Vuosittain järjestettävässä Creative Business Cup Finland -kilpailussa vuonna 2021 voiton vei hautauspalvelukulttuuria modernisoiva Peaceful. Vaikka menestystä kansainvälisessä kilpailussa ei tullut, osallistuminen ja Suomen osakilpailun voitto ovat vieneet yritystä eteenpäin. Kysyimme kuulumisia voittajalta.
Anna Karvosenoja, olet Peaceful Oy:n toimitusjohtaja ja hautauspalveludesignin uranuurtaja Suomessa. Viime vuonna Peaceful voitti Creative Finlandin järjestämän Creative Business Cup Finland 2021 -kilpailun. Onko Peacefulin liiketoiminnallinen suunta tarkentunut tai kehittynyt voiton myötä?
- Kilpailun jälkeen saimme useita yhteydenottoja alalla toimivilta yrityksiltä, jotka olivat kiinnostuneita toimimaan Peacefulin arkkuliinojen, uurnien ja arkkujen jälleenmyyjinä. Tämä oli todella mukava vastaanotto alan yrityksiltä. Olemme saaneet 11 jälleenmyyjää ja toiminta on laajentunut useaan eri kaupunkiin Suomessa. Tuotteet ovat saaneet myös erittäin hyvän vastaanoton kuluttajilta. Myynti on hyvin käynnistynyt, ja tarkoituksenamme onkin nyt saada toiminta kannattamaan täällä Suomessa ja sen jälkeen laajentaa myyntiä kansainvälisesti.
Lue lisää: Peaceful – modernia designia hautajaisjuhlaan
Miten hautausliinojen mallisto on kehittynyt voiton jälkeen?
- Mallisto on pysynyt näin alkuun samana, mutta olemme tuoneet lisävärejä esimerkiksi pitsiliinamalliin. Tarkoituksenamme on kyllä laajentaa mallistoa. Joni Aikion upeasta lastenliinamallista olemme tuomassa valikoimiin isompaa liinaa, jossa on voimaeläimiä ja maisemia. Havuliina-mallin suuresta suosiosta johtuen tuomme lisää luontoaiheisia liinoja.
- Olemme aloittaneet yhteistyön Funeral Design Shopin kanssa ja tuomme valikoimiin upeita pellavaliinoja. Yhteistyö toisen, samalla alalla olevan yrityksen kanssa on mahtavaa ja kertoo hyvin siitä kuinka yhteistyö alalla on mahdollisuus, ei uhka.
- Meillä on julkaistu myös upea adressimallisto, jota myydään jo nyt useassa liikkeessä ja toivon mukaan saamme sen pian laajempaan levitykseen. Modernilla ilmeellä olevat adressit ovat saaneet erittäin hyvän vastaanoton. Adressien välissä on osa laulaja Mariskan tekstistä ja kirjailija Miki Liukkosen runon pätkä.
Saimme loppuvuodesta myös Design From Finland -merkin tuotteillemme, josta olemme todella iloisia. On mahtava saada edustaa suomalaista muotoilua!
Oletteko löytäneet hyvin jalansijaa hautausalalta? Mikä on yllättänyt sinut? Mitä olet oppinut?
- Olemme saaneet hyvin jälleenmyyjiä ja tarkoitus on laajentaa tuotteet koko Suomeen tämän kuluvan vuoden aikana. Uskoisin että meidät on otettu hyvin vastaan juuri siksi, koska olemme rohkeasti vieneet modernia designia alalla eteenpäin ja olemme hyvä lisä jälleenmyyjien valikoimiin. Asiakkaat arvostavat liinan uudelleenkäyttömahdollisuutta ja useat ovat halunneet ostaa liinan jo etukäteen suvulle.
- Totta kai matka uuden tuotteen kanssa on ollut opettavainen ja olemme pyrkinyt kuuntelemaan myös yhteistyökumppaneita ja kuluttajia siitä, miten tuotteesta saisi vieläkin paremman.
- On ollut ilo huomata miten avosylin tuotteet on otettu vastaan ja kuinka mahtavaa palautetta olemme asiakkailta saaneet.
Millaisia vaikutuksia Creative Business Cupilla on ollut Peacefuliin? Kertoisitko kokemuksestanne kilpailussa? Mitä opitte?
- Kisa oli äärimmäisen jännä ja meistä oli todella mahtavaa olla mukana upeiden muiden yritysten joukossa. Voiton jälkeen aloimme työstää englanninkielistä versiota ja harjoitella kansainväliseen CBC-kisaan. Vaikka emme siellä päässeet finaaliin saakka, oli kokemus ihan mielettömän hieno ja opettavainen. Ja hienointa oli se fiilis, kun uskalsi esittää asiansa eri kielellä.
- Kisaan osallistumisen myötä saimme hyvän valmennuksen ja uusia upeita tuttavuuksia verkostoomme.
- Ehdottomasti sellainen kokemus joka jäi mieleen ja toi rohkeutta myös jatkoa varten!
Millaisia vinkkejä antaisit heille, jotka ovat tänä vuonna osallistumassa CBC-kilpailuun?
- Mieti hyvin mitä esittelet, ja käy presentaatio useaan kertaan kellon kanssa läpi. Tärkeää olisi opetella asia ulkoa ja muistaa myös hengittää ja hymyillä välillä. Kokemus on todella hyvä ja kaikki pystyvät siihen kyllä.
Muista, että vaikka et menestyisi juuri tässä kisassa, se tulee antamaan paljon rohkeutta uusia pitchaustilanteita varten. Paikan päällä on upea tuomaristo, jolta saat hyvän palautteen asiasta! Rohkeasti vain mukaan!
Oletteko Peacefulissa suunnittelemassa uusia aluevaltauksia?
- Kunhan saamme Suomen markkinat pohjustettua, tarkoituksenamme on lähteä kansainvälisille markkinoille. Myös uusia tuotteita on suunnitteilla ja tarkoituksena on olla modernien tuotteiden ja palvelun uudistaja alalla. Tämä on ollut jo tähän mennessä mielenkiintoinen matka, ja uskoisin, että olemme vasta ihan matkan alussa.
Tutustu edellisvuosien voittajiin ja osallistu vuoden 2022 kilpailuun 10.4. mennessä