Kuvat: Leena Aro ja Kaapo Kamu
Muotikaupan muodonmuutos on Fashion Finlandin hanke, jonka missiona on tarjota muotialan yrityksille työkaluja kasvuun, kehittymiseen ja kansainvälistymiseen neuvontapalveluiden avulla. Keskustelimme hankejohtaja Karri Jalkasen kanssa muotikaupan alan tarpeista ja siitä, millaisilla keinoilla ala voi kasvaa.
Muotikaupan alalla tarve neuvonta- ja sparrauspalveluille on tunnistettu. Fashion Finland vastaa tarpeeseen kaksivuotisella Muotikaupan muodonmuutos -hankkeella, jonka aikana luodaan maksuttomat ohjaus- ja neuvontapalvelut alalle.
Palvelut tarjoavat muotialan yrityksille työkaluja kasvuun, markkinointiin, kansainvälisen kaupan kehittämiseen ja osaavan työvoiman löytämiseen. Hanke pilotoidaan Etelä-Suomeen, mutta Fashion Finlandin toiveena on laajentaa toimintaa.
Varsinkin pienet muotikaupan yritykset tarvitsevat apua kehittyäkseen
Hankkeen johtaja Karri Jalkanen on tehnyt töitä muodin ja designin parissa reilut 20 vuotta, 10 siitä ulkomailla.
“Muutama vuosi sitten olin perustamassa Hasan éditions -konsulttitoimistoa, jonka kautta muotialan yritysten avuntarve tuli lähelle. Meillä oli asiakkaana Marimekon kaltaisia yrityksiä, jotka kykenivät käyttämään palveluitamme, mutta pienempien yritysten kanssa kohtasimme nopeasti resurssikysymykset.
Silloin heräsi halu auttaa, jotta myös pienemmät yritykset pystyvät kasvamaan, kansainvälistymään ja palkkaamaan enemmän työvoimaa. Suomi on kuitenkin aika pieni markkina, ja menestyäkseen on aikaisessa vaiheessa mietittävä maailmalle lähtöä”, sanoo Karri Jalkanen.
Palvelupoluilla konkreettista apua muotikaupalle - vaikkapa verkkokaupan perustamiseen
Muotikaupan muodonmuutos -hanke pyrkii antamaan mahdollisimman konkreettista ja laaja-alaista apua muotiyrityksille. Siihen on kehitetty neljä palvelupolkua:
1) digitaalisen kaupankäynnin neuvonta,
2) kansainvälistyminen ja liiketoiminnan kehittäminen,
3) rahoituselementit
4) vastuullisuus liiketoiminnassa.
Jalkanen kuvailee digitaalisen kaupankäynnin palvelupolkua:
"Haluamme kertoa moderneista digimarkkinointikeinoista ja avustaa menestyvän verkkokaupan ylläpidossa sekä asiakashankinnassa. Meillä on oma digikonsultti, joka konsultoi pääsääntöisesti verkkokauppa-asioissa. Osa yrityksistä tarvitsee apua verkkokaupan perustamisessa ja siihen liittyvissä asioissa: miten hoidetaan logistiikka, maksupalvelut, asiakaspalvelu ja palautukset – koko ketju. Toisaalta on yrityksiä, jotka ovat valmiita maailmalle, ja silloin keskitytään miettimään, millaisia asioita tulee ottaa huomioon kansainväliseen markkinaan siirryttäessä ja miten se eroaa lokaalista markkinasta. Minusta olisi hienoa, että meillä olisi kotimaassa kansainvälisesti toimivia verkkokauppoja. Tällä hetkellä moni suomalainen kuluttaja ostaa tuotteensa ulkomaisista verkkokaupoista."
Muotikaupan tähtäin käännettävä kohti Skandinavian ja Euroopan markkinoita
Hankkeen toinen palvelupolku on kansainvälistyminen ja liiketoiminnan kehittäminen. Jalkanen kertoo tehneensä Hasan éditions -konsulttiprojektissa runsaasti yhteistyötä muiden Skandinavian maiden kanssa ja huomanneensa, että alalla on käynnissä ilmiö, jossa nuoret aikuiset perustavat muotialan kauppoja suurella ylpeydellä ja vievät niitä rohkeasti oman markkinan ulkopuolelle verkkokaupan avulla.
Jalkanen toivoo samantyyppistä ilmiötä laajemmin myös Suomeen:
”Nämä nuoret yritykset ovat nähneet potentiaalinsa laajemmin kuin vain omassa, paikallisessa markkinassaan. Puhutaan born global -ilmiöstä: ei mietitä kilpailua vain oman kaupungin sisällä vaan keskitytään siihen, miten saadaan vietyä tuotteet maailmalle. Tämä on ajatusmaailman muutos, jota haluamme myös hankkeessa tukea.
Suomalainen markkina on pieni, mutta meillä on Skandinaviassa 30 miljoonaa asukasta, ja siihen kun lisätään Baltia ja Eurooppa, niin saamme jo mukavan määrän potentiaalisia asiakkaita. Toki se vaatii yritykseltä omaa verkkokauppaa ja lujaa tahtoa menestyä."
Rahoitusta muotikaupalle sekä julkisista että yksityisistä lähteistä
Kolmannessa palvelupolussa keskitytään rahoituselementteihin. Fashion Finlandin tekemän taustaselvityksen mukaan suuri osa yrityksistä tarvitsee rahoitusta kasvaakseen.
”Pyrimme kokoamaan kaikki julkisen rahoituksen elementit palveluneuvontaamme. Autamme myös yksityisten sijoitusten kanssa ja annamme sparrausta ja esiintymisvalmennusta sijoittajatapaamisiin. Yksi palveluistamme neuvoo, miten luodaan sijoittajadekki: mitä siinä täytyy olla, miten kuvata omaa toimintaa, millaisia tavoitteita asettaa. Toki meillä on myös jonkin verran omat verkot sijoittajavesillä, ja kun pandemia hellittää, alamme järjestää yrityksiä ja sijoittajia yhteen saattavia tapahtumia", kuvailee Jalkanen.
Vieroksuvatko sijoittajat muotikauppaa koska eivät tunne alaa?
Alalla on huomattu, että sijoittajien ymmärrys muotialasta ei välttämättä ole tarpeeksi kattava, ja toisaalta muotikaupan yritykset eivät tiedä, mitä sijoittajat hakevat. Hankkeen kolmas palvelupolku tarttuu juuri tähän ja haluaa saattaa alan yritykset ja sijoittajat yhteen.
”Rahaa tarvitsee moni yritys. Meillä on tässä hankkeessa upea ohjausryhmä, johon kuuluu muun muassa Annukka Mickelsson, joka on FiBAN:in hallituksen varapuheenjohtaja ja enkelisijoittaja. Olemme yhdessä havainneet, että palvelupolkujemme lisäksi yritykset tarvitsevat sijoituksia. Haluamme auttaa sijoittajia ymmärtämään muotikauppaa ja yrityksiä ymmärtämään sijoittajia. Tavoite on, että molemmat osapuolet oppisivat tuntemaan toisiaan ja keskustelemaan. Olemme tässä keskellä luomassa ymmärrystä ja näen, että meillä on keskeinen rooli siinä, että ala pääsee eteenpäin”, Jalkanen sanoo.
Vastuullisuus nousee kilpailueduksi
Neljäs palvelupolku vie pohtimaan vastuullista liiketoimintaa: yrityksen vastuuta viestinnästään sekä sitä, miten vastuullisuudesta tehdään bisnestä.
”Tässä polussa pohdimme muun muassa miten pystymme vastuullisesti tuottamaan parhaita mahdollisia mallistoja, miten vastuullisuus tuodaan tiiviimmin osaksi liiketoimintaa ja miten valveutuneet kuluttajat hakevat vastuullisesti tuotettuja tuotteita", Jalkanen kertoo.
Muotikauppa voisi olla huomattava teollisuudenala ja sijoituskohde myös Suomessa
Hankejohtaja Karri Jalkanen kokee, että Suomessa sijoittajien vajavainen ymmärrys muotialasta jarruttaa siihen tehtäviä sijoituksia. Tanskassa ja Englannissa asuessaan Jalkanen pani merkille, että sijoittajat olivat jo valmiiksi kiinnostuneita alasta tai työskennelleet sillä.
Alan ymmärrys auttaa tunnistamaan sen mahdollisuudet ja potentiaalin paremmin, mikä tekee muotikauppaan sijoittamisesta helpompaa. Sijoitusten löytäminen on kuitenkin alan kasvulle välttämätöntä.
”Naapurissamme Ruotsissa nähtiin luovien alojen potentiaali jo yli 40 vuotta sitten, kun valtio lähti tukemaan alaa. Tuli julkista rahaa ja sitä seurasi yksityinen raha. Vuonna 2018 Ruotsin muotivienti oli 18 miljardia euroa, kun esimerkiksi Suomen metsäteollisuuden vienti on 12 miljardia. Muotikauppa on siis naapurimaassamme huomattava teollisuudenala. Ruotsin uutisointia seuratessa huomaa, että harva se viikko jokin muoti- tai retail-alan yritys listautuu pörssiin. Muotiala ja luovat alat laajemminkin nähdään siellä erittäin kannattavana sijoituskohteena”, Jalkanen kertoo.
Uusia eväitä muotikaupan sukupolvenvaihdokseen ja bisnesosaamiseen
Jalkanen on pannut merkille, että Suomessa moni muotikaupan yritys kohtaa haasteita etsiessään jatkajaa kannattavalle liiketoiminnalle. Hän toivookin, että tulevaisuudessa alalle tulisi enemmän uusia, nuoria yrittäjiä, jotka voisivat toimia myös jo olemassa olevien yritysten jatkajina.
Toinen haaste on, että monissa yrityksissä on paljon luovuutta, mutta kaupankäynnin osaamisen tasolla tarvitaan vielä usein apua. Hän toivoo hankkeen tuovan kaivattua liiketoiminta-apua bisneksen eteenpäin viemiselle, skaalautumiselle ja kansainvälistymiselle:
“Fashion Finlandin rooli on kehittää, edistää ja yhdistää koko muodin alaa sekä nostaa muotikauppiaana olemisen arvostusta. Tämä on tärkeä ala ja työllistää paljon ihmisiä. Meidän toiveemme on, että tulevaisuudessa ala voi hyvin ja kasvaa. Yksi hieno esimerkki ajastamme on Hypend, jonka yhteisössä nuoret keskustelevat muodista ja tekevät kauppoja arvokkaistakin vaatekappaleista. Samalle foorumille ilmestyy uusia, myös suomalaisia vaatebrändejä kuin sieniä sateella. Se on mahtavaa, tällaista me tarvitsemme”.
Nettikaupan ja kivijalkaliikkeen konseptit kuntoon
Jalkasen mielestä kivijalkakauppojen tarina ei ole vielä ohi, vaikka hän näkeekin verkkokaupan alan tulevaisuutena. Hänen mukaansa avaimet menestyneeseen kivijalkakauppaan ovat onnistunut konsepti, ymmärrys omasta asiakassegmentistä, luovien markkinointi- ja innovaatiokeinojen keksiminen sekä rinnalla hyvin toimiva verkkokauppa.
Ihmisen halu kosketella ja sovitella vaatteita ei vähene, vaikka nykytrendi onkin, että kauppoja suljetaan kiihtyvään tahtiin. Jalkanen näkee muodin alana jollain tapaa vanhoillisena, vaikka se muokkautuukin jatkuvasti kuluttajien käyttäytymisen ja tarpeiden mukaisesti.
“Uskon tähän alaan voimakkaasti ja toivon sille kannattavaa kasvua. Meillä on Suomessa huippusuunnittelijoiden lisäksi paljon innovaatioita ja valtavaa osaamista. Nyt vain ryhdytään kaupallistumaan, skaalaamaan ja viemään asioita maailmalle. Digiloikka on tapahtunut, ja me haluamme auttaa yrityksiä siinä”, Karri Jalkanen kiteyttää.
Hanke on Hämeen ELY-keskuksen ja Euroopan sosiaalirahaston tukema
Pyydä lisätietoa Muotikaupan muodonmuutos -hankkeesta