Fiskars by Maria Korkeila -vaatemallisto 2020
Osa yrityksistä uudistaa tuote- ja palvelutarjontaansa niin paljon, että se johtaa koko toimialan vaihtumiseen. Etla:n tuore raportti kertoo, että rohkea toimialan vaihto pääsääntöisesti kohensi kannattavuutta, mutta varovainen uudistaminen vei huonompaan suuntaan.
Elinvoimaisessa taloudessa yrityskenttä uudistuu, ja uudistumista tapahtuu myös yritysten sisällä. Tämä ilmenee Etla-raportista Uudistuminen toimialavaihtojen kautta ja sen tuottavuusvaikutukset. Peräti neljäsosa yhä toimivista 2000-luvun yrityksistä on vaihtanut toimialaa.
Tutkimuksen pääviesti on, että suurilla eli radikaaleilla alanvaihdoksilla on pääsääntöisesti ollut positiivinen vaikutus tuottavuuteen.
– Tutkimuksen tulos on tärkeä viesti Suomen innovaatiopolitiikalle, jolla pyritään kannustamaan yrityksiä uudistumiseen, toteaa Etlan tutkija Natalia Kuosmanen.
Jos uudistat, tee se kunnolla
Jos alanvaihto ei kuitenkaan ole radikaali vaan vähittäinen, on sillä puolestaan pääasiassa ollut negatiivisia tuottavuusvaikutuksia. Se saattaa viitata siihen, ettei varovainen tai viime tingassa pakon edessä tehty uudistus paranna tilannetta.
Tuote- ja palvelutarjonnan uudistumisen tuomat tuottavuusvaikutukset vaihtelevat riippuen taustalla olevasta rakennemuutoksesta, toimialasta ja ajankohdasta.
Vetoa kulttuurin ja viihteen aloille
Toimialatarkastelussa kulttuuri- ja viihdetoiminta kuului Natalia Kuosmasen mukaan viiden eniten muilta toimialoilta siirtyviä yrityksiä houkutelleen alan joukkoon tarkastelujakson lopulla 2013–2018.
Markkinoille pääsyn esteet voivat vaikuttaa myös toimialaansa vaihtaviin yrityksiin, jotka pyrkivät uusille markkina-alueille. Alan vaihtaminen olisi siis tunnistettava eräänä markkinoille tulon muotona, kun suunnitellaan tukiohjelmia.
Uudistuva yritys on toiminut jo yli 350 vuotta
Yrityksen sisällä tapahtuvasta uudistumisesta mainitaan Etla-raportin suomenkielisessä muistiossa yhtenä esimerkkinä Fiskars Oy, alun perin ruukiksi perustettu ja sittemmin kuluttajatuotebrändistään tunnettu yritys, joka on käynyt läpi lukuisia isoja muutoksia.
Fiskars Oy on ostanut ja myynyt kymmenittäin yrityksiä, ja 2000-luvulla yrityskaupat ovat jatkuneet. Niiden myötä siitä on tullut yhä enemmän kulutustavarayritys.
Suomesta Fiskars on ostanut Iittalan ja maailmalta muun muassa Royal Copenhagenin ja WWRD-yhtiöt sekä sen koti- ja lifestyle-tuotteiden ikonisten luksusbrändien portfolion. WWRD:n brändeihin kuuluvat Waterford, Wedgwood, Royal Doulton, Royal Albert ja Rogaška.
Tutkimus- ja kehitysrahoituksella uudistus onnistuu
Tutkimuksessa todetaan, että innovaatiopolitiikassa tutkimus- ja kehitysrahoituksen tarjoaminen on tärkeä keino kannustaa uudistumaan, ja se myös johtaa siihen, että yritykset saavat uudistettua tarjontaansa.
Avainasemassa ovat radikaaleihin uudistuksiin pyrkivät tutkimus- ja kehityshankkeet, joissa yrityksen tarjontaa muutetaan perinpohjaisesti - ei vain yksittäisiä tuotteita tai palveluita.
Julkista rahoitusta tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatioihin
Marinin hallituksen viimeisin kehysriihi sisältää linjauksia tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan edistämiseksi. Vuoden 2023 valtion tutkimus- ja kehitysrahoituksen kokonaisuutta korotetaan kaikkiaan noin 350 miljoonalla eurolla edelliseen kehykseen verrattuna.
Hallituksen päätökset perustuvat parlamentaarisen TKI-työryhmän linjauksiin, ja tavoitteena on, että neljän prosentin osuus bruttokansantuotteesta saavutetaan vuoteen 2030 mennessä.
Lue raportti:
Renewal of Companies: Industry Switching as a Form of Structural Change (Etla Raportti 126)
Lue suomenkielinen muistio:
Uudistuminen toimialavaihtojen kautta ja sen tuottavuusvaikutukset (Etla Muistio 106)