Digitalisaatiokehityksen alussa 1990-luvulla visioitiin, että viestintäala tulee tarvitsemaan runsaasti uusia osaajia. Koulutusta kasvatettiinkin voimakkaasti, kunnes lopulta huomattiin, etteivät työpaikat lisääntyneet samassa tahdissa. Vaikka asiantuntijat tunnistivat sen, kuinka median murroksen myötä muuttuu myös se, missä uudet työpaikat ovat ja millaista uutta osaamista niissä tarvitaan, vallalla oli vankka käsitys siitä, että vain koulutusten alasajolla on merkitystä.
Koulutusleikkausten keskellä havahduttiin pari vuotta sitten siihen, että media-alalla on yksi sektori, joka kasvoi ja jossa pula osaajista saattaa olla kasvun esteenä. Tilaukset elokuva- ja tv-draamatuotannoissa lisääntyivät ja kasvu jatkuu edelleen. Kaikkien arvioiden mukaan vuonna 2022 Suomessa valmistetaan enemmän draamatuotantoja kuin koskaan aikaisemmin. Syitä tähän ovat mm. suoratoistokanavien kasvava ohjelmatarve sekä av-kannustinrahan myötä tapahtunut kansainvälisten tuotantojen lisääntyminen Suomessa.
Film Skills -täsmäkoulutuksessa työelämätarpeet ja alan työvoima kohtaavat
Pohdimme tilannetta Omniassa keväällä 2020. Syntyi työvoimakoulutuksen toimintamalli, johon saimme rahoitusta ELY-keskukselta. Keväällä 2021 alkoi ensimmäinen Film Skills-koulutus alle 30-vuotiaille. Marraskuussa 2021 käynnistyi toinen ryhmä ja kolmas tammikuussa 2022. Näihin kolmeen koulutukseen oli yhteensä 312 työtöntä tai työttömyysuhan alaista hakijaa. Kahdessa viimeisessä ryhmässä opiskelijoiden keski-ikä on 39 vuotta. Näillä näkymin Film Skillsin neljäs koulutus alkaa syksyllä 2022.
Tavoitteemme on järjestää elokuva- ja tv-draama-alalla nopeaa ja reagointikykyistä täsmäkoulutusta pisteessä, jossa alan työelämätarpeet ja alan työvoima kohtaavat.
Toimintamallin peruselementit ovat:
1. Resurssit ovat kunnossa: tarkoituksenmukaiset tilat ja laitteet sekä sellainen opettajakunta, joka tuntee elokuvatuotantoalan erityispiirteet.
2. Koulutussisältöjen suunnittelu perustuu aktiiviseen alan seuraamiseen, mm. siihen, millaiset tuotannot saavat rahoitusta sekä siihen, millaista ohjelmatarjontaa tv-kanavat ja tv-suoratoistokanavat kulloinkin suunnittelevat.
3. Teemme luottamuksellista yhteistyötä elokuva- ja tv-tuottajien kanssa ja saamme tietoa, millaisia ovat heidän tulevat tuotantonsa ja työvoimatarpeensa – vaikka kyse olisikin liikesalaisuuksista.
4. Teemme aktiivista yhteistyötä alalla työskentelevin ammattilaisten ja opettajien kanssa sekä myös sellaisten tekniikkayritysten kanssa, jotka itse tarvitsevat koulutettuja osaajia.
5. Käytössä on rahoitusmuoto, joka mahdollistaa nopean reagoinnin muuttuviin työelämätarpeisiin. Tällä hetkellä ei vielä tehty lopullista päätöstä siitä, millaisilla painotuksilla seuraava koulutus aloitetaan, mutta rahoitus on jo alustavasti koossa.
6. Tutkintojärjestelmä ja tutkintojen perusteet ovat sellaiset, että ne mahdollistavat alati muuttuviin työelämätarpeisiin vastaavan koulutuksen toteuttamisen.
Tärkeintä on tunnistaa elokuvatyön osaamistarpeet ja reagoida niihin nopeasti
Haluamme kaikin tavoin pitää koulutuksemme työelämätarpeita vastaavana – osatutkintotavoitteen mukaisissa puitteissa tietenkin. Suunnitteluvaiheessa tunnistamme ensin ajankohtaiset osaamistarpeet. Niiden perusteella päätämme sisältöpainotukset ja aloitamme opetuksen suunnittelun. Etsimme sellaiset opiskelijat, joiden oma osaamispohja vastaa valittuja painotuksia.
Esimerkiksi Film Skills 2 -koulutus keskittyi siihen, miten toimitaan tuotannoissa lavastajina ja rekvisitööreinä, kun taas Film Skills 3 taas painottaa työskentelyä erilaisissa tekniikkatiimeissä. Jos pitäisi kertoa yhdellä sanalla, mitä opetamme, se on ’elokuvatyö’.
Opiskelijat pääsevät mukaan tuotantotiimeihin oppimaan
Film Skills on luonteeltaan täydennys- tai päivityskoulutusta. Me emme opeta alan alkeita, koska monilla opiskelijoilla on jo aikaisempaa osaamista videotyöstä. Monilla on myös soveltuvaa osaamista teatterialalta tai tapahtumatuotannosta. Heille kyseessä on muuntokoulutus.
Vielä silloinkin, kun koulutus on jo menossa, sen toteutus ja sisällöt elävät tilanteen mukaan. Koulutukseen sisältyy kolmen kuukauden työssäoppimisjakso, jolloin opiskelijat ovat töissä kuvauksissa. Sitä, millaisia osaajia nuo tuotannot kulloinkin tarvitsevat, ei yleensä vielä tiedetä silloin kun kyseinen koulutus laitetaan hakuun. Tuotantotiimeihin mukaan pääseminen on elokuva-alalla varmin tapa saada alalla töitä, ja siksi teemme tarvittaessa ns. vielä viime metreilläkin muutoksia opetuksessa vastataksemme työelämän täsmätarpeisiin.
Kiteytettynä opetuksen keskeiset elementit ovat:
- tunnistetaan, mitä työelämä tarvitsee
- tavoitetaan osaavat ja motivoituneet tekijät
- siinä välissä on käytössä joustavat resurssit, rahoitusinstrumentit ja tutkintojärjestelmä.