminen puolestaan auttaa olemaan enemmän läsnä. Se johtaa parhaimmillaan kohtaamisiin ja onnekkaisiinkin sattumuksiin."
+1 Helsinki Design Week järjestetään syyskuussa. Mitkä ovat sinun tärppisi tämän vuoden HDW:lle?
"Ensimmäinen suositus on vierailu päätapahtumapaikassamme. Kanavaranta 1 eli Sokeripala on Alvar Aallon suunnittelema ja vuonna 1962 valmistunut Stora Enson entinen pääkonttori. Järjestämme rakennuksessa opastettuja arkkitehtuurikierroksia.
Erityisen ylpeä olen siitä, että saimme mukaan ravintola Kuurnan, jonka kanssa toteutamme ylimmän kerroksen kabinetteihin pop up -ravintolan. Katolle tulee myös Artek Winebar, jossa järjestämme luovuusteemaisen Weekly Talks -keskustelusarjan.
Toinen tärppini on klassikkotapahtuma Design Diplomacy. Design Diplomacy avaa suurlähettiläiden kodit ja kutsuu kylään kiinnostavimmat keskustelijat. Kyseessä on keskustelukonsepti, jossa suurlähettiläiden residensseissä nähdään kaksi puhujaa: yksi kotimainen ja yksi suurlähetystön kotimaasta tuleva muotoilun ammattilainen.
Suunnittelijat kohtaava korttipelin äärellä, jonka jokaisesta kortista löytyy kysymys. Kortit valitaan umpimähkään, eivätkä puhujat voi valmistautua kysymyksiin etukäteen – näin yllätyksellisyys on taattu. Tilat ovat upeita ja mukana on uusiakin tuttavuuksia. Esimerkiksi Uruguayn suurlähettiläs asuu Pohjoisrannassa, niin sanotussa Donnerin talossa."