Maaliskuusta lähtien lähes kaikilla on mielessä pyörinyt kysymys, miten luovimme henkisesti ja taloudellisesti kriittisestä keväästä ja kesästä eteenpäin. Kriisi on koetellut raskaasti luovien alojen kenttää. Uusia askelmerkkejä on täytynyt asetella ja samalla yrittää säilyttää toimintakyky vaikeissa tilanteissa. Koska paluu entiseen ei ole mahdollista, on mentävä eteenpäin.
Resilienssi on joustavaa toimintakykyä yllättävissä ja hankalissa tilanteissa, ja siihen liittyy myös kyky pyytää apua. Tukea koronakriisin aikana on tarjottu eri suunnilta. Creative Finlandin panoksena on ollut koota yhteen luovia asiantuntijoita ja tuottaa heidän kanssaan valmennusta ja sparrausta luovan alan toimijoille, rakentaen siltaa tulevaan.
Olemme tarjonneet toukokuusta alkaen maksutonta valmennusta niin henkiseen jaksamiseen, johtajuustaitoihin, kuin siihen että yrityksen perusasiat ovat hallinnassa muutostilanteessakin.
Monet joutuvat tällä hetkellä tekemään pikaratkaisuja, mutta niiden lisäksi on hyvä pysähtyä yhdessä analysoimaan ongelmia. Vaikeita ja kipeitä päätöksiä joudutaan tekemään ja ehkä luopumaan itselle tärkeistä asioista. Mutta uusia markkinoitakin löytyy, liiketoimintaa voi tehostaa ja uusia ideoita pulpahtelee pintaan. Tällöin omille ajatuksille on hyvä hakea vahvistusta ulkopuolisen asiantuntijan kautta.
Pekka Krookin sparrauksessa olemme nostaneet esiin, että kriisin keskellä, epävarmoina aikoina on tärkeää keskittyä olennaiseen ja välttää hätiköintiä. ”Osa toivoa on kirkastaa liiketoiminnan tarkoitus. Sitä kohti kuljetaan teko kerrallaan.” Virpi Haavisto on opastanut meitä valmennuksessa ratkaisukeskeisyyteen: ”Se mihin keskitymme, kasvaa ja vahvistuu. Ongelmapuhe tuottaa ongelmia, ratkaisupuhe ratkaisuja.”
Yksi vähemmälle jäänyt keskustelu tänä keväänä on ollut, kuinka luovan alan osaamista voidaan hyödyntää laajasti eri sektoreilla sekä julkisella että yksityisellä puolella, korona-exitissä ja tulevaisuustyössä.
Kestävään uudistumiseen tarvitaan näkökulmia ja osaamista, joita luovilla osaajilla erityisesti on: innovaatio- ja muutoskykyä, yhteistyö- javerkostoitumistaitoja, kokeilevuutta sekä taipumusta tehdä uusia, omaperäisiä tulkintoja. Sitä välttämätöntä osaamista, joka auttaa yrityksiä ja koko yhteiskuntaa luomaan uutta merkityksellistä arvoa.
Nyt jos koskaan on luotava uusia yhteistyön muotoja ja otettava luovan alan osaajat osaksi yhteiskunnan rakentamista ja ongelmien ratkaisemista.
Olemme tilanneet Digital Media Finlandilta podcasteja, ja niistä ensimmäisessä Aito Median toimitusjohtaja Ilkka Hynninen lähettää toivoa antavan viestin. Hänen mielestään luovilla aloilla on kaikki syy uskoa parempaan tulevaisuuteen sen vuoksi, että ihmiset viestivät kertomalla tarinoita. Olemme aina halunneet kuunnella tarinoita ja kokea elämyksiä, eikä tämä tarve tule katoamaan.