LITTEROINTITYÖ / VALKEA VASA OY
Taija Holm
(alkumusiikki)
Tämä on Creative Finlandin ”Mitä kuuluu”-podcast, jossa kyselemme kuulumisia luovilta aloilta tässä maailman ajassa. Tervetuloa mukaan!
Essi: Mitä kuuluu viihteen pr-ammattilainen Taija Holm?
Taija: Kiitos kysymästä, tällä hetkellä tässä keväällä 2021 mun kirja, elikkä Loppuunmyyty 2000-2020 musiikkibisneksen muutoksen virrassa-kirja tosiaan ilmesty. Tässä on aika paljon tehty haastatteluita sen tiimilta ja samalla hoidettu muun muassa Blind Channel-yhtyeen asioita, koska ollaan lähdössä Euroviisuihin heidän kanssaan tuossa toukokuussa ja ollaan siellä sitte kaks viikkoa. Elikkä tän tyyppisiä muun muassa. Ja valmistellaan aika paljon kesän loppua jos sillon päästäs tekemään konsertteja toivon mukaan. Sekä myöskin nyt lanseerataan jo loppuvuoden areenakonsertteja, elikkä niiden valmistelu viestinnän ja muiden markkinointitoimien osalta on nyt sitten käynnissä aika taajaan.
Onhan tää ollu aika hurjaa menoa tässä tää vuosi, että kun tää UMK-voitto tuli Blind Channelille, niin siitä alko niin sanottu kutosvaihe silmässä sitten. Kaikki Euroopan mediat ovat heränneet ja haastatteleet heitä Zoomilla, Teamsilla ja kaikilla muilla videopalveluilla. Nyt on tosiaan kevään suunnitelmat tehty myös sitten Suomen median osalta. Sitten valmistaudutaan ulkomaanmatkaan pitkästä aikaan. Rotterdam kutsuu. Tämmöstä nyt niinku tiiviissä paketissa kuuluu tällä hetkellä 2021 keväälle.
Tää kirja, jonka nimi on siis Loppuunmyyty, sai nimensä siitä, että jo tossa 2000-luvun alussa Yö-yhtyeen kiertuemanageri lähetti aina viikon alussa sähköpostin kysellen viikon keikkojen aikataulut ja muut detaljit. Siinä oli aina mainittu, että onko kyseille keikalle ennakkolippuja vielä jäljellä. Usean keikan lopussa luki ”Huom! Keikka loppuunmyyty.” Se jäi kummittelemaan mun mieleen, että vitsi ois hauska tuosta sanasta keksiä jotain, koska se on aika monimerkityksellinen. Se jäi sitten takaraivoon. 2016 ku alotin yhteistyö Docendo-kirjakustantamon kanssa, eli paljon hoidin heidän kirjajulkaisuiden pr:ää ja viestintää, niin siinä keskustelussa sitten kävi... tai nousi itse asiassa esille, että kiinnostaisko mua tehdä kirja musiikkiviihdebisneksen taustajoukoista, että mitä tää on ollu. Asia jäi kutkuttaan ja olin aika innoissani tietysti siitä tarjouksesta, mutta tunnistin, että mulla ei oo varsinaisesti aikaa siihen. Teen aika ympäri pyöreätä päivää omassa työssäni.
Kunnes koitti koronakevät ja he lähestyivät, että olisko nyt sitten sen kirjan aika. Tulin siihen tulokseen, että ilman muuta, mutta vain sillä ehdolla, että sen nimi on Loppuunmyyty. He sitten sanoivat, että ”Ok.” Sisällön osalta tehtiin semmonen kompromissi, että koska mä halusin vahvasti bisneskirjan, valottaa mitä tässä musiikkibisneksessä on tapahtunut näinä vuosina, niin he halusi enemmän tarinakirjan. Tästä tuli mielestäni onnistunut symbioosi, missä tarinalla väritetään tätä bisneksen muutosta. Tää oli varmaan hyvä ratkasu sen suhteen, että myöskin heitä lukijoita, joita ei varsinaisesti bisnes ole kiinnostanut tai koskettanut millään tavoin, niin ehkä hekin saa tästä ainakin viihteellistä luettavaa ja tarinoita, joiden ääressä voi kokea kaikenlaisia tunteita. Siitä semmosesta vähän niin kuin surullisestakin tunnelmasta siihen ratkiriemukkaaseen, äänekkääseen nauruun toivon mukaan. Kyl siel on aika paljon niitä sattumuksia ja tapahtumia. Tuolta festareilta, kiertueelta bussista, kaiken näkösistä lanseeraustapahtumista, pressitilaisuuksista ja kaikista. Koko ajan sattuu ja tapahtuu, ett joka päivä on ollut semmonen suuri seikkailu.
Se mikä maailma tulee olemaan sitten livemusiikin osalta kun tästä koronasta on selvitty, toivon mukaan kuivin jaloin, niin tulee varmasti olemaan sellanen että ihmiset janoaa tapahtumiin, turvallisesti järjestettyihin tapahtumiin. Joihin on kuitenkin tapahtumajärjestäjät, jotka ovat ammattimaisia tapahtumajärjestäjiä, panostaneet sillä tavoin, että ovat ottaneet myös oppia näistä poikkeusoloista. Ihan varmasti näitä käytänteitä nykyrajoitetuista kapasiteettitapahtumista on otettu mukaan, elikkä huolehditaan jatkossakin hygieniasta ja varmasti jatkossakin ihmiset ihan luontasestiki pitää turvavälejä tapahtumissa. En nää että tulis enää olemaan varsinaisia pakkaumia esimerkiksi lavan edessä. Ihmiset varmasti ymmärtää sen, että otetaan välimatka muihin ihmisiin. Etenkin kun suurimassa osassa tapahtumia siihen on ihan fyysinen mahdollisuus. Ulkoilmatapahtumissa muun muassa, areenatapahtumissa on valtavasti tilaa kuitenkin ihmisten ympärillä. Näitä asioita ei varmastikaan unohdeta jatkossakaan. Mä toivon, että ihmiset vois luottaa näihin ammattimaisiin tapahtumajärjestäjiin ja ottas elämyksistä sen ilon irti omaan elämäänsä, että tulisivat paikalle ja tukisivat tälläkin tavalla erityisesti kotimaista musiikkia. Sen arvoketju on tosi pitkä. Siellä on valtavan paljon ihmisiä töissä; eri asiantuntijuutta, paljon yksityisyrittäjiä, kaiken kokosia yrityksiä. Silläkin tavoin se lipun hintakin on tietynlainen tae siitä, se maksettu lipun hinta nimenomaan, että sillä on hyvinkin työllistävä vaikutus koko alalle.
Nyt ku oon tässä ihmisten kanssa jutellut, niin on siellä valtava palo kentällä tavata muita ihmisiä. Erityisesti kokea konsertteja ja live-elämyksiä. Kommentit ovat olleet sen suuntasia, että nyt kävis mikä bändi tahansa, menisin ihan mille keikalle tahansa, sillä ei ole yhtään mitään väliä, kunhan sitten pääsis. Nää on hienoja signaaleja tietysti, että tapahtumia ei oo unohdettu. Ehkä se koetaan myöskin sillä tavoin, että ne ei ole enää itsestäänselvyyksiä, koska korona sulki tapahtumat. Ennen oli aikanaan aikalaista runsaudenpulaa ja varmasti tulee jatkossakin olemaan. Sulla on samalle illalle tarjolla useita eri tapahtumia, mihin voi osallistua. Toivon, että sieltä löytyy oma ja ehkä vähän muitakin artisteja, minkä keikoilla ei oo ennen käynyt. Kävis vähän siellä aidan toisella puolella ja kokeilemassa myöskin semmosia tapahtumia ja konsertteja, mitkä ei oo ihan itselle ilmiselviä. Itse aattelen ainakin ehkä näyttää tietyllä tapaa esimerkkiä siinä, että voisin mennä jopa semmosiin konsertteihin, missä en ole kuvitellutkaan käyväni aikasemmin.
Essi: Kiitos haastattelusta ja ihanaa kevättä!
Taija: Kiitos samoin. Kiitos ku pyysit.
(loppumusiikki)
Viihteen sektorilla laajasti toimiva, titteleitä vieroksuva, mutta niitä runsaasti omaava Taija Holm on viihteen monitaituri, PR-toimisto Pro Promotionsin perustaja ja toimitusjohtaja, tiedottaja, tuottaja – ja tuoreimpana kirjailija.
Taijan kirja Loppuunmyyty! — Musiikkibisneksen muutoksen virrassa 2000–2020 ilmestyi juuri viime viikolla, maaliskuussa 2021. Alkusanoissa Taija kuvaa kirjaa "aikamatkaksi musiikkibisneksen viimeisimmälle vuosituhannelle, sen muutoksiin ja murroksiin".
Kuuntele podcastista, millaisin mielin Taija odottaa matkaa tuleviin Euroviisuihin yhdessä Blind Channel -bändin kanssa, millainen tarina on Loppuunmyyty! -kirjan nimen taustalla sekä miltä Taija arvelee musiikkitapahtumien näyttävän tulevaisuudessa.